Καθώς πλησιάζει η ημερομηνία έναρξης για τις Πανελλήνιες 2023, το άγχος πολλών υποψηφίων κορυφώνεται, καθώς ένα μεγάλο διάστημα μελέτης και προσπάθειας θα κριθεί σύντομα.
Είναι καλό, ωστόσο, να θυμόμαστε ότι μπορούμε να διαχειριστούμε καλά το στρες, εάν ακολουθήσουμε μερικούς βασικούς κανόνες λίγο πριν την… τελική ευθεία. Δείτε παρακάτω μερικές βασικές συμβουλές για τις πανελλήνιες εξετάσεις 2023, που θα κάνουν τη διαφορά, από το φροντιστήριο «Χρυσή Τομή».
Πανελλήνιες 2023 – Πρακτικές συμβουλές για την προετοιμασία
1. Ό,τι μάθατε... μάθατε! Τώρα κάντε επαναλήψεις σε ότι έχετε ήδη διαβάσει και μην αναλωθείτε στη μελέτη νέων θεμάτων ή την επίλυση εξαιρετικά πολύπλοκων ασκήσεων.
Επίσης μεγάλο λάθος είναι να ψάχνετε SOS θέματα γιατί απλά... δεν υπάρχουν!
2. Όλα τα θέματα της εξεταστέας ύλης είναι και πιθανά θέματα για τις εξετάσεις. Πολλές φορές μάλιστα έχει παρατηρηθεί η επιτροπή των εξετάσεων να επιλέξει θέματα που είχαν ζητηθεί και την προηγούμενη χρονιά, η γενικά προηγούμενα θέματα διατυπωμένα με διαφορετικό τρόπο και με άλλα ζητούμενα.
3. Τις ημέρες που απομένουν μέχρι τις εξετάσεις καλό θα ήταν να μην επιδίδεστε σε εξαντλητικό διάβασμα και σε ξενύχτια συνοδεία άπειρων καφέδων. Καλό θα ήταν να διαβάζεται με πρόγραμμα και να αφιερώνετε χρόνο για ξεκούραση και χαλάρωση. Την ημέρα της εξέτασης οι υποψήφιοι δεν πρέπει να ασχολούνται καθόλου με το διάβασμα, αλλά να αφήσουν να αφήσουν το μυαλό τους να ξεκουραστεί ώστε να μπορέσουν να αποδώσουν την ώρα της κρίσης. Ο καλός ύπνος πριν από κάθε γραπτή εξέταση μεγιστοποιεί την απόδοση του εγκεφάλου στη νοητική διεργασία που απαιτεί η αξιολόγηση.
4. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στον χρόνο αναμονής των θεμάτων, οπότε και η αγωνία των υποψηφίων κορυφώνεται. Συνήθης αντίδραση των υποψηφίων κατά την διάρκεια αναμονής των θεμάτων είναι η προσπάθεια και η αδυναμία ανάκλησης τυχαίων σημείων της ύλης. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό να επηρεάσει την ψυχολογία τους, αφενός διότι είναι φυσιολογική αντίδραση και αφετέρου διότι κατά την γραπτή αξιολόγηση ο εγκέφαλος λειτουργεί αφαιρετικά, συνεπώς όταν έρθουν τα θέματα και ο υποψήφιος καταπιαστεί με ένα από αυτά χωριστά, η ανάκληση μνήμης θα είναι πολύ εύκολη.
Τι κάνουμε μόλις πάρουμε τα θέματα των πανελληνίων
5. Μόλις έρθουν τα θέματα, ο υποψήφιος πρέπει να συγκεντρωθεί σε αυτά και να μην επιτρέψει σε τίποτε να αποσπάσει την προσοχή του. Να διαβάσει μια φορά όλα τα θέματα, ώστε να σχηματίσει μια γενική εικόνα. Ξεκινάμε τις απαντήσεις μας από τα θέματα εκείνα για τα οποία είμαστε σίγουροι για τον τρόπο αντιμετώπισής τους και με κλιμάκωση ασχολούμαστε στο τέλος με όποιο θέμα φαίνεται δύσκολο ή δυσνόητο. Συνήθως ξεκινάμε από τη θεωρία.
Αντιμετώπιση ενός θέματος:
- ∆ιαβάζουμε προσεκτικά τα δεδομένα του θέματος
- Εντοπίζουμε τη διδακτική ενότητα όπου αναφέρεται
- Το ερμηνεύουμε με βάση τη θεωρία της αντίστοιχης διδακτικής ενότητας
- Προχωράμε στη λύση του θέματος αναφέροντας τα θεωρήματα που θα χρησιμοποιήσουμε και προσέχοντας εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις τους. Εάν δεν δίνονται στην εκφώνηση, τις αποδεικνύουμε.
