Η πετρελαιοκίνηση και το ενδεχόμενο για απαγόρευσή της στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη απασχολούν τους κατόχους οχημάτων.
Από την πλευρά του υπουργείο Περιβάλλοντος έχουν γίνει ορισμένες κουβέντες περί «απομάκρυνσης από το πετρέλαιο και από τη λογική των diesel οχημάτων».
Αυτοί που κινδυνεύουν είναι κυρίως οι κάτοχοι πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. παλαιών αντιρρυπαντικών προδιαγραφών Euro 3 και Euro 4, δηλαδή πριν το 2010. Τα συγκεκριμένα οχήματα δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν έτσι και αλλιώς στις ευρύτερες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αλλά φαίνεται ότι παραβιάζουν μαζικά αυτή την απαγόρευση λόγω ανεπαρκούς αστυνόμευσης.
Πάντως, για τα μοντέλα Euro 2 έως 4 δεν προβλέπονται παρόμοιες απαγορεύσεις σε άλλες πόλεις εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα προδιαγραφών Euro 5 βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο μεταίχμιο. Το πιθανότερο σενάριο είναι να μην απαγορευθεί η κυκλοφορία τους στις ελληνικές πόλεις για τα επόμενα χρόνια, αφού θεωρούνται –για τα δικά μας δεδομένα- καθαρά.
Τα νεότερα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. με αντιρρυπαντικές προδιαγραφές Euro 6 και υψηλότερες δεν έχουν κίνδυνο αποκλεισμού.
Πρωτοβουλία είχε πάρει το 2016 ο δήμαρχος της Αθήνας, Γιώργος Καμίνης, όταν συναποφάσισε μαζί με τους ομολόγους του της Μαδρίτης, του Παρισιού, της Ρώμης και της Πόλης του Μεξικού, να απαγορεύσουν έως το 2025 την κυκλοφορία των ντιζελοκίνητων οχημάτων στις πόλεις τους.
Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, από την πλευρά του αναφέρει ότι η «Ελλάδα υπήρξε από τις χώρες που πρωτοστάτησε σε περιορισμούς για τα παλαιά πετρελαιοκίνητα, καθώς στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη επιτρέπεται από το 2011 να κυκλοφορούν μόνον οι πλέον σύγχρονες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες Euro 5 και 6, δηλαδή αυτοκίνητα ηλικίας ως 8 ετών.
«Δυστυχώς, εξαιτίας αφενός της περιορισμένης αστυνόμευσης (ως πρόσφατα) και αφετέρου εξαιτίας περιπτώσεων εξαπάτησης των καταναλωτών, κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη πλήθος πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων προ του 2010 που απαγορεύεται να κυκλοφορούν».
Δυστυχώς εξαιτίας αφενός της περιορισμένης αστυνόμευσης (ως πρόσφατα) και αφετέρου εξαιτίας περιπτώσεων εξαπάτησης των καταναλωτών, κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη πλήθος πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων προ του 2010 που απαγορεύεται να κυκλοφορούν.
Συνεπώς, η αστυνόμευση των απαγορεύσεων που ισχύουν σήμερα για τα παλαιά (προ του 2010) diesel έχει καταστεί απολύτως επιτακτική, αλλά και η επέκταση του μέτρου στα υπόλοιπα αστικά κέντρα της χώρας, πχ. στην Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο κλπ. Οι κάτοικοι αυτών των πόλεων δεν υποφέρουν λιγότερο από τη ρύπανση» αναφέρει ο Σύνδεσμός.