Με το νομοσχέδιο «Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών», το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή το προσεχές διάστημα, επιχειρείται η αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση, τη θεωρητική εξέταση και πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, με σκοπό την προαγωγή της διαφάνειας, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και τη γενικότερη προαγωγή του επιπέδου της οδικής ασφάλειας της χώρας.
«Διασφαλίζουμε ότι οι εξετάσεις θα είναι αδιάβλητες και πως θα έχουμε καλύτερους οδηγούς στον δρόμο. Καθιερώνουμε τη δυνατότητα εξέτασης για τους νέους 17 ετών. Αυτή νομίζω είναι η είδηση σήμερα. Όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της ΕΕ, θεσπίζουμε τη δυνατότητα προσωρινής άδειας οδήγησης για νέους 17 ετών που θα μπορούν πλέον να οδηγούν, αρκεί να έχουν δίπλα τους έναν έμπειρο οδηγό», υπογράμμισε στην αρχή της παρουσίασης ο Κώστας Αχ. Καραμανλής.
Όπως συνέχισε ο υπουργός, «σε πολλές χώρες της Ευρώπης ισχύει αυτό που λέμε η οδήγηση με συνοδό οδηγό. Πώς θα γίνει πρακτικά: Είχαμε πει ότι οι 17άρηδες θα έχουν δυνατότητα όχι μόνο να δώσουν εξετάσεις, αλλά και να οδηγούν. Μπορεί να χαρακτηριστεί ως προσωρινό δίπλωμα. Εντός της Περιφέρειας στην οποία κατοικούν. Το άλλο που πρέπει να διευκρινίσουμε είναι τα χαρακτηριστικά του συνοδού. Θα πρέπει να πληροί πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Να είναι τουλάχιστον 25 ετών, να έχει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον για 5 χρόνια και να έχει και “καθαρό” δίπλωμα, δηλαδή καθαρό point system. Αν δείτε τα στατιστικά που υπάρχουν για τα τροχαία, θα δείτε ότι σε αυτές τις ηλικίες (τις μικρές) τα νούμερα είναι καλύτερα από άλλες ομάδες. Η λύση που προτείνουμε είναι μια λύση λελογισμένη και που έχει συγκεκριμένους περιορισμούς».
Τα μεταχειρισμένα Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητα ΤΑΞΙ κατηγορίας EURO 5 ή EURO V ή νεότερης τεχνολογίας που τίθενται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία από την ημερομηνία ισχύος της ρύθμισης έως και την 31.12.2021, επιτρέπεται να είναι ηλικίας μεγαλύτερης των πέντε (5) ετών, εφόσον έχει εκδοθεί πιστοποιητικό ταξινόμησης από 01.09.2021 και ύστερα και με την προϋπόθεση ότι κατά την ημερομηνία έκδοσης αυτού, δεν έχει παρέλθει πενταετία από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό, μη συμπεριλαμβανομένου του έτους έκδοσης του πιστοποιητικού ταξινόμησης. Η ρύθμιση κρίνεται αναγκαία δεδομένου ότι έχουν εισαχθεί στη χώρα μας οχήματα που προορίζονταν να κυκλοφορήσουν ως Ε.Δ.Χ. οχήματα, πλην όμως, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, δεν κατέστη δυνατόν να τεθούν σε κυκλοφορία, καθώς η αγορά των Ε.Δ.Χ. οχημάτων υπέστη σημαντικές οικονομικές συνέπειες λόγω της πανδημίας και δεν υπήρχε δυνατότητα αντικατάστασης του Ε.Δ.Χ. οχήματος.
Οι βασικές αλλαγές:
Θέσπιση νέου κατώτατου ορίου ηλικίας για την παρακολούθηση θεωρητικής και πρακτικής άσκησης, ήτοι τα 17 έτη, καθώς και δυνατότητας των υποψηφίων που έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους και έχουν πραγματοποιήσει τον ελάχιστο αριθμό ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης οχημάτων κατηγορίας Β να λάβουν μέρος στις θεωρητικές εξετάσεις αλλά και στις πρακτικές δοκιμασίες.
