Η ηλεκτροκίνηση θεωρείται μονόδρομος, καθώς από το 2035 θα σταματήσουν στην Ευρώπη οι πωλήσεις Ι.Χ. και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με θερμικούς κινητήρες. Σε κάποιες χώρες μάλιστα, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, θα ισχύσει αυτή η απαγόρευση αρκετά χρόνια νωρίτερα.
Οι κατασκευαστές οχημάτων εστιάζουν πλέον στην εξέλιξη αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οι επιλογές για μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα αρχίζουν να λιγοστεύουν δραματικά τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο είναι γεγονός, ότι βρισκόμαστε ακόμη σε ένα μεταβατικό στάδιο, όπου πολλοί υποψήφιοι αγοραστές αναρωτιούνται, αν έφτασε η ώρα να αποκτήσουν ένα καινούργιο ηλεκτρικό Ι.Χ. ή μήπως είναι καλύτερα να το αναβάλλουν για αργότερα. Ας δούμε λοιπόν τα κριτήρια και τα υπέρ και τα κατά πριν την τελική απόφαση αγοράς.
Να αγοράσω τώρα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Αυτό εξαρτάται από τις υποκειμενικές προϋποθέσεις και τον τρόπο ζωής σου. Αν έχεις δυνατότητα φόρτισης του οχήματος στο σπίτι σου και δεν κάνεις συχνά ταξίδια, τότε μπορεί να είναι το καινούριο σου Ι.Χ. ηλεκτρικό. Αν δεν μπορείς να φορτίσεις το όχημα σπίτι και διανύεις καθημερινά πολλά χιλιόμετρα, θα ήταν καλό να περιμένεις ακόμη.
Ποια αυτονομία είναι ιδανική;
Κάθε ημέρα διανύουμε με το Ι.Χ. μας γύρω στα 35 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο, ενώ η πλειοψηφία των ηλεκτρικών μοντέλων προσφέρει από 300 έως 500 χιλιόμετρα αυτονομία, ορισμένα μάλιστα ακόμη μεγαλύτερη. Η αυτονομία προκαλεί από μόνη της μια ανασφάλεια, μειώνεται το χειμώνα με τα κρύα και στις υψηλότερες ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, αντιθέτως ανταποκρίνεται στις επίσημες μετρήσεις, αν κινούμαστε συνήθως στην πόλη. Θα λέγαμε λοιπόν ότι ένα μοντέλο με αυτονομία γύρω στα 500 χιλιόμετρα είναι εξαιρετική επιλογή, ενώ τα 400 χιλιόμετρα αυτονομία κρίνονται επίσης ικανοποιητικά. Αν κάνετε χρήση του ηλεκτρικού σας Ι.Χ. ως δεύτερο αυτοκίνητο, τότε αρκούν και τα 300 χιλιόμετρα αυτονομία.
Σε τι υπερτερούν τα ηλεκτρικά Ι.Χ;
Τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα είναι αθόρυβα, προσφέρουν ροπή και ισχύ από το πρώτο πάτημα του γκαζιού, δεν χρειάζονται αλλαγές ταχυτήτων και συνήθως διαθέτουν μεγαλύτερη ευρυχωρία. Επίσης, το κόστος χρήσης τους είναι πολύ χαμηλότερο, αν γίνεται η φόρτιση τους κυρίως στο σπίτι, ενώ εμφανίζουν λιγότερες βλάβες και τα σέρβις τους είναι επίσης φθηνότερα.
Σε τι υστερούν;
Προς το παρόν κοστίζουν ακριβότερα από τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αν και η ψαλίδα μεταξύ τους μικραίνει. Επίσης υπάρχει πάντα το άγχος της αυτονομίας σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης, όμως τα πράγματα βελτιώνονται και φυσικά δεν ακούγονται τα άλογα του κινητήρα, όσο πολλά και να είναι.
Τι ισχύει για τις τιμές μεταπώλησης;
Η αγορά μεταχειρισμένων Ι.Χ. παραμένει ακόμη μικρή στην Ελλάδα. Με βάση την εικόνα στο εξωτερικό, οι τιμές μεταπώλησης μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων είναι σχετικά χαμηλές, κυρίως αν επίκειται αλλαγή μπαταρίας τα επόμενα χρόνια. Από την άλλη πλευρά, είναι πολύ πιθανή και η απαξίωση των μεταχειρισμένων μοντέλων βενζίνης και πετρελαίου, όσο πλησιάζουμε προς την απαγόρευση των πωλήσεων τους ως καινούργια. Να πούμε πάντως, ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλη ζήτηση ειδικών βενζινοκίνητων μοντέλων, όπως π.χ. το VW Golf GTI, από όσους συνδέουν την σπορ οδήγηση με τους θερμικούς κινητήρες.
Πόσο κρατάει η μπαταρία ενός ηλεκτρικού Ι.Χ;
Το λιγότερο μια δεκαετία, συνήθως όμως γύρω στη δεκαπενταετία. Μετά δεν είναι για πέταμα, απλά αφαιρείται από το όχημα επειδή έχει πέσει η απόδοση και η αυτονομία γύρω στο 70% με 80% της αρχικής και χρησιμοποιείται σε άλλους τομείς. Οι κατασκευαστές παρέχουν μακροχρόνιες εγγυήσεις συνήθως 8 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων, που ενδέχεται ωστόσο να αυξηθούν στο μέλλον, ενώ η αντικατάσταση της μπαταρίας κοστίζει το λιγότερο 10.000 ευρώ.
Είναι επικίνδυνα τα ηλεκτρικά μοντέλα;
Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν πιάνουν φωτιά ούτε εκρήγνυνται συχνότερα από τα συμβατικά μοντέλα. Επίσης τα πηγαίνουν πολύ καλά στις δοκιμές πρόσκρουσης, όπου συχνά εμφανίζουν υψηλότερες επιδόσεις από τα Ι.Χ. βενζίνης και πετρελαίου. Να σημειώσουμε ότι εκπέμπουν εξίσου χαμηλή ηλεκτρική ακτινοβολία με τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η οποία ισούται με το ένα δέκατο ενός πιστολιού για τα μαλλιά.
Πόσο οικολογικά είναι τα ηλεκτροκίνητα Ι.Χ;
Είναι σίγουρα πιο οικολογικά από τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς παράγουν κατά τη συνολική διάρκεια ζωής τους (συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής και της ανακύκλωσης) σαφώς λιγότερες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο το αποτύπωμα άνθρακα διαφέρει ανά μοντέλο και ανά χώρα, αφού εξαρτάται από το ποσοστό της παραγόμενης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Πρόκειται λοιπόν για μια δύσκολη εξίσωση, ωστόσο μπορούμε να πούμε ότι το αποτύπωμα άνθρακα για όλον τον κύκλο ζωής ενός ηλεκτρικού μοντέλου ισούται με το αντίστοιχο αποτύπωμα ενός αυτοκινήτου βενζίνης ή πετρελαίου, που έχει διανύσει 50.000 έως 70.000 χιλιόμετρα και θα συνεχίσει να ρυπαίνει το περιβάλλον για πολλές δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα ακόμη.