Συγκεκριμένα ξεκινούν στις 7 Ιουνίου για τη μεγαλύτερη κατηγορία των Ημερήσιων Λυκείων και μια ημέρα νωρίτερα, στις 6 του μήνα, για τα Επαγγελματικά Λύκεια. Παρ’ ότι όμως η εξεταστική διαδικασία ολοκληρώνεται στις 18 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και στις 20 του μήνα για τα Επαγγελματικά Λύκεια, η συνολική φετινή περίοδος των πανελλαδικών διαγωνισμών ολοκληρώνεται με τα Ειδικά Μαθήματα στις 2 Ιουλίου.
Το υπουργείο Παιδείας έχει δώσει στη δημοσιότητα τα οριστικά Επιστημονικά Πεδία με τα αντίστοιχα τμήματα των ΑΕΙ, όπως θα αποτυπωθούν στο νέο Μηχανογραφικό που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι που θα λάβουν μέρος στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Το φετινό Μηχανογραφικό, το οποίο για πρώτη φορά δεν θα περιλαμβάνει ΤΕΙ, θα έχει περισσότερα από 150 νέα τμήματα και προγράμματα σπουδών για τα οποία δεν έχουν δοθεί ακόμη αναλυτικές πληροφορίες. Αποτέλεσμα; Γρίφοι και παγίδες να βρίσκονται στο δρόμο των περίπου 100.000 υποψηφίων όλων των κατηγοριών που θα διεκδικήσουν τις 78.336 θέσεις.
Οι δύο παγίδες, σύμφωνα με ρεπορτάζ από τα «ΝΕΑ», είναι τα ασαφή όρια στα τμήματα των μηχανικών που φέτος έχουν διπλασιαστεί με τις πανεπιστημιοποιήσεις των ΤΕΙ. Σημαντική εκκρεμότητα αποτελεί το ότι τα πρώην πολυτεχνικά ΤΕΙ εξακολουθούν να προσφέρουν τετραετείς σπουδές και όχι πενταετείς. Επιπλέον, τίθεται το ερώτημα: στις μετεγγραφές φέτος θα δούμε αντιστοίχιση των έως πέρυσι τετραετούς φοίτησης φοίτησης ΤΕΙ με αντίστοιχα πενταετούς φοίτησης πολυτεχνείων; Το δημοσίευμα επισημαίνει,ακόμη ότι χρειάζεται πολλή προσοχή η περίπτωση του Παιδαγωγικού Τμήματος Εκπαίδευσης που λειτουργεί φέτος για πρώτη φορά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και θα προσφέρεται ως επιλογή σε όλα τα επιστημονικά πεδία.
Εν τω μεταξύ, το υπουργείο Παιδείας αύξησε φέτος τον αριθμό των εισακτέων στους 78.335, αριθμός αυξημένος κατά 3.643 σε σχέση με πέρυσι, με όλους τους επιτυχόντες των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων να εισάγονται από τον Σεπτέμβρη του 2019 για πρώτη φορά αποκλειστικά σε πανεπιστήμια.
Αναλυτικά το πρόγραμμα των εξετάσεων
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 7-6-2019 – ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 10-6-2019 – ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ &ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 12-6-2019 – ΙΣΤΟΡΙΑ – ΦΥΣΙΚΗ – ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14-6-2019 – ΛΑΤΙΝΙΚΑ – ΧΗΜΕΙΑ – ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ
ΤΡΙΤΗ 18-6-2019 – ΒΙΟΛΟΓΙΑ – ΒΙΟΛΟΓΙΑ Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ.
