Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές καταφέρνουν και τα πηγαίνουν συνήθως καλά στις εξετάσεις. Αυτό ισχύει και για όσους βρίσκονται σε διαδικασία απόκτησης διπλώματος οδήγησης, αρκεί να μην καταληφθούν από άγχος και να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους. Ωστόσο, υπάρχουν και κάποια SOS με τη μορφή δύσκολων και δυσνόητων ερωτήσεων στο θεωρητικό σκέλος, όπως επίσης συγκεκριμένες παγίδες στην πρακτική εξέταση, όπου έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό αποτυχιών. Ας δούμε ποιες είναι αυτές!
Πρακτική εξέταση
Εδώ δίνουν φυσικά οι εξεταστές απόλυτη προτεραιότητα στην ασφάλεια οδήγησης, ενώ πολλοί μαθητές των σχολών οδήγησης τα θαλασσώνουν λόγω άγχους.
Στα SOS περιλαμβάνονται σύμφωνα με τους εκπαιδευτές οδήγησης το παρκάρισμα και η οπισθοπορεία με στροφή, όπου κόβονται αρκετοί υποψήφιοι, οι οποίοι δεν είχαν κανένα πρόβλημα κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης.
Η απροσεξία τιμωρείται επίσης. Για παράδειγμα, αρκετοί υποψήφιοι κοιτούν από ανασφάλεια τον λεβιέ ταχυτήτων, για να μην βάλουν λάθος σχέση κατά την αλλαγή, οπότε μπορεί να τους δείξει ο εξεταστής την κόκκινη κάρτα, επειδή έχει αποσπαστεί για κάποια κρίσιμα δευτερόλεπτα η προσοχή τους από τον δρόμο.
Το στρίψιμο του κεφαλιού προς αριστερά και πίσω για τον έλεγχο της κυκλοφορίας πριν από προσπεράσεις και ελιγμούς πρέπει να είναι έντονο και απολύτως ορατό για τον εξεταστή, κάτι που δυστυχώς ξεχνούν αρκετοί υποψήφιοι.
Μια ματιά λιγότερη από ό,τι πρέπει, αρκεί για να αποτύχεις και αυτό συμβαίνει αρκετά συχνά. Συνδέεται μάλιστα κυρίως με τη χρήση των καθρεπτών από τον υποψήφιο οδηγό, καθώς οι εξεταστές παρακολουθούν -μεταξύ άλλων- τις κινήσεις των ματιών του.
Αρκετοί υποψήφιοι κόβονται επίσης λόγω λαθών στη χρήση των φλας, αν και γνωρίζουν ότι πρέπει να τα ενεργοποιούν έγκαιρα πριν κάθε αλλαγή πορεία του οχήματος.
Θεωρητική εξέταση
Ορισμένες από τις ερωτήσεις στις θεωρητικές εξετάσεις έχουν σχέση με την παρατηρητικότητα των οδηγών και πολλοί αποτυγχάνουν λόγω άγχους. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα είναι το παιχνίδι με τα νούμερα, όπως π.χ. η ερώτηση, αν μπορείς να περάσεις με ένα όχημα μήκους 4,0 μέτρων κάτω από μια γέφυρα ύψους 3,5 μέτρων και κάποιοι μπερδεύονται και γράφουν όχι!
Τσεκάρεται επίσης η αυτοσυγκέντρωση των μαθητών με ερωτήσεις παγίδες, κυρίως σχετικά με την προτεραιότητα. Για παράδειγμα τη μια φορά καλούνται να γράψουν οι υποψήφιοι ποιο όχημα πρέπει να περάσει πρώτο και σε μια επόμενη ερώτηση, ποιο οφείλει να περάσει τελευταίο.
Ορισμένες λέξεις, που δεν χρησιμοποιούνται στην καθομιλουμένη, γίνονται επίσης αιτία αποτυχίας στις θεωρητικές εξετάσεις διπλώματος. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε τον σπινθηριστή αντί του γνωστού μας μπουζί, το ανεμοθωράκιο αντί παρμπρίζ και τον συσσωρευτή αντί της λέξης μπαταρία.