Μια νέα έρευνα της ένωσης γερμανικών ασφαλιστικών εταιρειών UDV, αξιολογεί τις πιθανότητες τραυματισμού των οδηγών σε τροχαία ατυχήματα και καταλήγει σε εξαιρετικά ενδιαφέροντα συμπεράσματα.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι οδηγοί άνω των 50 ετών είναι οι πιο ευάλωτοι, καθώς η πιθανότητα να τραυματιστούν σε τροχαίο ατύχημα είναι τρεισήμισι φορές μεγαλύτερη σε σχέση με ηλικιακά νεότερα άτομα. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στις αλλαγές του σώματος, όσο μεγαλώνουμε, αλλά και στα συστήματα ασφαλείας των οχημάτων, που δεν προσαρμόζονται ιδανικά στη συγκεκριμένη κατηγορία οδηγών.
Είναι γνωστό, ότι οι ζώνες ασφαλείας και οι αερόσακοι σώζουν ζωές, ωστόσο λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο, ανεξαρτήτως ηλικίας και σωματότυπου των επιβατών. Αυτό αποδεικνύεται συχνά προβληματικό για τα πιο ηλικιωμένα άτομα, επειδή τα συγκεκριμένα συστήματα συγκράτησης του σώματος αναπτύσσουν υψηλές δυνάμεις και πιέζουν υπερβολικά τους μεγαλύτερους προκαλώντας σοβαρά κατάγματα στην περιοχή του θώρακα, επειδή τα οστά είναι πιο εύθραυστα και οι μύες έχουν ατονίσει.
Τι ισχύει για τις γυναίκες
Μια άλλη παράμετρος, που επηρεάζει την πιθανότητα τραυματισμού σε τροχαίο ατύχημα, είναι το μέγεθος του οχήματος. Τα μικρότερα μοντέλα προστατεύουν λιγότερο από τα μεγαλύτερα οχήματα στα σοβαρά δυστυχήματα, ενώ -σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία- κινδυνεύουν ιδιαίτερα οι γυναίκες, που κάθονται στη θέση του συνοδηγού.
Οι γυναίκες πλησιάζουν συνήθως πιο κοντά στο τιμόνι το κάθισμά τους λόγω του μικρότερου ύψους τους και γι αυτό είναι πιο ευάλωτες σε σοβαρούς τραυματισμούς των κάτω άκρων σε περίπτωση σύγκρουσης. Οι δοκιμές πρόσκρουσης του γερμανικού συνδέσμου UDV επιβεβαιώνουν, ότι οι πιο μικρόσωμοι άνθρωποι έχουν περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστούν σοβαρότερα από τους υψηλότερους, ιδιαίτερα αν μετακινούνται με μικρά αυτοκίνητα.
Οι ερευνητές τονίζουν τη σημασία των προσαρμοζόμενων συστημάτων συγκράτησης του σώματος, τα οποία ρυθμίζουν τη δύναμη και την πίεση των αερόσακων και των ζωνών ασφαλείας ανάλογα με τη σφοδρότητα της σύγκρουσης και τη θέση και στάση των επιβατών. Έτσι, δεν θα τραυματίζονται σοβαρά τα ηλικιωμένα άτομα εξαιτίας της υπερβολικής πίεσης πάνω τους και θα προστατεύονται αποτελεσματικότερα οι πιο κοντοί και μικρόσωμοι επιβάτες.
Η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει το πλεονέκτημα, να μειώνει στα ελαφρύτερα τροχαία ατυχήματα τις δυνάμεις ανοίγματος των airbags και έντασης των ζωνών ασφαλείας και να τις αυξάνει στις σοβαρές συγκρούσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν τα ντάμις, που χρησιμοποιούνται εδώ και περίπου 30 χρόνια στις δοκιμές πρόσκρουσης, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των πιο ευάλωτων ομάδων.