Το πρόγραμμα εξετάσεων των ημερήσιων και εσπερινών ΕΠΑΛ
ΠΕΜΠΤΗ 6-6-2019 – ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΑΒΒΑΤΟ 8-6-2019 – ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (Άλγεβρα)
ΤΡΙΤΗ 11-6-2019 – ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ΑΟΔ) – ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ – ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ ΙΙ – ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΠΕΜΠΤΗ 13-6-2019 – ΑΝΑΤΟΜΙΑ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ II / ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΙΙ (ν.4473) – ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑ 2 / ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑ (ν.4473) – ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ / ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ-ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ (ν.4473) – ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
ΣΑΒΒΑΤΟ 15-6-2019 – ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (Α.Ο.Θ.) – ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ / ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΔΙΚΤΥΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ν.4473) – ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ-ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ-ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ – ΑΡΧΕΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ – ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ (ΜΕΚ)/ ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΙΙ (ΜΕΚ II) (ν.4473)
ΤΕΤΑΡΤΗ 19-6-2019 – ΝΑΥΤΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ/ΜΗΧΑΝΕΣ ΠΛΟΙΟΥ ΙI (ν.4473) – ΥΓΙΕΙΝΗ – ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ – ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ – ΨΗΦΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΠΕΜΠΤΗ 20-6-2019 – ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΛΙΚΩΝ – ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ – ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΥΞΗΣ-ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ – ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ / ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ II (ν.4473)
Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις ώρες, εκτός από το μάθημα ειδικότητας: Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, για το οποίο η διάρκεια εξέτασης είναι τέσσερις ώρες.
Οι Βάσεις 2019
Μια παραδοσιακή διαδικασία είναι η πρόβλεψη των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ, μετά την ολοκλήρωση των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Πριν από τις εξετάσεις, όποια πρόβλεψη είναι απολύτως μετέωρη, καθώς τρεις παράγοντες, οι οποίοι λειτουργούν συνδυαστικά, επηρεάζουν την πορεία των βάσεων. Άρα, δεν έχει νόημα μία πρόβλεψη εάν π.χ. στηρίζεται μόνο στην τυχόν αύξηση ή τη μείωση του αριθμού των εισακτέων ενός τμήματος. Από την άλλη, φέτος υπάρχει ένας ισχυρός αστάθμητος παράγων. Πρόκειται για τις ανατροπές στον χάρτη των ΑΕΙ, τόσο με πανεπιστημιοποίηση και αλλαγή αντικειμένου σε πολλά τμήματα ΤΕΙ όσο και με τη δημιουργία νέων τμημάτων. Στα τμήματα αυτά δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης βάσης, ενώ δεν είναι ευκρινές σε ποια θέση κατάταξης θα τα δηλώσουν οι υποψήφιοι.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει στην «Καθημερινή» ο μαθηματικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης, τη διαμόρφωση των βάσεων σε κάθε τμήμα καθορίζουν τρεις παράγοντες: Οι επιδόσεις των υποψηφίων που εξαρτώνται από τη δυσκολία των θεμάτων, ο αριθμός των εισακτέων, και η σειρά με την οποία δηλώνουν τις σχολές οι υποψήφιοι στο μηχανογραφικό δελτίο.
Τον τρόπο κατάταξης των σχολών στο μηχανογραφικό τον μαθαίνουμε πάντα μετά τη δημοσίευση των βάσεων. Βεβαίως, ένα σημαντικό δεδομένο αποτελεί ο τρόπος με τον οποίο δήλωσαν οι υποψήφιοι τις προηγούμενες χρονιές, ακολουθώντας και τις τάσεις στην αγορά εργασίας. Ωστόσο, αυτό το δεδομένο προσφέρει πιο αξιόπιστα συμπεράσματα για τις υψηλόβαθμες περιζήτητες σχολές (π.χ. ιατρικές, νομικές, πολυτεχνεία) και όχι τόσο για τα τμήματα στις μεσαίες και χαμηλότερες βαθμολογικές κλίμακες. «Μόνο όταν ολοκληρωθούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις και μελετήσουμε τα στατιστικά των επιδόσεων των υποψηφίων, θα μπορούμε να μιλήσουμε για τάσεις στις βάσεις εισαγωγής. Με πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα γίνεται απλή αξιολόγηση των τάσεων στις βαθμολογίες στα γραπτά», παρατηρεί ο κ. Στρατηγάκης.
