Οι εποχές που άφηνες επιδεικτικά πάνω στο τραπέζι της καφετέριας και του μπαρ το κλειδί του «μουράτου» αυτοκινήτου σου, έχουν περάσει πλέον οριστικά και αμετάκλητα. Τα μεταλλικά κλειδιά με τα επάργυρα και επιχρωμιωμένα μπρελόκ με το σηματάκι της μάρκας του αυτοκινήτου ανήκουν εδώ και χρόνια στο παρελθόν και έχουν αντικατασταθεί από - συνήθως μικρούς μαύρους και αισθητικά αδιάφορους - πομπούς ραδιοκυμάτων, που δεν έχουν καμία σχέση με τις υπερπαραγωγές παλαιότερων δεκαετιών. Έτσι δεν προσφέρονται για επίδειξη, αφού είναι φτιαγμένοι συνήθως από φθηνό πλαστικό, ακόμη και αν αφορούν ακριβά αυτοκίνητα πολυτελείας.
Ολοένα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα εφοδιάζονται πλέον με συστήματα κλειδώματος και ξεκλειδώματος των θυρών χωρίς τη χρήση κλασικού κλειδιού (keyless entry ή keyless go). Ο οδηγός μπορεί να έχει την ειδική κάρτα εισόδου (keycard) στην τσέπη του ή σε μία τσάντα και αρκεί να τραβήξει τη λαβή της πόρτας για να ανοίξει και να επιβιβαστεί στο όχημα. Ακολούθως, πατά το μπουτόν εκκίνησης και το αυτοκίνητο παίρνει εμπρός, χωρίς να χρειαστεί να γυρίσει κάποιο κλειδί στη μίζα. Σε πιο σύγχρονα αυτοκίνητα δεν προβλέπεται καν τέτοιο μπουτόν, αλλά βάζεις απλά ταχύτητα, πατάς το γκάζι και ξεκινάς.
Η μόδα της πρόσβασης στο αυτοκίνητο χωρίς χρήση κλειδιού είναι πολύ δημοφιλής εδώ και χρόνια στις ΗΠΑ και στην Ασία, τώρα όμως έφτασε και στην Ευρώπη, όπου τη συναντούμε πλέον ακόμη και σε φθηνότερα μοντέλα μαζικής παραγωγής. Η BMW είχε κάνει μία προσπάθεια να πάει κόντρα σε αυτή την τάση με το υπερπολυτελές κλειδί της σειράς 7 της προηγούμενης γενιάς, που διέθετε μία μικρή οθόνη και προσέφερε σαν μίνι υπολογιστής πολλαπλές λειτουργίες, όμως το εγχείρημα της απέτυχε και εγκατέλειψε την προσπάθεια.
Δεν χρειάζεται να είσαι μάντης, για να διαπιστώσεις ότι τα νέα αυτοκίνητα δεν θα υπάρχει λόγος να εφοδιάζονται με κλειδιά. Στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να παραδίδονται στον ιδιοκτήτη κλειδιά του αυτοκινήτου, τα οποία ωστόσο θα είναι περιττά και θα έχουν περισσότερο χαρακτήρα σουβενίρ. Η πρόσβαση μέσα στα οχήματα επόμενης γενιάς θα γίνεται μέσω του smartphone ή ακόμη και ενός έξυπνου smartwatch, που θα φοράμε στον καρπό του χεριού μας. Αυτό εφαρμόζεται ήδη εδώ και μερικά χρόνια στην αγορά του αυτοκινήτου, όμως δεν αναπτύχθηκε τόσο γρήγορα, επειδή δεν ήθελε να ανοίξει η Apple τους κωδικούς προγραμματισμού για το λογισμικό iOS. Η λύση του συγκεκριμένου προβλήματος με τα smartphones τελευταίας γενιάς ισοδυναμεί με το οριστικό τέλος του κλασικού κλειδιού αυτοκινήτου.
Οι εταιρείες αυτοκινήτου προτιμούν τη χρήση έξυπνων κινητών τηλεφώνων αντί κλειδιών, επειδή με αυτόν τον τρόπο αποκτούν πρόσβαση στα δεδομένα του κατόχου του οχήματος, που έχουν πολύ μεγάλη αξία τη σημερινή εποχή. Επίσης, ανοίγονται νέοι δρόμοι στο κεφάλαιο της συνδεσιμότητας με νέες υπηρεσίες, με τις οποίες θα έχει άμεση πρόσβαση ο οδηγός μέσω του smartphone. Αυτός είναι και ο λόγος που θα εφοδιάζονται με ψηφιακά κλειδιά ακόμη και τα μοντέλα μικρότερων κατηγοριών, όπως συμβαίνει με το νέο Hyundai Kona, που είναι το πρώτο SUV του B-Segment, που διαθέτει κάτι τέτοιο. Ο κάτοχος του κορεατικού οχήματος καλείται να κατεβάσει απλά την εφαρμογή Bluelink και να ακουμπήσει το smartphone στην πόρτα του οδηγού ή του συνοδηγού για να ξεκλειδώσει ή να κλειδώσει το αυτοκίνητό του ενώ, για να μπει σε λειτουργία ο κινητήρας, αρκεί να τοποθετήσει το κινητό στο ειδικό σημείο της κεντρικής κονσόλας.
Τα νέα ψηφιακά κλειδιά θα μπορούμε, επίσης, να τα μοιραζόμαστε μέσω του προγράμματος κοινοχρησίας key-sharing με άλλα μέλη της οικογένειας ή με φίλους και να καθορίσουμε τα όρια χρήσης τους, π.χ. αν θα επιτρέπεται μόνο η πρόσβαση μέσα στο όχημα ή και η οδήγησή του. Αυτό ισχύει για παράδειγμα στην περίπτωση της νέας Mercedes E-Class, που επιτρέπει την κοινή χρήση του ψηφιακού κλειδιού της σε έως 16 διαφορετικά άτομα, κάτι για το οποίο θα χρειαζόμασταν στο παρελθόν μια αρμαθιά κλειδιά!