Ο κόσμος των εξοπλισμών κάθε άλλο παρά αγγελικά πλασμένος είναι...
Επομένως κάθε φορά που γίνονται κυβερνητικές εξαγγελίες περί νέων αγορών οπλικών συστημάτων - όπως η τελευταία ανακοίνωση του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Θεσσαλονίκη- κρύβεται ένα δαιδαλώδες παρασκήνιο αλλά και πολλές παγίδες, απίστευτα επικίνδυνες...
Αυτό το παρασκήνιο αλλά και τις παγίδες για κάθε ένα από τα εξοπλιστικά προγράμματα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, θα επιχειρήσω να φωτίσω σε τούτο το σημείωμα. Εξαγγελίες που για πρώτη φορά στα μεταπολιτευτικά χρόνια δεν συνοδεύονται από σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Άμυνας και των υφιστάμενων κλιμακίων των αρμοδίων Γενικών Επιτελείων.
Τα γαλλικά Rafale
Η Ελλάδα με διαδικασία fast track αγοράζει 18 γαλλικά μαχητικά Rafael (12 μεταχειρισμένα & 6 ολοκαίνουργια).
- Σωστή κίνηση ; Ολόσωστη !
- Έξυπνη κίνηση ; Πανέξυπνη !
Επιβεβλημένη -κατά την γνώμη μου- αλλά και όχι αυτονόητη η απόφαση για την προμήθεια των Rafael καθώς ΔΕΝ ήταν στους άμεσους σχεδιασμούς του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας !
Ελάτε να ακούσετε μερικές αλήθειες και ας πονέσουν :
* Το 99% όσων πανηγυρίζουν σήμερα για τα Rafael, τα έχουν πολεμήσει λυσσαλέα την τελευταία εικοσαετία.
* Τα γαλλικά μαχητικά, τα Μιράζ 2000 ήταν πάντα ο “φτωχός συγγενής” της αμερικανοκρατούμενης ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
* Στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία δρούσαν & εξακολουθούν να δρουν κυκλώματα - κυρίως στον χώρο του εφοδιασμού- που απαξιώνουν τα Μιράζ και για μεγάλο χρονικό διάστημα τα θέτουν εκτός λειτουργίας !
- Είναι δυνατόν τα Μιράζ 2000-5 που αγοράστηκαν στις αρχές του αιώνα, επί 20 χρόνια να είναι χωρίς ανταλλακτικά ; Σε αντίθεση με τα αμερικανικά F-16 που μαζί με την αγορά τους παραλαμβάνεται και η εφοδιαστική αλυσίδα τους.
- Είναι δυνατόν τα Μιράζ να πετάνε χωρίς ραντάρ γιατί δεν έχουν ανταλλακτικά επιπέδου λαμπτήρων ; Σε αντίθεση με τα αμερικανικά F-16 που τα ραντάρ τους δουλεύουν κανονικά.
- Είναι δυνατόν τα Μιράζ να μην μπορούν να προσγειωθούν γιατί είναι φθαρμένα τα τακάκια των φρενών ; Σε αντίθεση με τα αμερικανικά F-16 που ανταλλακτικά τους υπάρχουν στις αποθήκες της Ελευσίνας για να φάνε και οι κότες.
Και όμως είναι δυνατόν !
Είτε μας αρέσει , είτε όχι, το Σύστημα Εφοδιασμού της Πολεμικής Αεροπορίας όχι απλώς κοιτάζει πέραν του Ατλαντικού αλλά και είναι απόλυτα ελεγχόμενο από τις αμερικανική εφοδιαστική αλυσίδα.
Τανάγρα καλεί Ελευσίνα για αναλώσιμα των Μιράζ και η απάντηση τις περισσότερες φορές αρνητική , ακόμη και όταν στο ηλεκτρονικό σύστημα φαίνεται ότι έχουν γίνει σχετικές παραλαβές υλικών...
