Στα χνάρια της κυβέρνησης Σημίτη και η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί να αγοράσει VIP αεροσκάφος μέσω αντισταθμιστικών ωφελημάτων μείζονος εξοπλιστικού προγράμματος!
Το 1999 η κυβέρνηση Σημίτη αγοράζοντας αεροσκάφη Embraer από την Βραζιλία για να τοποθετηθεί στην οροφή τους το Σουηδικό Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης Ericsson παρέλαβε ως αντισταθμιστικό ωφέλημα ένα VIP αεροπλάνο Embraer-Lagasy κοστολογούμενο 27,5 εκατομμύρια δολάρια. Η ΝΔ ως αντιπολίτευση είχε κάνει λόγο για σκάνδαλο και έστειλε την υπόθεση στα δικαστήρια η οποία έκλεισε πριν πέντε εβδομάδες!
Εικοσιδύο χρόνια μετά η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί εν κρυπτώ με τον ίδιο τρόπο να αγοράσει ένα γαλλικό VIP αεροσκάφος τύπου Falcon προς 22 εκατομμύρια ευρώ μέσω αντισταθμιστικών ωφελημάτων παλαιότερου εξοπλιστικού προγράμματος ! Όπερ σημαίνει ότι με εντολή του Μεγάρου Μαξίμου η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών βάζει χέρι στον «κουμπαρά» των Μιράζ 2000-5, στα χρήματα που οι Γάλλοι της Dassault Group προόριζαν για την υποστήριξη των Μιράζ και για έργα υποδομής στην Πολεμική Αεροπορία που θα έκαναν εγχώριες εταιρίες.
Το ζητούμενο είναι η ευκολία με την οποία η επιτελική ομάδα του Μαξίμου βάζει χέρι στα λεφτά της Άμυνας για να αγοράσει VIP αεροταξί για τα «σούρτα - φέρτα» των πολιτειακών και πολιτικών αξιωματούχων. Κίνηση που υποδηλώνει ότι δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες των κρατούντων η υποστήριξη των πτητικών μέσων και η στήριξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.
Η ιδέα για αγορά του Falcon έπεσε από την ίδια την κατασκευάστρια εταιρία Dassault Group που προφανώς ήθελε να ξεστοκάρει το συγκεκριμένο αεροπλάνο και στο πλαίσιο της αγοράς των Rafale, το προσέφερε στην Ελλάδα με έκπτωση 12 εκατομμυρίων ( αρχική τιμή 34 εκατομμύρια, τελική 22 εκατομμύρια).
Το οξύμωρο στην εν λόγω υπόθεση είναι ότι η ΝΔ ως αντιπολίτευση είχε επενδύσει στις καταγγελίες για την χρήση των VIP ιπτάμενων μέσων από τις εκάστοτε κυβερνήσεις!
Δεκάδες ερωτήσεις στην Βουλή, εκατοντάδες δημοσιεύματα για αλόγιστη χρήση κρατικών αεροπλάνων και ελικοπτέρων από πρώην υπουργούς δημιουργώντας την εικόνα μιας σπατάλης κυβέρνησης.
Η ιστορία του ελληνικού στόλου των VIP κρατικών αεροπλάνων έχει ως εξής:
Το Embraer-Legasy με δυνατότητα μεταφοράς 30-32 ατόμων. Αποκτήθηκε το 1999 έναντι 27,5 εκατομμυρίων δολαρίων αμέσως μετά την απόσυρση του Falcon μέσα στο οποίο έχασε την ζωή του ο Γιάννος Κρανιδιώτης και συνεργάτες του, στο μοιραίο ταξίδι στο Βουκουρέστι .
Το κόστος για κάθε ώρα πτήσης του συγκεκριμένου αεροπλάνου είχε υπολογιστεί παλαιότερα στα 3500 ευρώ ανά ώρα πτήσης.
Το αεροσκάφος Embraer BJ που μπορεί να μεταφέρει μέχρι 15 άτομα. Αποκτήθηκε το 2002 έναντι 27,5 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ κάθε ώρα πτήσης κοστίζει 3.542 ευρώ.
Το Gulfstream V αγοράστηκε το 2003 για τις ανάγκες της ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ και για υπερατλαντικά ταξίδια. Κόστισε 48 εκατομμύρια δολάρια, διαθέτει 15 θέσεις και η ώρα πτήσης ανέρχονταν σε 3.192 ευρώ.
Την συντήρηση των κυβερνητικών αεροσκαφών έχει αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία μετά την τραγωδία με το λίαρ τζετ Falcon.
Μέχρι το 2003 η Eλλάδα είχε μόνο ένα κυβερνητικό αεροπλάνο που ήταν το μεγάλο Embraer το οποίο αποκτήθηκε το 1999 επί πρωθυπουργίας Σημίτη μέσω . Το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε αποκτηθεί μέσω αντισταθμιστικών ωφελημάτων της αγοράς των τεσσάρων ιπτάµενων ραντάρ από τη Βραζιλία για να τοποθετηθεί σε αυτά το σύστημα Ericsson για το οποίο η ΝΔ ως αντιπολίτευση άσκησε σκληρή κριτική και σύρθηκαν σε πολυετή δικαστική περιπέτεια 17 άτομα μεταξύ των οποίων ο Γ. Σμπώκος και ο Θ. Λιακουνάκος οι οποίοι και αθωώθηκαν στις 27 Μαΐου του 2021 ! Ένοχοι κρίθηκαν ο Χρήστος Τούμπας, αντιπρόσωπος της βραζιλιάνικης εταιρείας Embraer σε αεροσκάφος της οποίας τοποθετείται το ραντάρ, που καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης τριών ετών, καθώς και ο καταζητούμενος από τις Ελληνικές Αρχές Γαλλοελβετός τραπεζίτης Ζαν Κλοντ Όσβαλντ, που καταδικάστηκε σε ποινή κάθειρξης 6 ετών.Το 2003 επι πρωθυπουργίας Σημίτη αποφασίστηκε η αγορά άλλων δυο VIP αεροσκαφών. Σύμφωνα με το
σκεπτικό της κυβέρνησης Σημίτη η Ελλάδα που μόλις είχε μπει στην ΟΝΕ έπρεπε να ακολουθήσει το παράδειγμα των πλούσιων εταίρων της και να μην αρκεστεί μόνο σε ένα αεροσκάφος. Έτσι αποκτήθηκε το Gulfstream V και το μικρό Empraer με πάνω από 50.000.000 δολάρια.
Η πρώτη προσπάθεια για να αποκτήσει η Ελλάδα κυβερνητικό αεροσκάφος είχε γίνει από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, ο οποίος είχε δώσει εντολή για τη μετατροπή ενός Boeing 727 της Ολυμπιακής σε VIP αεροσκάφος. Ονομάστηκε «Μέγας Αλέξανδρος», αλλά μετά από τα δύο πρώτα ταξίδια σε Σαουδική Αραβία και Παρίσι είχε κριθεί οικονομικά ασύμφορο και σταμάτησαν οι πτήσεις.
Τον Αύγουστο του 2012 και ενώ η χώρα βρίσκεται στην καρδιά της οικονομικής κρίσης γίνεται προσπάθεια από την κυβέρνηση Σαμαρά να πουληθεί το ένα Empraer προς 7,7 εκατομμύρια δολάρια αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Ανάλογη αποτυχημένη προσπάθεια κατέβαλε και η κυβέρνηση Τσίπρα….
Ο Δήμος Βερύκιος είναι δημοσιογράφος