Τα υβριδικά μοντέλα μπήκαν στη ζωή της ως ένας συμβιβασμός μεταξύ αυτοκινήτων συμβατικής τεχνολογίας με θερμικούς κινητήρες και αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Σχεδόν κάθε νέο μοντέλο, που παρουσιάζεται σήμερα, αξιοποιεί υβριδικές τεχνολογίες, εκτός και αν πρόκειται για 100% ηλεκτρικό. Οι λόγοι είναι απολύτως κατανοητοί, καθώς ένα υβριδικό Ι.Χ. εμφανίζει χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και εκπέμπει λιγότερους ρύπους σε σχέση με ένα μοντέλο βενζίνης ή πετρελαίου, ενώ δεν έχει πρόβλημα αυτονομίας και μπορεί να ανεφοδιαστεί σε οποιοδήποτε πρατήριο με καύσιμα. Επίσης τα υβριδικά αυτοκίνητα κοστίζουν φθηνότερα από τα αμιγώς ηλεκτρικά, ενώ επιταχύνουν και πιο σβέλτα από μοντέλα βενζίνης και πετρελαίου ανάλογων προδιαγραφών.
Στα μειονεκτήματα των υβριδικών μοντέλων καταγράφεται η πιο τσιμπημένη τιμή τους σε σχέση με τα οχήματα συμβατικής τεχνολογίας, ζυγίζουν περισσότερα κιλά λόγω της ύπαρξης δύο μπαταριών και δύο μοτέρ, ενώ για τον ίδιο λόγο διαθέτουν συνήθως μικρότερους χώρους φόρτωσης. Στα μείον τους καταλογίζεται και το γεγονός, ότι ακόμη και τα αποδοτικότερα υβριδικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα επιβαρύνοντας το περιβάλλον με ρύπους.
Υβριδικό από υβριδικό όμως μπορεί να διαφέρει και μάλιστα σημαντικά, καθώς η συγκεκριμένη τεχνολογία λειτουργεί με τρεις διαφορετικούς τρόπους στα αυτοκίνητα μας. Ας δούμε λοιπόν αυτές τις τρεις κατηγορίες με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα τους.
Μlid Hybrid (ήπια υβριδικά)
Στη συγκεκριμένη κατηγορία λειτουργεί ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας υποστηρικτικά προς τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, συνήθως όταν βάζουμε μπρος το αυτοκίνητο, επιταχύνουμε και προσπερνάμε. Η ενέργεια που παράγεται κατά την κύλιση και το φρενάρισμα του αυτοκινήτου, αποθηκεύεται σε μια μπαταρία μικρής χωρητικότητας, οπότε δεν προβλέπεται αμιγώς ηλεκτροκίνητη λειτουργία του οχήματος. Με τα νέα κυκλώματα υψηλής τάσης 48 Volt έχουν βελτιωθεί τα πράγματα και έτσι είναι εφικτό να πραγματοποιήσει ένα όχημα ήπιας υβριδικής τεχνολογίας ορισμένους ελιγμούς ή να παρκάρει μόνο με την ηλεκτρική ενέργεια της μπαταρίας του.
Πλεονεκτήματα
- Δεν υπάρχει θέμα αυτονομίας, καθώς η κίνηση του οχήματος γίνεται με θερμικό κινητήρα.
- Πρόκειται για την πιο προσιτή κατηγορία υβριδικών οχημάτων.
- Μειονεκτήματα
- Η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου είναι συνήθως μικρή.
- Το ίδιο ισχύει και για τη μείωση της εκπομπής ρύπων.
Full Hybrid
Η λειτουργία ενός αυτοκινήτου τεχνολογίας Full Hybrid δεν διαφέρει επί της αρχής από την αντίστοιχη ενός μοντέλου Mild Hybrid. Απλά εδώ έχουμε μια μεγαλύτερη μπαταρία, που αποθηκεύει περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια, οπότε ένα μοντέλο Full Hybrid μπορεί να διανύσει σύντομες διαδρομές ως αμιγώς ηλεκτρικό, χωρίς να χρειάζεται τη βοήθεια του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Και εδώ δεν προβλέπεται φόρτιση της μπαταρίας από εξωτερική πηγή ενέργειας, αλλά ανακτάται ενέργεια με κάθε επιβράδυνση του οχήματος ή όταν κινείται για παράδειγμα σε σημεία με κατηφορική κλίση. Σε αυτές τις περιπτώσεις λειτουργεί το ηλεκτρικό μοτέρ σαν γεννήτρια και εφοδιάζει τη μπαταρία με ηλεκτρική ενέργεια για αποθήκευση και ακολούθως για χρήση.
Πλεονεκτήματα
- Σημαντική μείωση της κατανάλωσης σε διαδρομές εντός πόλης.
- Φθηνότερο κόστος από ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
- Πολύ χαμηλή εκπομπή ρύπων σε κίνηση σε αστικό περιβάλλον.
- Μειονεκτήματα
- Μικρή ηλεκτρική αυτονομία και συνήθως με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 50 ή 60 χλμ./ώρα για τον ηλεκτροκινητήρα.
- Αμελητέα μείωση της κατανάλωσης, όταν ταξιδεύουμε εκτός πόλης.
Plug - in Hybrid
Τα αυτοκίνητα με τεχνολογία Plug - in Hybrid είναι επαναφορτιζόμενα από εξωτερική πηγή ενέργειας (Wallbox, πρίζα, ταχυφορτιστή, κλπ.) και εφοδιάζονται με μπαταρία αρκετά μεγάλης χωρητικότητας. Έτσι μπορούν και διανύουν αρκετές δεκάδες χιλιόμετρα μόνο με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, μάλιστα στα νεότερα μοντέλα τέτοιας τεχνολογίας ξεπερνά σε ορισμένες περιπτώσεις η αυτονομία τους ακόμη και τα 100 χιλιόμετρα. Επί της ουσίας μπορούν να λειτουργήσουν στην καθημερινότητα ως αμιγώς ηλεκτρικά, εφόσον διανύουν λίγες δεκάδες χιλιόμετρα την ημέρα και φορτίζονται τακτικά.
Πλεονεκτήματα
- Μεγάλη ηλεκτρική αυτονομία.
- Εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση στην πόλη, όπου λειτουργούν ως μοντέλα μηδενικών ρύπων.
- Μειονεκτήματα
- Ακριβά και με πιο περίπλοκη τεχνολογία.
- Μεγαλύτερο βάρος.
- Κανονική κατανάλωση καυσίμου στα ταξίδια.
Συμπέρασμα
Τα μοντέλα ήπιας υβριδικής τεχνολογίας προσφέρουν μικρά πλεονεκτήματα όσον αφορά στην κατανάλωση καυσίμου και στις εκπομπές ρύπων, ωστόσο συνιστώνται σε όσους ψάχνουν μια οικονομική λύση. Τα Full Hybrid αποτελούν τη χρυσή τομή λόγω της αισθητά οικονομικότερης κατανάλωσης, κυρίως στην πόλη και της χρηστικότητας τους, αφού δεν χρειάζονται επαναφόρτιση και εφοδιάζονται κανονικά με βενζίνη ή πετρέλαιο. Τα Plug - in Hybrid αποδεικνύονται ιδιαίτερα οικονομικά, εφόσον διανύουμε κατά μέσο όρο καθημερινά γύρω στα 40 με 70 χιλιόμετρα. Σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να κινηθούμε σχεδόν αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, με την προϋπόθεση ότι φορτίζουμε τη μπαταρία του οχήματος καθημερινά.