Auto - Moto

Ο Τραμπ γυρίζει τον τροχό προς τα πίσω – Πώς εκδικείται τον Μασκ και την Tesla

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, καταργεί τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ τον Ιανουάριο μπλόκαρε απόφαση της Καλιφόρνιας.
Ντόναλντ Τραμπ Αυτοκίνητα
Φωτογραφία αρχείου

Ο Ντόναλντ Τραμπ μπήκε σαν ταύρος σε υαλοπωλείο ανατρέποντας τα πάντα και αυτό ισχύει και για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Πρόεδρος των ΗΠΑ άρχισε να καταργεί σταδιακά – αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στις 20 Ιανουαρίου του 2025 – τα μέτρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.

Ο 79χρονος πολιτικός έδειξε από την πρώτη στιγμή τις προθέσεις του, αφού ακύρωσε άμεσα τα σχέδια του προκατόχου του, Τζο Μπάιντεν, σύμφωνα με τα οποία, η μια από τις δύο ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, από το 2030 και μετά, θα αφορούσε σε αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Τον Ιανουάριο μπλόκαρε εξάλλου την απόφαση της Καλιφόρνιας για απαγόρευση πώλησης καινούργιων Ι.Χ. με θερμικούς κινητήρες από το 2035 και μετά. Πρόκειται ουσιαστικά για την ίδια απόφαση, που έχει λάβει και η Ε.Ε., ενώ να σημειώσουμε ότι στην Καλιφόρνια έδωσαν μάχη εναντίον της μεγάλοι αυτοκινητιστικοί όμιλοι, όπως η General Motors και η Toyota.

Ζημιώνεται η Tesla

Στις 30 Σεπτεμβρίου ολοκληρώνεται, επίσης, στις ΗΠΑ η επιδότηση ύψους 7.500 δολαρίων για την αγορά καινούριου ηλεκτροκίνητου μοντέλου και 4.000 δολαρίων για μεταχειρισμένο. Επιπρόσθετα, θα καταργηθούν στα τέλη του 2028 τα φορολογικά κίνητρα για την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτροκίνητα οχήματα, τα οποία θα έληγαν κανονικά τέσσερα χρόνια αργότερα.

Μεγάλες συνέπειες θα έχει και η αξιολόγηση της υπηρεσίας περιβάλλοντος ΕΡΑ των ΗΠΑ για το διοξείδιο του άνθρακα, που δεν περιλαμβάνεται πλέον στην κατηγορία των ρύπων. Αυτό ισοδυναμεί με σημαντικό οικονομικό όφελος για τους καταναλωτές, επειδή εκπίπτει η φορολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ενώ καταργούνται και τα όρια εκπομπής CO2 για τα αυτοκίνητα, άρα και τα υψηλά πρόστιμα που προβλέπονταν για την υπέρβασή τους.

Μεγάλη χαμένη είναι η Tesla του άσπονδου «φίλου» του Ντόναλντ Τραμπ, Έλον Μασκ. Η εταιρεία ειδικεύεται αποκλειστικά στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων άρα διαθέτει έναν στόλο μοντέλων μηδενικών ρύπων και έχει εισπράξει μέχρι σήμερα γύρω στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια από «πιστώσεις ρύπων» σε τρίτες αυτοκινητοβιομηχανίες, που δεν είχαν καταφέρει να πιάσουν τα όρια εκπομπών CO2. Ευνοημένες είναι κυρίως εταιρείες όπως η Toyota, που δίνουν έμφαση στην υβριδική τεχνολογία, καθώς τα οχήματα της συγκεκριμένης τεχνολογίας έχουν σαφώς μεγαλύτερη ζήτηση από τα αμιγώς ηλεκτρικά και προσφέρουν υψηλότερα περιθώρια κερδοφορίας.

Μεταφορά παραγωγής στις ΗΠΑ

Οι πρωτοβουλίες του Ντόναλντ Τραμπ κάνουν πιο συμφέρουσα την παραγωγή αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, γιατί έτσι παρακάμπτουν οι βιομηχανίες του κλάδου την αυστηρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ενδεικτικό ότι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας οχημάτων των ΗΠΑ είναι η BMW. Το εργοστάσιο της βαυαρικής φίρμας στο Σπάρτανμπουργκ της Νότιας Καρολίνας των ΗΠΑ παράγει 400.000 οχήματα ετησίως και τα μισά από αυτά προορίζονται για εξαγωγές.

Έτσι και αλλιώς, δυναμώνουν ολοένα περισσότερο οι φωνές μεταξύ των αυτοκινητοκατασκευαστών ενάντια στην απόφαση της Ε.Ε. για απαγόρευση πωλήσεων καινούργιων Ι.Χ. και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Οι εταιρείες του συγκεκριμένου κλάδου παραμένουν υπέρ της ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, ζητούν όμως να γίνει η μετάβαση με πιο ήπιους ρυθμούς και να συνεχιστούν οι πωλήσεις οχημάτων συμβατικής τεχνολογίας για περισσότερα χρόνια.

Πάντως, οι διαφοροποιήσεις μεταξύ των μεγαλύτερων αγορά αυτοκινήτου στον πλανήτη είναι μεγάλες. Στην Κίνα, που αποτελεί την κορυφαία αγορά αυτοκινήτου στον πλανήτη, ήταν σχεδόν ένα στα δύο καινούργια Ι.Χ. τα οποία ταξινομήθηκαν πέρσι, αμιγώς ηλεκτροκίνητα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη ανήλθε σε 16% και στις ΗΠΑ μόνο σε 8%.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ΟΠΕΚΕΠΕ Chevron Left
Στην Κρήτη τα 850 από τα 1.036 ένοχα ΑΦΜ - Κατασχέσεις και δεσμεύσεις περιουσίας για 17,2 εκατ.
Πώς η μαφία της Κρήτης «άρπαξε» την παραλία του Ζορμπά από την Εκκλησία
Chevron Right