Ολοένα μεγαλύτερα ρήγματα εμφανίζονται στο μέτωπο της ηλεκτροκίνησης. Η ΕΕ έχει αποφασίσει την απαγόρευση πώλησης Ι.Χ. και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με θερμικούς κινητήρες από το 2035 και μετά, οπότε αρκετές μάρκες ανακοίνωσαν το δικό τους οδικό χάρτη μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση. Η Mercedes πρωτοστατεί σε αυτόν τον τομέα και είχε ανακοινώσει επίσημα, ότι θα κατασκευάζει από το 2030 και μετά μόνο αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα, δηλαδή πέντε χρόνια νωρίτερα από την ευρωπαϊκή απαγόρευση. Μάλιστα ενσωμάτωσε αυτή τη γρήγορη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση στη νέα στρατηγική της, σύμφωνα με την οποία θα εξελιχθεί από μια premium μάρκα σε έναν κατασκευαστή ακόμη πιο πολυτελών και πιο ακριβών αυτοκινήτων χωρίς πιο προσιτές επιλογές, όπως π.χ. μοντέλα σαν την σειρά A-class βενζίνης και πετρελαίου, κλπ.
Η πραγματικότητα ωστόσο υποχρέωσε τη μάρκα με σήμα το αστέρι να προσγειωθεί ανώμαλα και να αλλάξει ρότα. Οι δύο πολυτελείς ηλεκτροκίνητες λιμουζίνες Mercedes EQE και EQS, όπως επίσης και οι αντίστοιχες SUV παραλλαγές τους ίδιας τεχνολογίας, δεν πηγαίνουν καλά σε πωλήσεις παγκοσμίως, ενώ η ζήτηση για τα μοντέλα συμβατικής τεχνολογίας παραμένει υψηλή και πάνω από τις προσδοκίες. Γι’ αυτό και ο πρόεδρος της γερμανικής μάρκας, Όλε Καλένιους, αναθεώρησε τους στόχους της και τώρα πλέον προβλέπει, ότι το ποσοστό των αμιγώς ηλεκτροκίνητων Ι.Χ. θα ανέλθει έως το 2030 μόνο στο 50% επί του συνόλου των πωλήσεων της Mercedes. Οι άλλες μισές πωλήσεις θα αφορούν μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και επαναφορτιζόμενους ηλεκτροκινητήρες, δηλαδή οχήματα Plug-in υβριδικής τεχνολογίας.
Οικονομία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τα τελευταία θα συνεχίσουν να παραμένουν επίκαιρα έως τα τέλη της δεκαετίας του 2030, οπότε θα εξελίσσονται και θα αναβαθμίζονται μέχρι τότε κανονικά. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Καλένιους, οι κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου της Mercedes θα αναβαθμιστούν, ώστε να καλύπτουν τις μελλοντικές -και πολύ αυστηρότερες- αντιρρυπαντικές προδιαγραφές, γιατί αλλιώς θα επέλθει γι’ αυτούς σε τρία χρόνια το τέλος.
Τα απαιτούμενα κονδύλια θα προέλθουν από εξοικονόμηση πόρων, που προβλεπόταν να επενδυθούν στα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, όπως για παράδειγμα την εξέλιξη μιας νέας πλατφόρμας για μεγάλα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η οποία ακυρώθηκε. Κάτι ανάλογο εκτιμάται ότι θα συμβεί και με την εξέλιξη ηλεκτροκινητήρων νέας γενιάς, καθώς οι μεγάλες Mercedes τέτοιας τεχνολογίας θα χρησιμοποιούν το σημερινό πάτωμα, αλλά με ηλεκτρικό κύκλωμα 800 Volt για συγκράτηση του κόστους παραγωγής τους.
Αντιθέτως, δεν αλλάζει τίποτα με την νέα πλατφόρμα για μικρότερα μοντέλα, που παρουσιάστηκε το προηγούμενο φθινόπωρο και θα τοποθετηθεί στην επόμενη Mercedes CLA, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και σε μοντέλα συμβατικής τεχνολογίας με θερμικούς κινητήρες.
Η στρατηγική της BMW
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η δήλωση του Καλένιους, ότι «δεν γνωρίζουμε το χρονικό ορόσημο για τον τελευταίο κινητήρα εσωτερικής καύσης», επειδή αποκαλύπτει την αβεβαιότητα που υπάρχει πλέον σχετικά με την εφαρμογή της απαγόρευσης των πωλήσεων θερμικών Ι.Χ. και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων από το 2035 στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μια αβεβαιότητα, που εντείνεται και από τις πολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη, αλλά και ενδεχομένως και στις ΗΠΑ, εφόσον εκλεγεί εκεί Πρόεδρος ο Ντόναλντ Τραμπ αντί του Μπάιντεν. Είναι ενδεικτικό, ότι και η μεγάλη αντίπαλος της Mercedes, δηλαδή η BMW, ακολουθεί διάφορα τεχνολογικά μονοπάτια, επενδύει πολλά χρήματα στην εξέλιξη της υδρογονοκίνησης και αποφεύγει να ανακοινώσει, πότε θα σταματήσει να κατασκευάζει κινητήρες εσωτερικής καύσης.