Όπως σε όλα τα αθλήματα, έτσι και στην F1 υπάρχει «διαιτησία» η οποία όμως δεν μπορεί να επικοινωνήσει άμεσα με τους πιλότους, γι’ αυτό και έχει βρει έναν κώδικα επικοινωνίας για την ομαλή διεξαγωγή των Γκραν Πρι.
Αυτός είναι οι σημαίες που κυματίζουν από τα χέρια των υπεύθυνων της πίστας, οι οποίοι βρίσκονται σε κάθε σημείο της πίστας πίσω από τις προστατευτικές μπαριέρες για να μην θέτουν τον εαυτό τους σε κίνδυνο.
Όταν οι αγωνοδίκες θέλουν να «ειδοποιήσουν» κάποιον ή όλους τους οδηγούς, ενημερώνουν τους υπεύθυνους της πίστας να κυματίσουν την ανάλογη σημαία για να περάσουν το μήνυμα. Σημειώνεται ότι οι πιλότοι ενημερώνονται άμεσα από τις ομάδες τους μέσω του team radio, αλλά αυτό δεν είναι διακριτό από όλους.
Οι περισσότερες σημαίες είναι μονόχρωμες, καθώς την ώρα που τα μονοθέσια κινούνται με πολύ υψηλές ταχύτητες οι οδηγοί δεν μπορούν να διακρίνουν λεπτομέρειες, με εξαίρεση κάποιων «ειδικών» που χρησιμοποιούνται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Αναλυτικά τα χρώματα και η σημασία τους:
Κίτρινη: Η κίτρινη σημαία χωρίζεται σε δύο «κατηγορίες»:
Την (μονή) κίτρινη σημαία, η οποία προειδοποιεί τους οδηγούς για κάποιον κίνδυνο σε συγκεκριμένο τμήμα της πίστας, με αποτέλεσμα να πρέπει να μειώσουν την ταχύτητά τους.
Την διπλή κίτρινη σημαία, που απαγορεύει στους πιλότους να κάνουν προσπέρασε λόγω κινδύνου στην πίστα, ενώ και σε αυτή την περίπτωση απαιτείται μείωση ταχύτητας.
Πράσινη: Ισχύουν κανονικές συνθήκες αγώνα. Αυτό εμφανίζεται πάντα μετά από μια κίτρινη σημαία για να υποδείξει ότι ο κίνδυνος έχει περάσει. Μια πράσινη σημαία εμφανίζεται επίσης στην αρχή της πρώτης περιόδου της ημέρας (πχ. αγώνας, κατατακτήριες, ελεύθερα δοκιμαστικά).
Μπλε: Η μπλε σημαία υποδηλώνει ότι ο οδηγός που βρίσκεται μπροστά και είναι ένας ή περισσότερους γύρους πίσω, πρέπει να αφήσει ταχύτερα αυτοκίνητα που τον ακολουθούν να προσπεράσουν. Εάν ο οδηγός αγνοήσει 3 διαδοχικές μπλε σημαίες του επιβάλλεται ποινή. Στις ελεύθερες και στις κατατακτήριες δοκιμές, αυτό συναντάται όταν ένα μονοθέσιο εμποδίζεται από ένα πιο αργό.
Λευκή: Προπορευόμενο όχημα αργής κίνησης - συχνά κουνιέται στην τελευταία γωνία κατά την ελεύθερη εξάσκηση όταν οι οδηγοί ξεκινούν την προπόνηση. Χρησιμοποιείται επίσης όταν ένα διάφορο όχημα, όπως το ιατρικό αυτοκίνητο ή ένα ασθενοφόρο, βρίσκεται σε τροχιά.
Κόκκινη: Η περίοδος ή ο αγώνας διακόπτεται λόγω επικείμενου κινδύνου για τους αγωνιζόμενους ή τους θεατές ή λόγω κακοκαιρίας, με αποτέλεσμα όλα τα αυτοκίνητα να πρέπει να κατευθυνθούν προς τα γκαράζ.
Μαύρη: Ο οδηγός που βλέπει την μαύρη σημαία αποκλείεται και πρέπει να επιστρέψει αμέσως στα πιτ, ενώ αυτή η σημαία συνοδεύεται από τον αριθμό αγώνα του πιλότου για τον οποίο προορίζεται.
Μαύρη με πορτοκαλί κύκλο: Ίσως η πιο… ιδιαίτερη σημαία. Ο πιλότος που την δει σημαίνει ότι το αυτοκίνητό του έχει υποστεί ζημιά ή έχει μηχανικό πρόβλημα και πρέπει να επιστρέψει στα πιτ το συντομότερο δυνατό. Αυτή η σημαία συνοδεύεται από τον αριθμό αγώνα του οδηγού για τον οποίο προορίζεται.
Κίτρινη και κόκκινη ριγέ: Μια σημαία που βλέπουμε όχι και τόσο συχνά, η οποία προειδοποιεί για ολισθηρότητα στην πίστα, λόγω λαδιού, νερού ή θραυσμάτων από πιθανή σύγκρουση οχημάτων.
Μαυρόασπρη: Προειδοποιεί έναν οδηγό για αντιαθλητική συμπεριφορά ή για μη τήρηση των κανονισμών (πχ. βγαίνει επανειλημμένα εκτός πίστας). Μπορεί να ακολουθείται από μαύρη σημαία σε περίπτωση περαιτέρω παραβίασης, ενώ και αυτή συνοδεύεται από τον αριθμό του οδηγού.
Καρό σημαία: Η πιο γνωστή σε όλο τον κόσμο, καθώς ενημερώνει τους οδηγούς ότι η περίοδος ολοκληρώθηκε. Στις ελεύθερες και στις κατατακτήριες δοκιμές σημαίνει ότι οι οδηγοί δεν επιτρέπεται να κάνουν άλλους γύρους, αλλά επιτρέπεται να ολοκληρώσουν αυτόν στον οποίο βρίσκονται. Αντίθετα στον αγώνα αυτός που θα δει πρώτος την καρό σημαία είναι ο νικητής του Γκραν Πρι.
Δείτε τις σημαίες: