Οι αιτίες βλάβης ενός κινητήρα αυτοκινήτου μπορούν να είναι πολλές είτε πρόκειται για τεχνικά προβλήματα είτε για κάποια κατασκευαστική αστοχία. Συχνά όμως οδηγούμαστε στο συνεργείο για δαπανηρές επισκευές εξαιτίας δικών μας λαθών, που οφείλονται σε άγνοια και αμέλεια. Ας δούμε έξι από τα πιο συνηθισμένα λάθη ενός κατόχου αυτοκινήτου, τα οποία επηρεάζουν αρνητικά τη διάρκεια ζωής του κινητήρα.
1. Δεν ελέγχουμε τα υγρά του κινητήρα
Οι μηχανικές βλάβες δεν αποτελούν νομοτέλεια, αφού πολλές από αυτές θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, αν ρίχναμε τακτικότερα μία ματιά κάτω από το καπό του κινητήρα. Η μακροβιότητα ενός μοτέρ αυτοκινήτου εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τον έλεγχο των λαδιών του ανά τακτά διαστήματα, ώστε να λιπαίνονται σωστά τα κινητά μέρη.
Η στάθμη του λαδιού πρέπει να βρίσκεται ανάμεσα στο ελάχιστο και στο μέγιστο σημείο, όπως φαίνεται πάνω στη βέργα μέτρησης, ενώ συμπληρώνουμε αν δούμε ότι έχει πέσει κάτω από το κατώτατο όριο. Δεν κάνει πάντως καλό στον κινητήρα, αν ξεπερνά η ποσότητα του λαδιού το άνω όριο της βέργας μέτρησης.
Σημαντικός είναι και ο τακτικός έλεγχος του νερού του ψυγείου, γιατί σε περίπτωση έλλειψης μπορεί να κάψει φλάντζα ο κινητήρας ή ακόμη και να στραβώσει το μπλοκ του μοτέρ λόγω της υπερθέρμανσης. Αν χρειάζεται να συμπληρώνουμε τακτικά λάδια και νερό στο ψυγείο, τότε υπάρχει ζήτημα και πρέπει να επισκεφθούμε άμεσα κάποιο συνεργείο, για να προλάβουμε μεγάλες ζημιές και δαπανηρές επισκευές.
2. Καθυστερούμε να κάνουμε σέρβις
Πολλοί ιδιοκτήτες αυτοκινήτων προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα τραβώντας σε μάκρος το διάστημα μεταξύ των σέρβις του οχήματος. Πρόκειται περί μεγάλου λάθους, επειδή η μακροβιότητα ενός μοτέρ έχει άμεση συνάρτηση με τη σωστή συντήρησή του, ενώ σημαντική είναι και η αλλαγή των μπουζί και του φίλτρου αέρα έγκαιρα, για να δουλεύει στρωτά και να ‘’αναπνέει’’ ιδανικά ο κινητήρας.
3. Αγνοούμε συμπτώματα και ενδείξεις
Κανένα αυτοκίνητο δεν μπορεί να επισκευαστεί από μόνο του, ωστόσο πολλοί οδηγοί επιμένουν να αγνοούν κάποιους ασυνήθιστους θορύβους ή τις φωτεινές ενδείξεις στο κόκπιτ, που προειδοποιούν για κάποιο πρόβλημα στη λειτουργία του κινητήρα. Όταν ανάβει για παράδειγμα η κίτρινη ένδειξη σε σχήμα κινητήρα, αυτό έχει να κάνει συνήθως με προβλήματα στην καύση της βενζίνης ή του πετρελαίου, αν ανάψει το κόκκινο λαμπάκι για το λάδι, τότε κάτι τρέχει με την πίεση του λιπαντικού και πρέπει να σταματήσουμε αμέσως.
Επίσκεψη στο συνεργείο απαιτείται και όταν ακούμε ασυνήθιστους θορύβους από τον χώρο του κινητήρα, τους οποίους πρέπει να τους ερμηνεύσουμε σαν προειδοποίηση για κάποια σοβαρή βλάβη και όχι να τους αγνοούμε, μέχρι να συμβεί το κακό.
4. Δεν ζεσταίνουμε σωστά τον κρύο κινητήρα
Το σωστό και προοδευτικό ζέσταμα δεν ισχύει μόνο για όσους αθλούνται, αλλά και για τους κινητήρες αυτοκινήτων, επειδή χρειάζονται κάποιο χρόνο μέχρι να φτάσουν στην κανονική θερμοκρασία λειτουργίας. Όσο είναι ο κινητήρας κρύος, δυσκολεύεται η λίπανσή του από το παχύρευστο ακόμη λάδι, οπότε πρέπει να ζεσταθεί προοδευτικά και όχι ανεβάζοντας απότομα στροφές.
Το ιδανικό είναι να βάζουμε πρώτα εμπρός τον κρύο κινητήρα, μετά να δενόμαστε με τη ζώνη ασφαλείας για να προλάβει να ανέβει η πίεση του λαδιού και ακολούθως να ξεκινάμε ομαλά, αποφεύγοντας τις δυνατές γκαζιές. Γενικότερα, για σύντομες διαδρομές είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούμε ποδήλατο ή τα…πόδια μας, επειδή έτσι καταπονείται λιγότερο ο κινητήρας και δεν επιβαρύνεται τόσο πολύ το περιβάλλον με υψηλές εκπομπές ρύπων λόγω της αυξημένης κατανάλωσης καυσίμου.
5. Σβήνουμε αμέσως τον καυτό κινητήρα
Είναι σημαντικό να αφήνουμε να λειτουργεί για λίγο ο κινητήρας και να μη τον σβήνουμε αμέσως μετά από διαδρομές υψηλών ταχυτήτων, π.χ. σε αυτοκινητόδρομο. Το ίδιο ισχύει και αν έχει ζοριστεί προηγουμένως το μοτέρ, κάτι που συμβαίνει για παράδειγμα σε αναβάσεις σε ορεινούς όγκους.
Η συνέχιση της λειτουργίας του κινητήρα σε στάση για ένα μικρό διάστημα είναι ακόμη πιο αναγκαία στα υπετροφοδοτούμενα μοτέρ με turbo, μέσα στα οποία αναπτύσσονται θερμοκρασίες γύρω στους 1.000 βαθμούς Κελσίου, οπότε είναι καλό να έχει προηγηθεί ένα σύντομο διάστημα λειτουργίας στο ρελαντί, πριν σβήσουμε τη μηχανή.
6. Οδηγούμε συνεχώς στο κόκκινο
Το κόκκινο χρώμα στο υψηλότερο πεδίο περιστροφών του στροφόμετρου μιλάει από μόνο του και προτρέπει τον οδηγό, να το αποφεύγει όσο το δυνατόν περισσότερο. Αν λοιπόν επιμένει ο οδηγός να κινείται συχνά στα κόκκινα, τότε καταπονεί υπέρμετρα και φθείρει πρόωρα το μοτέρ, μειώνοντας έτσι τον κύκλο ζωής του.
Αυτό μπορεί να συμβεί και από αδεξιότητα, π.χ. σε περιπτώσεις όπου μπερδευόμαστε και αντί τρίτης ταχύτητας βάζουμε πρώτη ανεβάζοντας έτσι τις στροφές του κινητήρα στα…ουράνια. Πρόκειται για καταστάσεις, που μπορεί να προκαλέσουν άμεσα ζημιά στον κινητήρα, άρα επιλέγουμε ένα χαλαρό στυλ οδήγησης και ήρεμες αλλαγές σχέσεων στο σασμάν, για να αποφύγουμε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.