Ηθικόν Δίδαγμα : Υπάρχει άμεσος κίνδυνος ! Όπως απαξιώθηκαν τα Μιράζ του Αντρέα και του Σημίτη , έτσι να απαξιωθούν και τα Rafael του Κυριάκου Μητσοτάκη !
Γι αυτό δεν θα πρέπει να μην γίνει το ίδιο «λάθος» όπως έγινε με την αγορά των Μιράζ 200-5.
1) Μαζί με την αγορά των Rafael να γίνει και η αγορά των ανταλλακτικών τους τα οποία να πηγαίνουν κατευθείαν σε αποθήκες της Τανάγρας και όχι στην Ελευσίνα που συγκεντρώνονται τα υλικά των αμερικανικών F-16 και όπου εκτός όλων των άλλων : Χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί την μάνα...
Αν θέλουμε να λειτουργούν σωστά τα Rafael και να πιάσει τόπο η αγορά τους και για να είναι διαρκώς ετοιμοπόλεμα, θα πρέπει να φτιαχτεί στην Τανάγρα ένα «γαλατικό χωριό», ένα ξεχωριστό κέντρο υποστήριξης που θα εκπαιδευτεί στην Γαλλία και θα παρακολουθεί την ροή των ανταλλακτικών και την υποστήριξη των αεροσκαφών, διαφορετικά τα τακάκια των φρένων και τα λαμπάκια των ραντάρ θα εξακολουθούν να είναι... σκεπασμένα με την αστερόεσσα και δύσκολα για γίνονται αντιληπτά!
Και φυσικά για την απαξίωση των Γαλλικών αεροσκαφών Μιράζ δεν θα επιρρίπτονται
ευθύνες γενικά και αόριστα σε κάποιους αμερικανοτραφείς φροντιστές των αποθηκών της Ελευσίνας ( αν και εκεί απαιτείται κάποια στιγμή να γίνει εσωτερικός έλεγχος). Ο Λαός λέει ότι «το ψάρι από το κεφάλι βρωμάει»...
-Τα μεγάλα «ψάρια» του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας αλλά και οι πολιτικοί προϊστάμενοι του υπουργείου Άμυνας, χρόνια τώρα δεν έβλεπαν την συστηματική , διαχρονική και διακομματική απαξίωση των Γαλλικών μαχητικών; Την έβλεπαν και σώπαιναν ! Έβλεπαν ότι τα Μιράζ καθηλώνονται και εκείνοι σώπαιναν ή σφύριζαν αδιάφορα. Έβλεπαν ότι τα υπερόπλα - τα scalp, τα EXOSET, τα Mica- ήθελαν φροντίδα και εκείνοι αδιαφορούσαν για την συντήρηση τους ! Ναι υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες -διοικητικές και πολιτικές- για το γεγονός ότι η πλειοψηφία του γαλλικού στόλου μαχητικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων παραμένουν σήμερα καθηλωμένα ένεκα έλλειψης αλλαντικών!
Σε οποιαδήποτε άλλη χώρα εάν συνέβαιναν τέτοιου είδους εθνικά εγκλήματα θα είχαν αποδοθεί ευθύνες, πρωτίστως ποινικές.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η αιφνίδια «προσγείωση» του Rafael στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία ανατρέπει τα δεδομένα και τους μέχρι τώρα σχεδιασμούς της αμερικανικής Lockheed Martin που κατασκευάζει τα F-16 και τα F-35 και που επί χρόνια θεωρούσε μονοπώλιο την Ελληνική Αεροπορία. Το Rafael επί της ουσίας «κατέρριψε» το F-35 και το έθεσε εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας.
