Ο τραγικός θάνατος αστυνομικού, όταν τον παρέσυρε αυτοκίνητο, ενώ είχε σπεύσει σε τροχαίο ατύχημα στη λεωφόρο Κατεχάκη, προκάλεσε συγκίνηση και σοκ. Δυστυχώς δεν πρόκειται για μεμονωμένη περίπτωση, αφού ο Έλληνας οδηγός έχει μάθει να βλέπει τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης σαν μία κανονική λωρίδα κίνησης και προσπέρασης από τα δεξιά και δεν θεωρεί αυτονόητο το τρίγωνο ασφαλείας, αν και προβλέπεται υποχρεωτικά από τον Κ.Ο.Κ.
Ταυτόχρονα δεν γνωρίζει βασικούς κανόνες ασφαλείας μετά το τροχαίο ατύχημα, τόσο για την δική του προστασία, όσο των άλλων εμπλεκομένων επιβατών και των υπολοίπων οδηγών.
Ας μάθουμε λοιπόν τα βασικά:
Η ασφάλεια έχει άμεση προτεραιότητα, οπότε ενεργοποιούμε αμέσως τα φώτα αλάρμ αν λειτουργούν.
Ελέγχουμε την κίνηση και βγαίνουμε από το όχημα, μόνον εφόσον είμαστε βέβαιοι ότι μπορούμε να το κάνουμε με ασφάλεια.
Παίρνουμε το προειδοποιητικό τρίγωνο, που πρέπει να βρίσκεται σε εύκολα προσβάσιμο σημείο του πορτ-μπαγκάζ και το τοποθετούμε σε απόσταση ασφαλείας από το ακινητοποιημένο όχημα. Αν έχει γίνει το συμβάν εντός πόλης, τοποθετούμε το τρίγωνο ασφαλείας 50 μ. πριν το όχημα, ενώ σε δρόμους υψηλούς ταχυτήτων η απόσταση είναι 100 μ.
Γενικότερα, η σωστή απόσταση είναι το όριο ταχύτητας στο σημείο του ατυχήματος ή της βλάβης σε μέτρα. Αν ισχύουν για παράδειγμα 80 χλμ./ώρα, τότε αφήνουμε 80 μ. απόσταση, αν 120 χλμ./ώρα, τότε τοποθετούμε το τρίγωνο 120 μ. πριν από τα εμπλεκόμενα οχήματα.
Το προειδοποιητικό τρίγωνο μπορεί να σώσει ζωές
Προσοχή! Η απόσταση ασφαλείας για την τοποθέτηση του τριγώνου έχει άμεση σχέση με την ορατότητα. Άρα δεν βάζουμε το τρίγωνο ασφαλείας π.χ. στα 100 μ., αν συμπίπτει το συγκεκριμένο σημείο πάνω σε στροφή, αλλά πριν τη στροφή, για να προειδοποιήσουμε έγκαιρα τα άλλα αυτοκίνητα.
Αν υπάρχουν επιβάτες, βγαίνουν από το αυτοκίνητο και μετακινούνται σε ασφαλές σημείο εκτός οδοστρώματος, π.χ. πάνω σε πεζοδρόμιο ή πίσω από τις προστατευτικές μπαριέρες του δρόμου.
Μετακινούμαστε και εμείς σε ασφαλές σημείο, τσεκάρουμε αν υπάρχουν τραυματίες και επικοινωνούμε με την Αστυνομία. Περιγράφουμε με ακρίβεια το σημείο που βρισκόμαστε, ενδεχόμενους τραυματισμούς και ό,τι άλλο μας ζητηθεί.
Αν σπεύσουμε να βοηθήσουμε, σταματάμε το δικό μας όχημα πάντα δεξιά, τουλάχιστον 10 μ. πριν το σημείο του τροχαίου, ανάβουμε τα αλάρμ (και τα μεσαία φώτα, αν επικρατεί σκοτάδι) και προσεγγίζουμε τα εμπλεκόμενα οχήματα ελέγχοντας συνέχεια την κυκλοφορία.
Απαγορεύεται να χαζεύουμε ένα ατύχημα την ώρα που οδηγάμε, γιατί δυσχεραίνονται η ροή της κυκλοφορίας και τα σωστικά συνεργεία, ενώ είναι ορατός ο κίνδυνος μιας σύγκρουσης.