Η Fiat συμπληρώνει φέτος 50 χρόνια παρουσίας στη Βραζιλία και έχει κάθε λόγο να τα γιορτάζει, καθώς αποτελεί την κυρίαρχη μάρκα σε αυτή τη σημαντική αγορά, όπου έχει κατακτήσει 18 φορές την πρώτη θέση στις πωλήσεις αυτοκινήτων τα τελευταία 24 χρόνια.
Το μερίδιο των Ιταλών παραμένει υψηλό, αν και την προηγούμενη διετία άρχισαν να εισβάλλουν μαζικά στην αγορά αυτοκινήτου της Βραζιλίας πολλές κινέζικες μάρκες με ενδιαφέροντα μοντέλα σε ανταγωνιστικές τιμές. Η επιτυχία της Fiat βασίζεται -εκτός των άλλων- στην πολύ καλή εικόνα που έχουν γι αυτήν οι Βραζιλιάνοι, καθώς τη θεωρούν ως μια «cool» μάρκα.
Το δημοφιλές Pickup Fiat Strada.
Η κατάσταση είναι όμως εντελώς διαφορετική για τη Fiat στην Ιταλία, όπου ιδρύθηκε πριν 126 χρόνια. Στη γενέτειρα της παλεύει η Fiat απέναντι σε ισχυρούς Κινέζους ανταγωνιστές μειονεκτώντας σε γκάμα σύγχρονων μοντέλων, που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του αγοραστικού κοινού.
Ετσι δεν ξενίζει το γεγονός, ότι πάνω από τα τέσσερα στα δέκα καινούργια Fiat, που πωλήθηκαν το 2024, ταξινομήθηκαν στη Βραζιλία. Οι Ιταλοί πούλησαν πέρυσι περίπου 2,5 εκατομμύρια καινούργια οχήματα στην πατρίδα της σάμπα, δηλαδή περισσότερα από ό,τι σε όλη την Ευρώπη, αν και η αγορά αυτοκινήτου της ηπείρου μας είναι έξι φορές μεγαλύτερη από τη βραζιλιάνικη.
Με μπλε τα μερίδια αγοράς της Fiat στη Βραζιλία και με πορτοκαλί στην Ιταλία.
Η σύγκριση είναι συντριπτική υπέρ της Βραζιλίας, αν γίνει μόνο με την Ιταλία και όχι με όλη την Ευρώπη. Το 2024 ταξινομήθηκε στην Ιταλία μόνο το 15% της παραγωγής της Fiat, ενώ αναλογούσαν σε κάθε εγχώρια πώληση 2,8 πωλήσεις στη Βραζιλία.
Η συγκεκριμένη τάση συνεχίστηκε το πρώτο εξάμηνο του 2025, καθώς το μερίδιο της Fiat στη Βραζιλία ήταν 21% έναντι μόνο 11% στην Ιταλία, δηλαδή σχεδόν το διπλάσιο. Σαράντα χρόνια πριν, δηλαδή το σωτήριο έτος 1985, κατείχε η Fiat στη Βραζιλία ένα μερίδιο της τάξης του 13%, ενώ κυριαρχούσε απόλυτα στην Ιταλία με ένα ασύλληπτο 43%.
Η εξαγορά των Alfa Romeo, Lancia, Abarth από τη Fiat δημιούργησε μονοπωλιακές συνθήκες στην ιταλική αγορά αυτοκινήτου, ο νέος όμιλος επαναπαύθηκε λόγω έλλειψης ανταγωνισμού στις πρόσκαιρες πωλήσεις του και ουσιαστικά βρέθηκε γυμνός απέναντι στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές μάρκες, όταν δημιουργήθηκε ο ενιαίος οικονομικός χώρος της Ε.Ε.
Το κομψό Fiat Fastback.
Στη Βραζιλία ήταν εντελώς διαφορετικά τα πράγματα, αφού η Fiat έπρεπε να παλέψει απέναντι σε καθιερωμένους ανταγωνιστές, όπως οι Volkswagen, General Motors, Ford, για να πείσει τους καταναλωτές και να καλύψει το χαμένο έδαφος.
Έτσι εκτοξεύθηκε το μερίδιο της από 10% το έτος 1984 σε 27% το 1996, ενώ μετά την πανδημία έχει σταθεροποιηθεί γύρω στο 21 με 22%. Για να το πετύχει αυτό, λανσάρει η Fiat συνεχώς νέα, ανταγωνιστικά μοντέλα, όπως τα επιτυχημένα Strada, Toro και Fastback.
Είναι ενδεικτικό, ότι η γκάμα επιβατικών της Fiat απαρτίζεται στην Ιταλία μόνο από 5 διαφορετικά μοντέλα και στη Βραζιλία από 9, συμπεριλαμβανομένων και των Pickup. Το αποτελεσματικό μάρκετινγκ, οι συνεχείς βελτιώσεις και αναβαθμίσεις και η σωστή γκάμα εξηγούν έτσι τη θετική εικόνα της Fiat στη Βραζιλία και αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας της στη Νότια Αμερική.