Χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε στη Βουλή στην κοινή συνεδρίαση τεσσάρων Επιτροπών, με αντικείμενο την στρατηγική μετάβασης σε μία κλιματικά ουδέτερη οικονομία. Λίγο αργότερα, μία αναφορά του στα περί απαγόρευσης πωλήσεων αυτοκίνητων που κινούνται με βενζίνη και diesel προκάλεσε αναστάτωση και ερωτηματικά στους καταναλωτές.
Τι είπε όμως ο πρωθυπουργός; Σύμφωνα με το κείμενο της ομιλίας του, η αναφορά ήταν η εξής:
«Η ηλεκτροκίνηση προφανώς είναι το μέλλον -για να μην πω ότι είναι ήδη το παρόν το οποίο είναι εδώ- και θα πρέπει να συμφωνήσουμε σε εθνικό επίπεδο ποιος είναι ο στόχος τον οποίο θέτουμε στην Ελλάδα ως όριο για να απαγορεύουμε τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην αγορά να προσαρμοστεί σε αυτή την κατεύθυνση. Πρέπει όμως ταυτόχρονα και η ενέργεια η οποία παράγεται και την οποία καταναλώνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, να είναι ενέργεια πράσινη».
Όπως εξήγησε στη συνέχεια της ομιλίας του ο Κυριάκος Μητσοτάκης: «Δεν θα μπορέσουμε να αντέξουμε να εξακολουθούμε να ζούμε όπως ζούμε, να καταναλώνουμε όπως καταναλώνουμε. Εάν δεν αλλάξουμε ουσιαστικά την οργάνωση των κοινωνιών και των οικονομιών μας, οι επιπτώσεις ενδεχομένως για εμάς και για τα παιδιά μας θα είναι δραματικές».
Τι καύσιμο προτίμησαν οι Έλληνες το α' 4μηνο του 2021
Στην Ελλάδα πάντως το πρώτο τετράμηνο του 2021 οι Έλληνες προτίμησαν αυτοκίνητα με βενζίνη σε ποσοστό 49,8% ενώ τα υβριδικά (21,7%) ξεπέρασαν τα πετρελαιοκίνητα (20,9%).
Ποιους στόχους έχει θέσει η ΕΕ για τους ρύπους
Από την 1η Ιανουαρίου του 2020, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη καλούνται είτε να συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς, είτε να πληρώσουν πρόστιμα. Σύμφωνα με τους κανονισμούς, όλα τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη θα πρέπει να εκπέμπουν όχι περισσότερο από 95 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο.
Μάλιστα, η Ε.Ε. έχει προειδοποιήσει πως εάν η αυτοκινητοβιομηχανία δεν σημειώσει πρόοδο όσον αφορά την τήρηση των ορίων για την περίοδο 2020-2021 αντιμετωπίζει πρόστιμα συνολικού ύψους 32 δισεκατομμυρίων ευρώ, ποσό που το ύψος του αγγίζει δύο φορές τα εκτιμώμενα κέρδη.
Στόχος είναι επίσης οι εκπομπές CO2 από τα καινούργια αυτοκίνητα στην Ευρώπη να μειωθούν κατά 40% έως το 2030 και θα πρέπει το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αυτοκινήτων με χαμηλές εκπομπές να αυξηθεί, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Το σχέδιο νόμου που έχει εγκριθεί από το 2018, αναφέρεται ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι τα οχήματα με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές («ZLEVs») - (ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή οχήματα που εκπέμπουν λιγότερο από 50g CO2/km) έχουν μερίδιο αγοράς 35% από πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων και φορτηγών έως το 2030 και 20% έως το 2025.