H Seat ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του δικτάτορα της Ισπανίας, Φράνκο, πριν 75 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων εξελίχθηκε στη μάρκα αυτοκινήτων με το ηλικιακά νεότερο αγοραστικό κοινό.
Η συγκεκριμένη παράδοση συνεχίζεται και με τη θυγατρική της πλέον Cupra και δείχνει, ότι οι Ισπανοί έχουν βρει την τέλεια ισορροπία μεταξύ σύγχρονων και ελκυστικών μοντέλων με σπορ οδηγική αίσθηση και σε άκρως ανταγωνιστικές τιμές. Εμείς ξεχωρίσαμε ανάμεσα σε όλα τα μοντέλα που λανσάρισε κατά καιρούς η Seat τα 6 πιο κομβικά, που συνετέλεσαν καθοριστικά στη γέννηση και στην ανάπτυξη της.
1950 – Seat 1400
Ο δικτάτορας της Ισπανίας, Φράνκο, ήθελε να βγάλει με κάθε τρόπο τη χώρα του από τη διεθνή απομόνωση, οπότε αποφάσισε να ιδρύσει μια αυτοκινητοβιομηχανία, αρχικά για την εσωτερική ζήτηση και σταδιακά με εξαγωγικό προσανατολισμό.
Η Seat ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με τη VW για την παραγωγή αυτοκινήτων της γερμανικής μάρκας, από την οποία εξαγοράστηκε τελικά μετά από δεκαετίες, ωστόσο κατέληξε σε συμφωνία με τη Simca. Ο πρώτος καρπός αυτής της προσπάθειας ήταν το Seat 1400, που λανσαρίστηκε το 1953 και φυσικά αποτελεί από ιστορικής άποψης σημείο αναφοράς για την Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo (SEAT).
1957 – Seat 600
Η στροφή της Seat προς την παραγωγή μοντέλων της Fiat, όπως το εμβληματικό 600, ήταν καθοριστική, επειδή έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς Ισπανούς, να αγοράσουν το πρώτο τους Ι.Χ.
Το Seat 600 μετεξελίχθηκε στην πορεία σε Seat 800, που κυκλοφορούσε στην Ισπανία και ως τετράθυρο, ενώ η παραγωγή του ολοκληρώθηκε το 1973, δηλαδή κατασκευαζόταν επί 17 χρόνια.
1984 – Seat Ibiza
Το Ibiza επισφράγισε το διαζύγιο της Seat με τη Fiat και ταυτόχρονα έγραψε ιστορία ως το πρώτο αυθεντικό μοντέλο, που εξέλιξε και σχεδίασε η ίδια η ισπανική μάρκα. Στα μεγάλα πλεονεκτήματα του Seat Ibiza πρώτης γενιάς συγκαταλέγονται οι πρακτικοί χώροι, οι προσιτές τιμές και οι κινητήρες με την ούγια της Porsche!
Το Ibiza ανέβασε κάθετα την αναγνωρισιμότητα της Seat στο εξωτερικό και η μάρκα μπήκε στο στόχαστρο της Volkswagen, για να εξαγοραστεί τελικά το 1986 από τους Γερμανούς.
1999 – Seat Leon
Με το Leon απέκτησε επιτέλους πρόσβαση η Seat στη δημοφιλή μικρομεσαία κατηγορία και με την έκδοση Cupra του 2001 εκτοξεύθηκε στην εκτίμηση ενός νεανικότερου αγοραστικού κοινού, καθώς εφοδιαζόταν με V6 κινητήρα 2,8 λίτρων και 204 ίππων και με τετρακίνηση, ενώ ακολούθησαν ακόμη δυνατότερες εκδόσεις.
Να σημειώσουμε, ότι το Leon παραμένει στη γκάμα της Seat και σήμερα κυκλοφορεί το μοντέλο τέταρτης γενιάς, που λανσαρίστηκε το 2000.
2016- Seat Ateca
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ήταν η Seat ζημιογόνα και το μέλλον της αβέβαιο, σήμερα όμως έχει εξυγιανθεί πλήρως και σε αυτό συνέβαλε η αρμάδα των SUV της με πρώτο από όλα το Ateca με έτος λανσαρίσματος το 2016.
Στη συνέχεια ακολούθησαν τα SUV Arona και Tarraco, ενώ να σημειώσουμε ότι τα Skoda Ateca προέρχονται από το εργοστάσιο της Skoda στην Τσεχία και ότι στην Κίνα κυκλοφορεί το συγκεκριμένο μοντέλο ως Jetta VS5.
2020 – Cupra Formentor
Με το Formentor λανσάρισε η Cupra ως θυγατρική πλέον μάρκα της Seat, το πρώτο αποκλειστικά δικό της αυτοκίνητο. Ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε με το Born το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Cupra και το 2024 το δεύτερο ηλεκτρικό της όχημα με την ονομασία Tavascan, ενώ πρόσφατα λανσαρίστηκε το οικογενειακό SUV Terramar.
Η Cupra φαίνεται ότι έχει πάρει πλέον το πάνω χέρι απέναντι στη Seat, όσον αφορά σε τεχνολογικό και σχεδιαστικό επίπεδο, μάλιστα έχουν ακουστεί και φήμες, ότι η μητρική μάρκα θα εξαφανιστεί από τον χάρτη της αυτοκίνησης έως το 2020.
Aν επιβεβαιωθεί αυτό στην πράξη, τότε θα πρόκειται για το χειρότερο δώρο για τα ογδοηκοστά γενέθλια της αγαπημένης μάρκας των νέων.