Κοντά σε μια πρωτοφανή συμφωνία φαίνεται πως βρίσκονται δύο ιστορικές γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι Mercedes-Benz και BMW – δύο παραδοσιακοί αντίπαλοι στο χώρο της αυτοκίνησης – ετοιμάζονται να συνεργαστούν με την BMW να προσφέρει τον κινητήρα της (εσωτερικής καύσης) στα νέα μοντέλα της Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz, μια ιστορική αυτοκινητοβιομηχανία σε κρίση
Το deal, που αποκαλύφθηκε από το γερμανικό περιοδικό Manager Magazin, καταδεικνύει και τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Mercedes-Benz, μια από τις πιο ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, λόγω ενός συνδυασμού παραγόντων.
Ένας από αυτούς ήταν το σχέδιο εγκατάλειψης του κινητήρα εσωτερικής καύσης μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, κάτι που τελικά αναγκάστηκε να αναθεωρήσει. Η υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, ειδικά στην premium κατηγορία, προχωρά με πιο αργούς ρυθμούς απ’ ό,τι υπολογιζόταν. Έτσι, πέρυσι η Mercedes αποφάσισε να κάνει πίσω από την απόφαση να στραφεί αποκλειστικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs).
Αυτό σημαίνει πως σήμερα η εταιρεία βρίσκεται απροετοίμαστη να εξασφαλίσει όλους τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που χρειάζεται, ιδιαίτερα για μοντέλα μεγάλης παραγωγής όπως η νέα CLA-Class. Για να ξεπεράσει την κατάσταση, η Mercedes εξετάζει πλέον μία αναπάντεχη λύση: συνεργασία με την αντίπαλο γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW.
Σύμφωνα με το γερμανικό Manager Magazin, ο CEO της Mercedes, Όλα Κέλενιους, έχει ξεκινήσει εδώ και σχεδόν έναν χρόνο συζητήσεις με τη BMW για την προμήθεια κινητήρων που θα χρησιμοποιηθούν σε υβριδικά μοντέλα – πιο συγκεκριμένα τον υπερτροφοδοτούμενο 2.0 λίτρων τετρακύλινδρο σε σειρά, γνωστό ως B48.
Οι δύο πλευρές εργάζονται πάνω στις τεχνικές λεπτομέρειες εδώ και μήνες, με στόχο, αν όλα πάνε καλά, η BMW να αρχίσει να προμηθεύει κινητήρες στη Mercedes ήδη από το 2027.
Μάλιστα το deal, σύμφωνα με τις πληροφορίες, δεν σταματά εκεί. Οι δύο εταιρείες θα μπορούσαν να επεκτείνουν τη συνεργασία τους και σε πετρελαιοκινητήρες, αλλά και σε άλλα μέρη συστημάτων μετάδοσης, ενώ εξετάζεται και πιθανή κοινή παραγωγή στις ΗΠΑ ώστε να αποφευχθούν δασμοί.
Η μέθοδος outsourcing στους κινητήρες
Αξίζει να σημειωθεί πως η BMW ήδη προμηθεύει κινητήρες σε αρκετούς κατασκευαστές. Στη λίστα περιλαμβάνεται ο twin-turbo V8 που χρησιμοποιεί η Jaguar Land Rover σε Defender, Range Rover και Range Rover Sport, οι εξακύλινδροι σε σειρά που δίνει στην Ineos για τα Grenadier και Grenadier Quartermaster, καθώς και τετρακύλινδροι και εξακύλινδροι τούρμπο που καταλήγουν στην Toyota για το Supra.
Από την πλευρά της, η Mercedes έχει ήδη συμφωνία με την κοινοπραξία Geely–Renault, με το όνομα Horse Powertrain, για την προμήθεια υπερτροφοδοτούμενων τετρακύλινδρων 2.0 λίτρων. Οι κινητήρες αυτοί θα χρησιμοποιηθούν αρχικά στις υβριδικές εκδόσεις της επόμενης γενιάς CLA-Class και στη συνέχεια πιθανότατα και στα νέα GLA και GLB.
Ωστόσο, οι συγκεκριμένοι κινητήρες κατασκευάζονται στην Κίνα, κάτι που δημιουργεί δυσκολίες, ειδικά για την αμερικανική αγορά, όπου επιβάλλονται υψηλοί δασμοί σε εξαρτήματα που προέρχονται από την Κίνα. Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που η Mercedes αναζητά πλέον συνεργασία με τη BMW.
Η αμερικανική αγορά δεν έχει υιοθετήσει τα ηλεκτρικά με τον ρυθμό που προσδοκούσε η Mercedes, με αποτέλεσμα φέτος να αποσύρει ορισμένα μοντέλα. Πλέον δίνεται προτεραιότητα στα υβριδικά, αλλά μόνο εφόσον δεν βασίζονται σε κινητήρες κινεζικής παραγωγής.
Υπενθυμίζεται πως και στο παρελθόν η Mercedes έχει στραφεί σε άλλους κατασκευαστές για κινητήρες: η Nissan είχε προμηθεύσει κινητήρες για το GLE, τα Sprinter και Metris που πωλούνταν στη Βόρεια Αμερική, ενώ η Renault είχε διαθέσει πετρελαιοκινητήρες για διάφορα μοντέλα σε άλλες αγορές.
Η BMW δικαιώθηκε από τη στρατηγική της
Όπως σημειώνει το περιοδικό αυτοκινήτων CarBuzz, σε αντίθεση με την Mercedes Benz, η BMW δεν δεσμεύτηκε ποτέ να τερματίσει την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης, προτιμώντας να δει πώς θα διαμορφωθεί η αγορά.
Αυτή η ευελιξία έχει συμβάλει στη σταθερότητα των πωλήσεών της, που στο πρώτο εξάμηνο του 2025 ανήλθαν σε πάνω από 1,2 εκατομμύρια οχήματα – μείωση μόλις 0,5% σε σχέση με πέρυσι. Η Mercedes, αντίθετα, πούλησε λίγο πάνω από 1 εκατομμύριο οχήματα την ίδια περίοδο, καταγράφοντας πτώση 8% σε ετήσια βάση.
Η BMW έχει αρχίσει να συγκεντρώνει την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης τα τελευταία χρόνια, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει την παραγωγή ηλεκτρικών και ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης. Το 2023 σταμάτησε οριστικά την παραγωγή ICE κινητήρων στη Γερμανία, με την υπόλοιπη ευρωπαϊκή παραγωγή να πραγματοποιείται αποκλειστικά σε Αυστρία και Ηνωμένο Βασίλειο.