Η άμεση απόκτηση των 18 Rafael με τα όπλα που θα φέρουν (υπολογίστε και το Meteoro) θα ισοδυναμούν με 60 F-16 ! Και με δεδομένο την ακύρωση της παραγγελίας των F-35 από την Τουρκία , η Ελλάδα μετά την απόκτηση του γαλλικού Rafael αποκτάει πολλαπλάσια ισχύ στον αέρα και επομένως εάν θελήσει να προγραμματίσει το επόμενο βήμα για το τι είδους αεροσκάφους 5ης γενιάς θα εντάξει στην δύναμη της μετά το 2030 θα πρέπει να αναζητήσει έκδοση νεότερης γενιάς του F-35 ! Όμως ένα τέτοιο σενάριο είναι χρονοβόρο και πιθανότατα απορριπτέο από την αμερικανική αμυντική βιομηχανία γεγονός που ενισχύει τους φόβους ότι τα αμερικανικά λόμπι που έχουν ρίζες στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα πολεμήσουν παντοιοτρόπως την έλευση του Rafael στην Ελλάδα που σημειωτέον είναι η πρώτη ευρωπαϊκή Πολεμική Αεροπορία που το εντάσσει στην δύναμη της πέραν της Γαλλίας.
Αντιαεροπορική ομπρέλα
Η συντήρηση και ο εκσυγχρονισμός των αντιαεροπορικών συστημάτων συμπεριλαμβάνονται στην κυβερνητική λίστα των προτεραιοτήτων. Ωστόσο παρόμοια απαξίωση με τα Γαλλικά Μιράζ ως προς την συντήρηση τους έχουν υποστεί και τα Ρωσικά αντιαεροπορικά (S-300, TOR & OSA) καθώς και τα αερόστρωμνα ZUBR.
Αρχικά με την παραλαβή τους επιχειρήθηκε ανεπιτυχώς να εμφανιστούν ως επιχειρησιακά ακατάλληλα, όταν όμως στην πορεία δοκιμάστηκαν στο πεδίο των ασκήσεων και διαπιστώθηκε η υπεροχή τους, ξεκίνησε ο «πόλεμος» της απαξίωσης τους μέσω της ελλιπούς - παντελούς συντήρησης τους με στόχο να τα φθείρει ο χρόνος και να τα εμφανίσουν στην κοινή γνώμη ως «παλιοσιδερικά» που αγοράστηκαν ως «πλυντήριο» για να ξεπλύνουν τις μίζες της εποχής!
Σήμερα τα Επιτελεία απαιτούν «εδώ και τώρα» την άμεση συντήρηση και εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης αντιαεροπορικής ομπρέλας.
Πρόσφατα η Αθήνα μέσω της ελληνίδας Πρέσβεως στην Μόσχα ζήτησε την διαμεσολάβηση του Ρωσικού ΥΠΕΞ για να αποφορτιστεί η ένταση με την Τουρκία. Η Μόσχα έστειλε συγκεκριμένο μήνυμα στην Αθήνα το οποίο εστιάζεται στην Αρχή ότι : «Οι καθαροί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους». Μια φιλία που θα δοκιμαστεί κατά την επικείμενη επίσκεψη Λαβρόφ στην Αθήνα αρχές Νοεμβρίου που σίγουρα θα τεθούν και τα θέματα αμυντικής συνεργασίας.
Επιθετικά ελικόπτερα ROMEO
Ακούγοντας τον πρωθυπουργό να ανακοινώνει την προμήθεια τεσσάρων ελικοπτέρων τύπου ROMEO, στο μυαλό μου έρχεται το γνωστό άσμα: «Πίσω από τις λέξεις κρύβεται ο Αλέξης», ο Πάνος και ο ναύαρχος...
Ήταν η αγορά αρχικά οκτώ ελικοπτέρων που παζάρευε ο Καμμένος, καθώς ως γνωστό το ελικόπτερο είναι το αγαπημένο του πτητικό μέσον. Ωστόσο εξ αιτίας της ...βαριάς προσγείωσης στην λίμνη των Πρεσπών που τον οδήγησε εκτός κυβέρνησης, την διακρατική συμφωνία υπέγραψε ο Βαγγέλης Αποστολάκης για 4 αντί 8 ελικοπτέρων που σχεδίαζε να πάρει ο προκάτοχος του. Μάλιστα ήταν η τελευταία υπογραφή που έβαλε ο Β. Αποστολάκης ως υπουργός Άμυνας μετά από συνεννόηση με τον Αλέξη Τσίπρα...
