Κυριακή των Βαΐων σήμερα και ολόκληρος ο ορθόδοξος χριστιανικός κόσμος γιορτάζει την πανηγυρική είσοδο του Ιησού Χριστού στην Ιερουσαλήμ.
Αν και ακόμα βρισκόμαστε εντός της Σαρακοστής (και επομένως διανύουμε περίοδο νηστείας), παραδοσιακά σήμερα τρώμε ψάρι, αν και η συγκεκριμένη πρακτική είναι αμφιλεγόμενη μεταξύ των πατέρων της εκκλησίας.
Ειδικότερα, ο Άγιος Θεόδωρος Στουδίτης έλεγε ότι η Κυριακή των Βαΐων είναι μια Δεσποτική εορτή, επομένως το ψάρι καταλύεται, λόγο της σπουδαιότητας της γιορτής.
Με την άποψη αυτή συμφωνεί και ο Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης, Συμεών Κούτσας, ο οποίος στο βιβλίο του «Η νηστεία της εκκλησίας» έχει γράψει:
«Μεταξύ των μακρών νηστειών του έτους η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι η αρχαιότερη και αυστηρότερη περίοδος νηστείας. Ξεκινά από την Καθαρά Δευτέρα και τελειώνει με το Μεγάλο Σάββατο.
Με ιδιαίτερη αυστηρότητα λοιπόν νηστεύουμε την πρώτη ή αλλιώς Καθαρά Εβδομάδα. Λάδι (και οίνο) καταλύουμε μόνο το Σάββατο και την Κυριακή.
Με τον ίδιο περίπου τρόπο οφείλουμε να νηστεύουμε και το άλλο διάστημα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς, από λάδι (και οίνο) απέχουμε όλες τις ημέρες της εβδομάδας και όχι μόνο την Τετάρτη και την Παρασκευή, ενώ λάδι και οίνο καταλύουμε μόνο το Σάββατο και την Κυριακή.
Εξαιρέσεις της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής
Των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων επιτρέπεται η κατάλυση οίνου και ελαίου.
Τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου καταλύουμε και ψάρι.
Την Κυριακή των Βαΐων καταλύουμε ψάρι.
Θα πρέπει να τονίσουμε ότι το Σάββατο και την Κυριακή καταλύουμε υποχρεωτικά οίνο και έλαιο, με μία εξαίρεση:
Το Μεγάλο Σάββατο, το μοναδικό Σάββατο του έτους που νηστεύουμε, είναι ημέρα αυστηρής νηστείας.»
Από την άλλη, για τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη μόνο μία ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής γίνεται κατάλυση ιχθύος, επιτρέπεται δηλαδή η κατανάλωση του ψαριού και αυτή είναι η ημέρα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (25η Μαρτίου). Σύμφωνα με την άποψη αυτή, η ορθόδοξη πίστη δεν επιτρέπει την κατανάλωση ψαριού την ημέρα της Κυριακής των Βαΐων.