Φιλοξένησε 5 Γκραν Πρι και τράβηξε πάνω της τα βλέμματα των φιλάθλων της F1, με τις απόψεις να διίστανται, όμως η πίστα της Βαλένθια παρέμεινε ανέγγιχτη από το 2012 και πλέον είναι ένα «φάντασμα» δίπλα στο λιμάνι της πόλης. Η ιστορία της «Valencia Street Circuit» είναι αρκετά… σκοτεινή, με δωροδοκίες, πλαστές συμφωνίες και ακυρώσεις συμβολαίων να αποτελούν ένα κομμάτι στο οποίο δεν έπεσαν οι προβολείς της δημοσιότητας με αποτέλεσμα να μείνουν στο παρελθόν και η FIA να στρέψει αλλού το βλέμμα της.
Το 2007 η πόλη της Βαλένθια γιόρταζε την συμφωνία με τον Μπέρνι Έκλεστοουν για την διεξαγωγή του Γκραν Πρι τα επόμενα 7 χρόνια (έως το 2014), παρόλο που ο πάλαι ποτέ ισχυρός άνδρας της F1 υποστήριζε ότι μια χώρα δεν θα πρέπει να φιλοξενεί πάνω από έναν αγώνα ανά σεζόν (σ.σ. η Ισπανία είχε και το Γκραν Πρι της Βαρκελώνης).
Έτσι η Βαλένθια θα διοργάνωνε το «Ευρωπαϊκό Γκραν Πρι» σε μία ολοκαίνουρια πίστα η οποία θα κατασκευαζόταν στην μαρίνα και θα θύμιζε το… Μονακό. Παρόλο που η χάραξή της προέβλεπε το πέρασμα των μονοθεσίων μέσα από την πόλη, η πίστα ήταν αρκετά φαρδιά με αποτέλεσμα τα προσπεράσματα να είναι εύκολη υπόθεση, ενώ τα μονοθέσια ανέπτυσαν υψηλές ταχύτητες με μεγάλη ευκολία.
Όλα ήταν έτοιμα και το 2008 η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού διοργάνωσε τον πρώτο της αγώνα στην «Valencia Street Circuit», με τον Φελίπε Μάσα να παίρνει την νίκη οδηγώντας το μονοθέσιο της Ferrari. Τα επόμενα χρόνια ακολούθησαν ο Ρούμπενς Μπαρικέλο με την Brawn (2009), ο Σεμπάστιαν Φέτελ με την Red Bull για δύο διαδοχικές χρονιές (2010 και 2011), ενώ ο τελευταίος αγώνας που φιλοξενήθηκε εκεί ήταν το 2012 όπου ο Φερνάντο Αλόνσο έκανε τα «μαγικά» του με το μονοθέσιο της Ferrari. Εκείνος ο αγώνας συγκαταλέγεται ανάμεσα στους καλύτερους της καριέρας του ισπανού πιλότου, αλλά και ένας εκ των καλύτερων εμφανίσεων που έχουν γίνει στην F1 καθώς εκκίνησε από την 11η θέση και δείχνοντας δυναμισμό, θέληση και το απίστευτο ταλέντο του (αλλά και με αρκετή δόση τύχης) πήρε την νίκη.
Επίσης αξίζει να αναφερθεί ότι σε εκείνο το Γκραν Πρι ανέβηκε στο βάθρο ο Μίκαελ Σουμάχερ μετά απο 2094 ημέρες. Η τελευταία φορά που το είχε καταφέρει ήταν στην Κίνα το 2006, όταν είχε πανηγυρίσει την τελευταία νίκη της καριέρας του. Όμως μετά την απόσυρσή του απο την F1 (το 2006), έκανε την μεγάλη επιστροφή και το 2012 ανέβηκε στο βάθρο για μία τελευταία φορά.
Το βάθρο του 2012 (απο αριστερά προς τα δεξιά): Κίμι Ραϊκόνεν (Lotus), Φερνάντο Αλόνσο (Ferrari), Μίκαελ Σουμάχερ (Mercedes).
Έκτοτε όμως η πίστα εγκαταλείφθηκε… Σημειώνεται ότι η πίστα της Βαλένθια είχε συμβόλαιο για να φιλοξενήσει ακόμα δύο αγώνες, όμως τα πράγματα πήραν άλλη τροπή. Λόγω της οικονομικής κρίσης και της κακής διαχείρισης του μπάτζετ, η Βαλένθια δεν μπορούσε να υποστηρίξει την διεξαγωγή των δύο αγώνων, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να αναγκαστεί να «σπάσει» το συμβόλαιο με την F1.
Οι διοργανωτές ξόδεψαν τόσα πολλά χρήματα για την διεξαγωγή των πρώτων 5 αγώνων με αποτέλεσμα να μην… περισσέψουν άλλα για την φιλοξενία αυτών που ήταν προγραμματισμένα το 2013 και το 2014. Μερικά Ισπανικά δημοσιεύματα έκαναν λόγο για «ξέπλυμα χρήματος», με τις κατηγορίες να βαραίνουν πολιτικά πρόσωπα και άτομα που βρίσκονταν στην ομάδα των διοργανωτών, τα οποία αργότερα οδηγήθηκαν στην δικαιοσύνη.
Τα χρηματικά ποσά που επενδύθηκαν στα πρώτα 5 Γκραν Πρι ήταν πολλαπλάσια από το όριο του μπάτζετ, με αποτέλεσμα το… όνειρο του «Ευρωπαϊκού Γκραν Πρι στην Βαλένθια» να σβήσει σε λιγότερο από έναν χρόνο.
Τι συμβαίνει σήμερα στην πίστα;
Αν κάποιος κάνει μια βόλτα στην μαρίνα της Βαλένθια σήμερα, θα παρατηρήσει ότι τα σημάδια της πίστας είναι ακόμα ευδιάκριτα! Αν και σχεδόν οτιδήποτε πολύτιμο έχει αφαιρεθεί, ορισμένα τμήματα της πίστας παραμένουν ίδια μια δεκαετία αργότερα, με τις διαφημιστικές πινακίδες και την χάραξή της να είναι ακριβώς όπως την άφησε η F1 μετά το 2012.
Το καλύτερο από όλα είναι το μεγαλύτερο μέρος της πίστας είναι επισκέψιμο από τους πολίτες (σ.σ. πεζή όχι με αυτοκίνητο), καθώς στον χώρο δεν έχει γίνει καμία επέμβαση με αποτέλεσμα ο καθένας να μπορεί να περπατήσει εκεί όπου ο Φερνάντο Αλόνσο πήρε την νίκη στο τελευταίο Γκραν Πρι που φιλοξενήθηκε εκεί.
Όμως σύμφωνα με τα μελλοντικά σχέδια, το τοπίο θα είναι... παρατημένο για πολύ ακόμα, καθώς ένας επενδυτικός όμιλος ο οποίος συνεργάζεται με το δημαρχείο της πόλης, έχει στόχο να ανακατασκευάσει ορισμένα κτήρια και να φτιάξει ένα παραθαλάσσιο πάρκο. Αν και δεν έχει γίνει ακόμα ο διαγωνισμός για την κατασκευή του, η πίστα συνεχίζει και υποδέχεται άτομα που κάνουν την καθημερινή τους γυμναστική ή λάτρεις της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που αναπολούν την εποχή που ηχούσαν οι κινητήρες V8.
Δείτε πώς είναι σήμερα η πίστα της Βαλένθια:
{https://youtu.be/8C8BOZCS5Uo}