Επιπλέον θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι τα υποερωτήματα ενός ερωτήματος συνδέονται μεταξύ τους. Ακόμη και εάν αγνοούμε τη λύση του 1ου υποερωτήματος, μπορούμε να το θεωρήσουμε ως δεδομένο για την επίλυση του 2ου κ.ο.κ.
6. Δεδομένου ότι στα περισσότερα μαθήματα οι υποψήφιοι εξετάζονται σε τέσσερα θέματα, ο μέσος χρόνος που πρέπει να αφιερώσουν σε κάθε θέμα είναι περίπου 45 λεπτά της ώρας. Ωστόσο, κάποια από τα θέματα θα φανούν στους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους πολύ απλά, συνεπώς ο χρόνος που θα απομείνει για τα απαιτητικά θέματα είναι αρκετός.
7. Σε κάθε περίπτωση, ο γενικός κανόνας είναι να μην επιμείνει ο υποψήφιος για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο θέμα που φαίνεται ότι δεν μπορεί άμεσα να επιλύσει, γιατί αυτό θα επιφέρει δυο αρνητικά:
- θα μειωθεί ο χρόνος που θα απομείνει για να αφιερώσει στα άλλα θέματα και
- η εμμονή στο ίδιο θέμα κατά κανόνα μειώνει τις πιθανότητες για την επίλυσή του. Συνεπώς εάν ο υποψήφιος «κολλήσει» σε κάποιο θέμα, το αφήνει για λίγο, ασχολείται με τα υπόλοιπα και επανέρχεται σε αυτό αργότερα.
Απαντήσεις – αιτιολόγηση
8. Τίποτε δεν είναι αυτονόητο στις Πανελλήνιες Εξετάσεις και ότι ζητείται στις εκφωνήσεις πρέπει να αιτιολογηθεί επακριβώς. Συχνά, άλλωστε, στα θέματα εμπεριέχεται η έκφραση «να εξηγήσετε» ή «να περιγράψετε». Με αυτόν τον τρόπο ζητείται από τους υποψηφίους η πλήρης ανάλυση ενός φαινομένου, μιας έννοιας κ.λ.π
9. Πλεονασμοί, υπερβολικές αναλύσεις ή άσχετες πληροφορίες πρέπει να αποφεύγονται, διότι ενέχουν τον κίνδυνο για βαθμολογική ποινή, εάν εμπεριέχουν λάθη ή θεωρηθούν ως αποτέλεσμα της ακρισίας του υποψηφίου.
10. Οι εκφωνήσεις των θεμάτων των Πανελλαδικών είναι κατά κανόνα σαφείς και συνεπώς δεν είναι δύσκολο οι υποψήφιοι, αφού διαβάσουν προσεκτικά τις εκφωνήσεις, να κατανοήσουν την ακριβή έκταση των απαντήσεων τους.
11. Μετά το τέλος των απαντήσεων τους και δεδομένου ότι υπάρχει χρόνος στην διάθεσή τους, είναι σημαντικό οι υποψήφιοι να επανεξετάσουν όσα έγραψαν προκειμένου να εντοπίσουν και να διορθώσουν κάποια λεπτά σημεία, όπως εκφράσεις ή αριθμητικές πράξεις, λάθη και αστοχίες.
Πώς απαντάμε στις ερωτήσεις
12. Κατά την απάντηση ενός θέματος, πρέπει με προσοχή να σημειώνονται σωστά οι αριθμοί των ερωτημάτων του, κυρίως όταν αυτά δεν απαντώνται με την σειρά που δίνονται στις εκφωνήσεις.
13. Η σαφής διάκριση των ερωτημάτων και υποερωτημάτων είναι πολύ σημαντική και συμβαίνει συχνά οι υποψήφιοι να χάνουν πολύτιμες μονάδες από θέματα που απάντησαν μεν, αλλά με λάθος αρίθμηση ή με ακαταστασία στο γραπτό τους. Άλλωστε οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν διαρκώς στο μυαλό τους ότι η άρτια αρχιτεκτονική του γραπτού (τάξη, αισθητική, ευανάγνωστες απαντήσεις) υποσυνείδητα προϊδεάζει θετικά τον βαθμολογητή.
14. Τα ερωτήματα πρέπει να απαντώνται με σαφήνεια και πληρότητα. Πολλοί καλά διαβασμένοι μαθητές συμβαίνει να χάνουν μονάδες, διότι σε κάποιο θέμα θεώρησαν ότι μέρος μίας απάντησης ή αιτιολόγησης είναι αυτονόητη.
Με πληροφορίες: www.xrysitomi-fro.gr