Ερωτήματα σε σχέση με το κατά πόσο θα πέσει τελικά φως στην αιτία που προκάλεσε την έκρηξη, κατά τη μετωπική σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας της εταιρείας Hellenic Train με την εμπορική αμαξοστοιχία στα Τέμπη, εκφράζει ο ειδικός πραγματογνώμονας και στρατηγός ε.α. της Πυροσβεστικής, Ανδριανός Γκουρμπάτσης, σε συνέντευξή του στο iEidiseis.
Και αυτό διότι μπορεί να είναι εμφανές το τελευταίο διάστημα ότι υπάρχουν λειτουργοί της Δικαιοσύνης που προσπαθούν να ξεδιαλύνουν το κουβάρι, εντούτοις, φαίνεται ότι δημιουργήθηκαν μεγάλα και κομβικής σημασίας «κενά» στο αρχικό στάδιο της έρευνας που δυσχεραίνουν το έργο τους.
Ο κ. Γκουρμπάτσης εξηγεί ότι το πρώτο «κενό» αφορά στην αυτοψία στο τόπο του συμβάντος, η οποία δεν έγινε όπως προβλέπει το πρωτόκολλο, και το δεύτερο το μπάζωμα. Η μία πράξη συνδέεται, όπως λέει, με την άλλη. Κατά τον στρατηγό ε.α. του Π.Σ. ο τότε Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, μαζί με τον τότε επικεφαλής των πυροσβεστικών δυνάμεων, ήταν αρμόδιοι για τη διαδικασία του μπαζώματος (το οποίο κατά την άποψη των υπευθύνων ήταν επιβεβλημένο για να πατήσουν οι γερανοί και να σηκώσουν τα συντρίμμια).
Ενταφιάστηκαν οι ελπίδες για να βρεθεί η αιτία της έκρηξης
Ο κ. Γκουρμπάτσης τονίζει ότι το γεγονός ότι έγινε πλημμελής αυτοψία, σε συνδυασμό με το μπάζωμα ενταφιάζει τις ελπίδες για να βρεθεί η αιτία της έκρηξης: «Πρόκειται για την πιο σημαντική ανακριτική πράξη, όφειλαν να κάνουν σωστά την αυτοψία. Σύμφωνα με το πρωτόκολλο, ήταν υποχρέωση της πυροσβεστικής και της αστυνομίας να περιφράξουν το χώρο και μετά να λάβει χώρα η αυτοψία. Η σκηνή έπρεπε να είναι περιφραγμένη για όσο διορίζονται πραγματογνώμονες, έπρεπε να πάρουν δείγματα για το χημείο του κράτους και να κάνουν ότι προβλέπεται. Εκτίμησή μου είναι ότι έπρεπε για τουλάχιστον ένα μήνα να είναι περιφραγμένος ο χώρος. Δεν είναι τυχαίο ότι για πρώτη φορά ο Εισαγγελέας διέταξε έλεγχο βλέποντας την πενιχρή αυτοψία. Ελέγχονται δηλαδή υπάλληλοι της Πυροσβεστικής για παράβαση καθήκοντος».
Ο στρατηγός και ειδικός πραγματογνώμονας αναφέρει ότι η αρχική έκθεση αυτοψίας ήταν μόνο μία σελίδα: «Για παράδειγμα, έπρεπε η Πυροσβεστική, αφού δεν ήξερε τα χημικά στοιχεία που βρίσκονταν στον τόπο της τραγωδίας, να διορίσει χημικό μηχανικό για να εξακριβώσει τι θα μπορούσε να έχει προκαλέσει την έκρηξη. Χωρίς αυτοψία πως θα βρεθεί η άκρη του νήματος; Είναι πάρα πολύ δύσκολο από εδώ και πέρα να διαλευκανθεί τι προκάλεσε την έκρηξη».
Γιατί όμως αποδεσμεύτηκε ο τόπος του δυστυχήματος; Στο Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρώπινων Απωλειών της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας υπάρχει κεφάλαιο με τίτλο «ασφάλεια χώρου/έλεγχος περιμέτρου», που αναφέρει ότι προβλέπεται ο σχηματισμός εξωτερικός και εσωτερικής περιμέτρου γύρω από την περιοχή του συμβάντος.
Ο κ. Γκουρμπάτσης προσθέτει: «Για το μπάζωμα υπεύθυνος είναι ο Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας. Από την πλευρά του ο επικεφαλής των πυροσβεστικών δυνάμεων έπρεπε να μην αποδεσμεύσει τη σκηνή εφόσον διενεργείται έρευνα για την πυρκαγιά και την έκρηξη».
Σημειώνεται ότι το φορτίο της δεύτερης αμαξοστοιχίας (της εμπορικής) φαίνεται ότι δε σχετίζεται με την έκρηξη, καθώς στο δεύτερο τρένο δεν εντοπίζεται κάποια θερμική βλάβη ή κάποιο άλλο στοιχείο που να «δείχνει» προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, ακόμα και εάν μετέφερε κάτι παράνομο -όπως έχει ειπωθεί κατά καιρούς- αυτό δεν θα έχει διαδραματίσει κάποιο ρόλο στην έκρηξη.
Η έρευνα επικεντρώνεται στα πρώτα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Μεταξύ αυτών στο βαγόνι με το κυλικείο, το οποίο δούλευε μεν με ηλεκτρισμό ωστόσο θα εξεταστεί εάν υπήρχαν εφεδρικές φιάλες για να χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση ανάγκης. Μέχρι στιγμής πάντως από την έρευνα δεν έχουν βρεθεί ευρήματα που να παραπέμπουν στην ύπαρξη φιαλών. Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι ακόμα και στην περίπτωση της έκρηξης μίας φιάλης μένει πίσω ο πάτος της. Το ερώτημα είναι εάν έγινε σωστή έρευνα στον τόπο του δυστυχήματος για τον εντοπισμό τους (εάν βέβαια υπήρχαν στο τρένο φιάλες).
Τέλος, δικηγόροι που ασχολούνται με την υπόθεση σημειώνουν ότι είναι εμφανές ότι ο αρμόδιος Ανακριτής κάνει ότι μπορεί για να ρίξει φως στα αίτια της έκρηξης. Ωστόσο, όπως λένε, πέφτει πάνω σε προσκόμματα. Αυτό που μένει να φανεί, όπως προσθέτουν, είναι εάν υπάρχουν ακόμα ελπίδες για να πέσει φως στα αίτια της έκρηξης. Υπενθυμίζεται ότι από τα 57 θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος τα 30 απανθρακώθηκαν. Οι συγγενείς των θυμάτων ζητούν από την πρώτη στιγμή απαντήσεις.
Βίντεο από την σύγκρουση και την έκρηξη που ακολούθησε