Και το όνομα αυτού, Αντόνιο Φιλόζα. Ο Ιταλός διαδέχθηκε στο τιμόνι της Stellantis τον αμφιλεγόμενο Πορτογάλο, Κάρλος Ταβάρες και καλείται να οδηγήσει τον τέταρτο μεγαλύτερο αυτοκινητιστικό όμιλο στον πλανήτη στη λεωφόρο των επιτυχιών. Οι τρεις σημαντικότερες προκλήσεις, που καλείται να αντιμετωπίσει είναι οι εξής:
Πολλές μάρκες
Στόχος κάθε συγχώνευσης είναι να καλύψει κενά, να δημιουργήσει υπεραξίες και να αποφύγει -όσο το δυνατόν- τις επικαλύψεις ή κανιβαλισμούς, όπως ονομάζονται στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η Stellantis δεν προχώρησε όμως σε μια τέτοια εκκαθάριση, όπως έγινε σε άλλους ομίλους και διατήρησε στη ζωή και τις 14 αρχικές μάρκες (15 αν προσθέσουμε και τη Vauxhall), με αποτέλεσμα ένα άνευ προηγουμένου μπέρδεμα για τους πελάτες της.
Οι επικαλύψεις μεταξύ των Peugeot και Opel ή των Citroen και Fiat είναι προφανείς, οι δύο μάρκες πολυτελείας DS και Alfa Romeo βρίσκονται εκτός στόχων και η Maserati φημολογείται, ότι ενδέχεται να κλείσει. Η Lancia στοχεύει σε ένα premium κοινό, αν και βασίζεται μόνο στη μικρή Ypsilon, ενώ και η γκάμα της Chrysler απαρτίζεται από ένα μοντέλο. Η Dodge έχει επίσης μόνο τρία μοντέλα και η Jeep πουλάει λιγότερα από ένα εκατομμύριο οχήματα ετησίως, αν και οι προβλέψεις ήταν για δύο εκατομμύρια.
Βόρεια Αμερική
Η αγορά των ΗΠΑ και του Καναδά θεωρείται κομβική, όχι τόσο λόγω όγκου πωλήσεων, αλλά επειδή εκεί ταξινομούνται κατά κύριο λόγο μεγάλα SUV και Pick-up, που προσφέρουν πολύ υψηλότερα περιθώρια κέρδους σε σχέση με τα μικρότερα μοντέλα, τα οποία έχουν ζήτηση στην Ευρώπη και στη Νότια Αμερική. Ωστόσο, το ποσοστό της Stellantis μειώνεται συνεχώς και έχει πέσει από το 11,5% το 2021 σε 8,0% το 2024. Αν πάμε μάλιστα ακόμη πιο πίσω, θα δούμε ότι το 2015 ήταν το ποσοστό της FCA (FiatChrysler Automobiles) στη βορειοαμερικανική αγορά 13,2%. Ο νέος CEO γνωρίζει τη ζωτική σημασία της αγοράς των ΗΠΑ και του Καναδά για την εξυγίανση της Stellantis, καθώς μέχρι τον Δεκέμβριο ήταν υπεύθυνος για τη συγκεκριμένη περιφέρεια, άρα έχει άποψη για τη στρατηγική, που θα χρειαστεί να εφαρμοστεί.
Κινέζοι ανταγωνιστές
Η συνεχώς εντονότερη παρουσία των Κινέζων αυτοκινητοκατασκευαστών αναμένεται να βάλει δύσκολα στον Φιλόζα. Η κατάσταση είναι περίπλοκη, επειδή οι Κινέζοι είναι ιδιαίτερα επιθετικοί σε δύο αγορές – κλειδιά για τον όμιλο Stellantis, δηλαδή στην ευρωπαϊκή και στη λατινοαμερικανική.
Για τη Fiat υπάρχει κίνδυνος να χάσει σημαντικά ποσοστά από τους Κινέζους στη Βραζιλία, όπου κατέχει μέχρι τώρα με διαφορά την κυρίαρχη θέση σε πωλήσεις. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στις βασικές μάρκες της Stellantis στην Ευρώπη. Η νέα διοίκηση θα επιδιώξει να αντεπεξέλθει σε αυτή την πρόκληση με σύγχρονα, εξηλεκτρισμένα μοντέλα σε ανταγωνιστικές τιμές και με μια στενότερη συνεργασία με την κινέζικη Leapmotor, που αντιπροσωπεύεται στην Ευρώπη από τον όμιλο Stellantis.