Θέσπιση δυνατότητας οδήγησης με συνοδό σε όσους υποψήφιους οδηγούς έχουν συμπληρώσει τα 17 έτη και ολοκληρώνουν επιτυχώς την πρακτική δοκιμασία. Ειδικότερα, προβλέπεται η χορήγηση προσωρινής άδειας οδήγησης στους ανήλικους υποψήφιους οδηγούς μέχρι τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους, όποτε και τους χορηγείται το κανονικό έντυπο άδειας οδήγησης. Οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις με συνοδό θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση, που θα εκδοθεί εντός 2 μηνών από την έναρξη του ισχύος νόμου (για να μην υπάρξη καμία καθυστέρηση και κανένα κενό ως προς την εφαρμογή της ρύθμισης).
Ειδική θεωρητική εκπαίδευση για συγκεκριμένες κατηγορίες υποψήφιων οδηγών, όπως οι οδηγοί που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που έχουν αναγνωριστεί ως δικαιούχοι διεθνούς προστασίας και που είναι κωφοί και βαρήκοοι, με τη χρήση ειδικού εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο περιλαμβάνει ενδεικτικά εγχειρίδιο σε ψηφιακή μορφή με ήχο, εικόνες, σκίτσα, πραγματικές φωτογραφίες, κείμενο και βίντεο ακόμα και στην νοηματική γλώσσα.
Αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης, με σκοπό την καλύτερη κατανόηση και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης των υποψήφιων οδηγών και κατανόηση θεμάτων καταστάσεων οδικής ασφάλειας, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο σχετικής υπουργικής απόφασης.
Προβλέπεται η διάθεση των Ερωτηματολογίων των θεωρητικών εξετάσεων και σε άλλες γλώσσες πέραν της Ελληνικής (οι οποίες και θα καθοριστούν με την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης), στην ελληνική με χρήση ακουστικών με ήχο καθώς και στην ελληνική νοηματική γλώσσα.
Αυστηροποιείται ο έλεγχος της διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, προς αποκατάσταση των στρεβλώσεων και προβλημάτων του υφιστάμενου συστήματος, με τον καθορισμό ελέγχου ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια, ενώ προβλέπεται η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για εισαγωγή σε εξεταστικό σύστημα, ήτοι η χρήση ψηφιακών διαπιστευτηρίων με τη δυνατότητα ταυτοποίησης δύο παραγόντων μέσω της Ενιαίας Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.
Τέλος τα smartwatch και οποιαδήποτε «έξυπνη» συσκευή
Ενημέρωση υποψηφίων με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού για τη διαδικασία εξέτασης, για την απαγόρευση χρήση κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή οποιασδήποτε άλλη ηλεκτρονικής συσκευής επικοινωνίας, οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή έξυπνης συσκευής, όπως ηλεκτρονικά ρολόγια κλπ, για την απαγόρευση απομάκρυνσης των υποψηφίων από τη θέση εξέταση τους για οποιονδήποτε λόγο, πριν την ολοκλήρωση της θεωρητικής εξέτασης και του τελευταίο υποψηφίου, καθώς και τις επιβαλλόμενες κυρώσεις σε περίπτωση διαπίστωσης οποιασδήποτε παράβασης (όπως θα καθοριστούν με σχετική υπουργική απόφαση).
Δειγματοληπτικός έλεγχος ταυτοπροσωπίας υποψήφιων οδηγών και οδηγών, για τη διενέργεια του οποίου διασταυρώνεται η φωτογραφία που συμπεριλαμβάνεται στο ΔΕΕ του του υποψηφίου με ψηφιακή φωτογραφία που λαμβάνεται κατά την είσοδο του υποψηφίου στο εξεταστικό κέντρο από κάμερα που χρησιμοποιείται μόνο για αυτό το σκοπό, διασφαλίζοντας την ασφαλή επεξεργασία προσωπικών δεδομένων και ακολουθώντας τις κατευθυντήριες γραμμές της Αρχές Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όσων δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια προσωπικών ακουστικών, καθώς και ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων με την προβολή βίντεο που εμφανίζεται στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή και περιλαμβάνει, ενδεικτικά, τις ερωτήσεις, τις απαντήσεις, τα οχήματα και τα κείμενα μεταφρασμένα στην ελληνική νοηματική γλώσσα, καθώς και υπότιτλους
Δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιος οδηγούς και οδηγούς να παρακολουθούν μαθήματα πρακτικής εκπαίδευσης σε οχήματα νέας τεχνολογίας
Με το Μέρος Ε’ του παρόντος νόμου ρυθμίζονται επείγοντα ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Συνοπτικά προβλέπονται τα εξής:
Καθιερώνεται ενιαίο όριο ηλικίας οδηγών φορτηγών ή λεωφορείων δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσης, ήτοι ανώτατη ηλικία 69 έτη, καθώς και ανώτατη ηλικία για τους οδηγούς σχολικών λεωφορείων τα 65 έτη.