Από την άλλη, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις αποτελούν διαγωνισμό συμπλήρωσης προκαθορισμένου αριθμού θέσεων εισακτέων. Διενεργούνται για να συμπληρωθούν αυτές οι θέσεις. «Πρόκειται για έντονα ανταγωνιστική διαδικασία, στην οποία κάθε υποψήφιος πρέπει να γράψει καλύτερα από τον συμμαθητή του για να πετύχει στη σχολή που θέλει. Σε μια τέτοια διαδικασία δεν χρειάζεται βαθμολογικό όριο, ούτε ο στόχος είναι το 20. Στόχος είναι να γράψεις καλύτερα από τον διπλανό σου. Αυτή είναι η πηγή του άγχους», λέει ο κ. Στρατηγάκης. Αρα το 19 δεν εξασφαλίζει από μόνο του την εισαγωγή στην σχολή που θέλει ο υποψήφιος.
Ενδεικτικά, το 2015 ο αριθμός των υποψηφίων που έγραψαν στη Φυσική βαθμό μεγαλύτερο του 15 ήταν 4.405 από τους 46.826 υποψηφίους, ποσοστό μόλις 9,4%. Ήταν η χρονιά με τα δυσκολότερα θέματα Φυσικής. Υποψήφιοι έβγαιναν στεναχωρημένοι από τα εξεταστικά κέντρα γιατί δεν είχαν γράψει καλά, φοβούμενοι ότι είχε χαθεί ο στόχος της περιζήτητης σχολής. Όταν ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες και τα στατιστικά στοιχεία, επιβεβαιώθηκε ότι δεν είχαν γράψει καλά ούτε οι… ανταγωνιστές τους για μία θέση στις περιζήτητες σχολές, συνεπώς ο στόχος δεν είχε χαθεί.
Την επόμενη χρονιά τα θέματα στη Φυσική ήταν πολύ εύκολα. Οι υποψήφιοι έβγαιναν ευχαριστημένοι από τα εξεταστικά κέντρα έχοντας «σκίσει», μέχρι που ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες και είδαν ότι και οι συμμαθητές τους «έσκισαν» και ας μην είχαν διαβάσει τόσο πολύ. Πράγματι 5.010 υποψήφιοι έγραψαν βαθμό από 19 και άνω, ποσοστό 17,78%. Ο πληθωρισμός των αριστούχων δημιούργησε πολλά προβλήματα, αφού δεν μπορούσαν να διακριθούν οι άριστοι από τους πολύ καλούς, ώστε να εισαχθούν οι άριστοι στις περιζήτητες σχολές, που είχαν πολύ λιγότερες θέσεις από τους 5.010 υποψηφίους που έγραψαν πάνω από 19. «Το 19 δεν ήταν αρκετό για την εισαγωγή στις περιζήτητες σχολές. Μάλιστα, υπήρξαν και διαμαρτυρίες των μαθητών που είχαν διαβάσει σκληρά και είδαν να γράφουν τον ίδιο βαθμό με αυτούς οι μέτρια προετοιμασμένοι. Συμπέρασμα; Σε καλύτερη μοίρα βρέθηκαν όσοι είχαν γράψει 16 το 2015, από όσους έγραψαν 19 το 2016», θυμάται ο κ. Στρατηγάκης.
Σήμερα, ο μόνος γνωστός παράγων για τη διαμόρφωση των βάσεων είναι ο αριθμός των εισακτέων. Οι θέσεις στις περιζήτητες σχολές (ιατρικές, νομικές, πολυτεχνεία) έμειναν ίδιες. Αύξηση υπήρξε στις οικονομικές σχολές και στις σχολές θετικών επιστημών. Αυτό σημαίνει ότι θα μειωθεί ο ανταγωνισμός για την εισαγωγή σε αυτές τις σχολές.