Βέβαια θα αναρωτηθεί κανείς γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξήγγειλε στην Θεσσαλονίκη το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφού είχαν πέσει οι υπογραφές πριν 15 μήνες από την προηγούμενη κυβέρνηση ; Προφανώς γιατί ήθελε να στείλει το μήνυμα ότι δεν αγοράζει μόνο από τους Γάλλους αεροπλάνα αλλά και στους Αμερικανούς ελικόπτερα !
Είπαμε ότι το παιχνίδι των εξοπλισμών είναι τριπλό: Επιχειρησιακό -διπλωματικό- οικονομικό.
Σε ότι αφορά το επιχειρησιακό σκέλος των ελικοπτέρων ROMEO , ο ίδιος ο Βαγγέλης Αποστολάκης είχε καταθέσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ότι η υλοποίηση της συγκεκριμένης προμήθειας θα επιφέρει:
•Αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του στόλου των Ε/Π του Π.Ν. λόγω της αντικατάστασης μέρους ή και του συνόλου της δύναμης των Ε/Π ΑΒ-212 με σύγχρονα Ε/Π, νέου τύπου, όμοιας πλατφόρμας με τα κατεχόμενα Ε/Π S-70 και σημαντικά αυξημένων επιχειρησιακών δυνατοτήτων.
•Ενίσχυση της ομοιοτυπίας του στόλου των Ε/Π του Π.Ν. με έμμεσα οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν από την ομογενοποίηση της πλατφόρμας, των κινητήρων, των διαδικασιών συντήρησης και εκπαίδευσης του προσωπικού.
Οι τέσσερις φρεγάτες
Η «Ναυμαχία της Σαλαμίνας» 2.500 χρόνια μετά ...ζωντανεύει και πάλι ! Θα μπορούσε να είναι ο τίτλος ενός ρεπορτάζ για τους έξι μνηστήρες του συγκεκριμένου εξοπλιστικού προγράμματος οι οποίοι αναμένεται να συγκρουστούν στα καρνάγια και τις δεξαμενές των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας.
Γάλλοι , Αμερικανοί, Ολλανδοί , Γερμανοί , Βρετανοί και Ισραηλινοί έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για το πρόγραμμα της κατασκευής των τεσσάρων φρεγατών! Ωστόσο όπως διευκρινίστηκε -λίαν προσφάτως - από την κυβέρνηση το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα περάσει μέσα από τα ελληνικά ναυπηγεία. Δηλαδή η κατασκευάστρια εταιρία που θα αναλάβει την κατασκευή των 4 ελληνικών φρεγατών αυτές θα χτιστούν στα ελληνικά ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας.
* Οι Γάλλοι μέχρι πρότινος θεωρούσαν ότι είχαν στο “τσεπάκι“ το συγκεκριμένο πρόγραμμα και με περίσσια αλαζονεία αντιμετώπιζαν την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Ο εδώ απεσταλμένος της εταιρίας στην Αθήνα προφανώς είχε δημιουργήσει μια εντελώς πλασματική εικόνα της ελληνικής πραγματικότητας μέσω των επαφών που είχε επιλέξει να έχει, με αποτέλεσμα να αποκοιμηθεί η μητρική εταιρία και πλέον οι Γάλλοι από πρώτοι έσονται έσχατοι...
