Ελλάδα

Τέμπη: «Τη μέρα της τραγωδίας ο σιδηρόδρομος θύμιζε δεκαετίας του ‘60», κατέθεσε ο Β. Προφυλίδης

Τη μέρα του δυστυχήματος στα Τέμπη «δεν λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το σύστημα GSMR, ούτε και το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS)».

«Εκείνη την ημέρα της τραγωδίας, ο σιδηρόδρομος ο δικός μας είχε χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ‘60, να μην πω και του ‘50», είπε ο καθηγητής Βασίλης Προφυλίδης στο πλαίσιο της κατάθεσής του στην Εξεταστική Επιτροπή που διερευνά το έγκλημα των Τεμπών.

«Δεν ισχύει η εντύπωση ότι με την τηλεδιοίκηση θα λύναμε όλα τα προβλήματα», είπε ο καθηγητής, ο οποίος μετείχε στην ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε από τον τότε υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη.

Πλανάται η εντύπωση ότι με την τηλεδιοίκηση θα λύναμε όλα τα προβλήματα είπε ο κ. Προφυλίδης, σημειώνοντας ότι εάν ήταν έτσι, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα είχε επιβάλλει το σύστημα ETCS, που είναι ένα σύστημα αυτόματης προστασίας των συρμών.

Μιλώντας για τη συστημική ανάλυση που πραγματοποίησε η επιτροπή εμπειρογνωμόνων και για τις δυνατότητες που είχε ο μηχανοδηγός για να αποφύγει το δυστύχημα, είπε ότι μπορούσε να κάνει χρήση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και να ακινητοποιήσει τον συρμό. Εξέφρασε, δε, την εκτίμηση ότι «στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που ζουν οι σιδηρόδρομοι, με τη χάρτα δικαιωμάτων των επιβατών, με τη δυνατότητα να ζητούν αποζημίωση για καθυστέρηση, ασκείται προφανώς έντονη ψυχολογική πίεση να πάει όσο γίνεται γρηγορότερα».

Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βασίλη Κόκκαλη, είπε ότι δεν εξετάστηκαν από την επιτροπή του τα συντρίμμια, διότι είχαν αποσυρθεί, ενώ σε ερώτηση της βουλευτού του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιλένας Αποστολάκη εάν έχει εξήγηση για τους τόσους απανθρακωμένους επιβάτες, είπε ότι «το συγκεκριμένο πρόβλημα απαιτεί γνώσεις ειδικής μηχανολογίας και χημικής μηχανικής που δεν είχα. Δεν είναι συστηματικό πρόβλημα, που είχε να κάνει με την τραγωδία». Όσο για την μη αποκατάσταση της τηλεδιοίκησης από την πυρκαγιά του 2019, είπε ότι «4 χρόνια είναι πολλά».

Σύμφωνα με τον κ. Προφυλίδη την ημέρα του δυστυχήματος δεν λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το σύστημα GSMR, ούτε και το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS).

Ερωτηθείς από τη βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Μιλένα Αποστολάκη, εάν αποτελεί μύθο η εντύπωση ότι δεν θα είχαμε 57 νεκρούς εάν λειτουργούσε το κέντρο της Καρόλου, εάν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση, και εάν υπήρχε ERTMS, ο κ. Προφυλίδες είπε ότι «μόνο το ETCS χρειαζόταν, εφόσον λειτουργούσε».

Αναφερόμενος στις κινήσεις του σταθμάρχη Λάρισας πριν το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, ο καθηγητής Βασίλης Προφυλλίδης, είπε ότι εάν είχε πατήσει τα δύο κουμπιά «αναχώρησης» και «στόχου» στον πίνακα τηλεχειρισμού, για αυτόματη χάραξη δρομολογίου, θα είχε οδηγήσει τον συρμό στη σωστή γραμμή. Αυτό δεν έγινε, είπε ο κ. Προφυλλίδης.

Μιλώντας για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου, είπε ότι όταν τηρείται σχολαστικά ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας δεν υπάρχουν προβλήματα. Ειδικότερα, σε ερώτηση εάν τα υπάρχοντα συστήματα ασφαλείας κάλυπταν τις τεχνικές προδιαγραφές της διαλειτουργικότητας, ο κ. Προφυλλίδης είπε ότι «η χώρα μας υποκατέστησε όλα τα τεχνικά προβλήματα με την επαναφορά σε ισχύ του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Πότε φτιάχνει ο καιρός: Πότε τελειώνει το κρύο - Οι μετεωρoλόγοι «μίλησαν»
Ισχυρή ζήτηση για το 10ετές ομόλογο – Κοντά στο 3,5% το επιτόκιο
Chevron Right