Επιβάλλεται εισφορά 5% επί του συνόλου των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων που προκύπτουν από την εκάστοτε ισχύουσα απόφαση κομίστρου των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ Α.Ε. και ΚΤΕΛ, της Δ.Ε.Α.Σ. ΚΩ και ΡΟΔΑ για την ανανέωση των λεωφορείων και την υλοποίηση έργων υποδομής αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ και καταργείται η καταβολή της εισφοράς 1% για την ενίσχυση των ασθενέστερων ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ Α.Ε. και την εκπόνηση μελετών και έργων εκσυγχρονισμού των φορέων αυτών, που κατατίθετο, μέχρι την ισχύ του παρόντος, στον ειδικό λογαριασμό που είχε συσταθεί στο Νέο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (πλέον EUROBANK).
Αντί της Ρυθμιστικής Αρχής Επιβατικών Μεταφορών (Ρ.Α.Ε.Μ.), ορίζονται ως δευτεροβάθμια όργανα εξέτασης καταγγελιών για τα δικαιώματα επιβατών που δεν επιλύθηκαν από τα πρωτοβάθμια όργανα, οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων ή Περιφερειών της χώρας, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (Ο.Σ.Ε.Θ.) για τις δημόσιες συγκοινωνίες που εκτελούνται εντός των ορίων της Π.Ε. Θεσσαλονίκης, οι Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού (Π.Υ.Τ.), για τις διεθνείς οδικές τακτικές επιβατικές μεταφορές με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτες χώρες.
Τα μεταχειρισμένα Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητα ΤΑΞΙ κατηγορίας EURO 5 ή EURO V ή νεότερης τεχνολογίας που τίθενται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία από την ημερομηνία ισχύος της ρύθμισης έως και την 31.12.2021, επιτρέπεται να είναι ηλικίας μεγαλύτερης των πέντε (5) ετών, εφόσον έχει εκδοθεί πιστοποιητικό ταξινόμησης από 01.09.2021 και ύστερα και με την προϋπόθεση ότι κατά την ημερομηνία έκδοσης αυτού, δεν έχει παρέλθει πενταετία από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό, μη συμπεριλαμβανομένου του έτους έκδοσης του πιστοποιητικού ταξινόμησης. Η ρύθμιση κρίνεται αναγκαία δεδομένου ότι έχουν εισαχθεί στη χώρα μας οχήματα που προορίζονταν να κυκλοφορήσουν ως Ε.Δ.Χ. οχήματα, πλην όμως, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, δεν κατέστη δυνατόν να τεθούν σε κυκλοφορία, καθώς η αγορά των Ε.Δ.Χ. οχημάτων υπέστη σημαντικές οικονομικές συνέπειες λόγω της πανδημίας και δεν υπήρχε δυνατότητα αντικατάστασης του Ε.Δ.Χ. οχήματος.
Ρυθμίζονται ενιαία θέματα σχετικά με την παραχώρηση δικαιώματος ιδανικού μεριδίου επί της άδειας κυκλοφορίας Επιβατικού Δημόσιας Χρήσης (Ε.Δ.Χ.) αυτοκινήτου.
Ρυθμίζονται θέματα σύστασης και λειτουργίας των Πειθαρχικών Συμβουλίων για θέματα Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων.
Καθορίζονται τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας ως φορείς κατάρτισης και εξέτασης του ελεγκτικού προσωπικού Δημόσιων και ιδιωτικών Κ.Τ.Ε.Ο..