* Οι Αμερικανοί πάντα επεδίωκαν να μπουν στα πλοία επιφάνειας του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού προβάλλοντας τα προηγμένα οπλικά συστήματα που κατασκευάζουν και «φοράνε» στα πλοία τους. Παράλληλα πάντα εκδήλωναν ενδιαφέρον για το μέλλον των ελληνικών Ναυπηγείων, όμως ποτέ δεν προχωρούσαν σε πιο θαρραλέα βήματα καθώς τους αποθάρρυνε η χαοτική κατάσταση των ελληνικών ναυπηγείων και η αδυναμία του ελληνικού πολιτικού συστήματος να ασχοληθεί σοβαρά με το μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Πρόσφατα έκαναν ένα πρώτο βήμα στην Σύρο με τον κ. Ξενοκώστα ωστόσο είναι αμφίβολο εάν υπάρξει και επόμενο αμερικανικό βήμα στον ναυπηγικό τομέα.
* Οι Ολλανδοί εμφανίζονται ως οι πιο δυνατοί μνηστήρες για το πρόγραμμα των 4 φρεγατών διότι ποντάρουν στο γεγονός ότι είναι παλιοί γνώριμοι στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό καθώς από την εποχή του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη πριν 30 χρόνια ο ελληνικός Στόλος διαθέτει τις δικές τους φρεγάτες τύπου «S», ενώ τώρα προσφέρουν τις πιο εξελιγμένες , τις «Μ». Την περασμένη Τρίτη εμφανίστηκαν στην Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών οι Ολλανδοί της Nederlandse Industrie voor Difensie en Veiligheid (NIDV), με επικεφαλής τον Διευθυντή Ανάπτυξης Επιχειρήσεων της NIDV, κ. ΡeterHuisin ’tVelt και δύο στελέχη της. Στην αντιπροσωπία συμμετείχαν επίσης, εκπρόσωποι των εταιριών DAEDALUSAviationGroup, DAMENSHIPYARDS, ILIAS και ARATOSGroup.
Το συγκεκριμένο Ολλανδικό γκρουπ ενδιαφέρεται για την κατασκευή των 4 φρεγατών στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά , ενώ προτείνει και άμεσες λύσεις για διαθέσει τεσσάρων μεταχειρισμένων φρεγατών τύπου «Μ» που έχει αποφασίσει να αντικαταστήσει το Ολλανδικό και το Βελγικό Ναυτικό. Προτείνουν δηλαδή επανάληψη του μοντέλου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη που είχαν χειριστεί οι ναύαρχοι Δρίκος και Δεμέστιχας με τοποτηρητή του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη τον Διονύση Χατζηδάκη. Η υπογραφή έγινε το 1992 επί της φρεγάτας Λήμνος για την αγορά των φρεγατών «S» (ΑΙΓΑΙΟ-ΑΔΡΙΑΣ-ΝΑΒΑΡΙΝΟ).
• Το Γερμανικό ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από την THYSSENKRUPP MARINE SYSTEMS. Ήδη επισκέφτηκε την Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών ο Διευθύνων Σύμβουλος Dr Rolf WIRTZ και ο Επικεφαλής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Πωλήσεων κ. Joachim SCHOENFELD.
Οι Γερμανοί ενδιαφέρονται και για τα δυο προγράμματα του Ναυτικού. Τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ που είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι θα το αναλάβουν καθώς όμως και για το πρόγραμμα πρόσκτηση των 4 καινούργιων φρεγατών.
• Οι Βρετανοί αναμένεται να καταθέσουν συγκεκριμένη πρόταση. Πρόκειται για μια πονεμένη ιστορία με την Βρετανία καθώς από τον Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο δεν έχει μπορέσει να κερδίσει κάποιο αξιόλογο εξοπλιστικό πρόγραμμα στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Ειδικότερα με το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει ξεχωριστές σχέσεις καθώς οι Βρετανοί θεωρούνται μέντορες των Ελλήνων αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού
• Το Ισραήλ εκδήλωσε ενδιαφέρον μέσω του SAMI GROUP που έχει το ναυπηγείο της Χάιφα. Μάλιστα ο Διευθύνων συμβούλους του ναυπηγείο είχε επισκεφτεί πρόσφατα το μισό υπουργικό συμβούλιο...