Ελλάδα

Θέμα Έκθεσης 2025: Πώς απάντησε το ChatGPT

Ρωτήσαμε το ChatGPT για το θέμα Έκθεσης στις Πανελλήνιες 2025 – και να τι μας απάντησε. Τι βαθμό θα του βάζατε;
Θέμα Έκθεσης 2025: Πώς απάντησε το ChatGPT
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ/ILIALIVE.GR/EUROKINISSI

Το φετινό θέμα Έκθεσης για τους υποψηφίους των ΓΕΛ στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2025 εστίασε στη δημιουργικότητα και τη σημασία της στην εκπαίδευση και την προσωπική ζωή.

Τι θα απαντούσε το ChatGPT αν έδινε φέτος Πανελλήνιες;

Το ρωτήσαμε λοιπόν, και μας έδωσε ολοκληρωμένες και καλογραμμένες απαντήσεις, χωρίς υπερβολές και ελπίζουμε χωρίς… «σκονάκια».

«Θέμα Α1 – Περίληψη απόψεων της Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα (70–80 λέξεις)

Η Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα υποστηρίζει ότι η δημιουργικότητα είναι έμφυτη ικανότητα, η οποία αναπτύσσεται ήδη από τη βρεφική ηλικία και συνδέεται με τη γλωσσική εξέλιξη. Τονίζει ότι η δημιουργικότητα βασίζεται στη συνδυαστική σκέψη, δηλαδή στην ικανότητα σχηματισμού νέων ιδεών. Επιπλέον, επισημαίνει πως κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες, όπως η φτώχεια και η έλλειψη υποστήριξης, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τη δημιουργική ανάπτυξη των παιδιών.

Θέμα Β1 – Σωστό / Λάθος

  • α. Σωστό
  • β. Σωστό
  • γ. Λάθος
  • δ. Λάθος
  • ε. Σωστό

Θέμα Β2 – Επιστημονικός λόγος στο Κείμενο 1

Ορολογία: «αποκλίνουσα σκέψη», «πολυαισθητηριακές εμπειρίες»

Αιτιολόγηση: Η χρήση ειδικών όρων υποδηλώνει επιστημονική προσέγγιση και ενισχύει την εγκυρότητα του λόγου.

Αντικειμενικότητα – Τεκμηρίωση: «Η δυναμική σχέση της εκπαίδευσης μέσω των τεχνών με τη δημιουργικότητα έχει επιβεβαιωθεί ερευνητικά»

Αιτιολόγηση: Η αναφορά σε ερευνητικά πορίσματα προσδίδει αξιοπιστία και αποστασιοποιημένο ύφος, χαρακτηριστικά του επιστημονικού λόγου.

Θέμα Β3

α. Επικοινωνιακό αποτέλεσμα τίτλου Κειμένου 2:

Ο τίτλος «Η δημιουργικότητα αρχίζει από την κούνια» προκαλεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη με τη χρήση μιας καθημερινής εικόνας, αιφνιδιάζοντας θετικά και δημιουργώντας απορία. Έτσι, προσελκύει την προσοχή και υποδηλώνει ότι η δημιουργικότητα είναι έμφυτη και πρώιμη.

β. Αντιστροφή σύνταξης και ύφους:

Αντίθετη σύνταξη:

«Οι συνθήκες εκείνες που επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους θα πρέπει, επομένως, να μελετηθούν.»

Δύο αλλαγές στο ύφος:

Το ύφος γίνεται πιο απρόσωπο και τυπικό με τη χρήση παθητικής φωνής.

Υιοθετείται περισσότερο επιστημονικός και αντικειμενικός τόνος, απομακρυσμένος από την υποκειμενικότητα.

Θέμα Γ1 – Προβληματισμός ήρωα & προσωπική στάση (150–200 λέξεις)

Ο ήρωας του Κειμένου 3 εμφανίζεται προβληματισμένος για το εργασιακό του περιβάλλον και την απουσία δημιουργικότητας. Ο κειμενικός δείκτης «ζαρώνει η καρδιά μου» αποδίδει άμεσα τη συναισθηματική του κατάπτωση. Μέσα από την ειρωνεία («μαζεύτηκαν όλες οι μπαγιάτικες φάτσες») εκφράζει απογοήτευση και έλλειψη έμπνευσης. Τέλος, η αναζήτηση διεξόδου («μήπως πρέπει ν’ αλλάξω επάγγελμα») αποτυπώνει την επιθυμία για ουσιαστική αλλαγή, παρά την αίσθηση ματαιότητας.

Αν βρισκόμουν σε παρόμοια κατάσταση, θα επεδίωκα να αξιοποιήσω δημιουργικές διεξόδους εκτός δουλειάς, όπως η τέχνη ή η εθελοντική δράση. Επίσης, θα εξέταζα σοβαρά τη δυνατότητα επαγγελματικής στροφής, ακόμα και σταδιακά, μέσω επιμόρφωσης ή μαθητείας. Η αναζήτηση νοήματος και προσωπικής εξέλιξης είναι για μένα προτεραιότητα, ακόμη και σε αντίξοες συνθήκες.

Θέμα Δ1 – Άρθρο για καλλιέργεια δημιουργικότητας στο σχολείο (350–400 λέξεις)

Τίτλος: Η σημασία της δημιουργικότητας στο σχολείο και στην προσωπική ζωή

Στη σύγχρονη κοινωνία της καινοτομίας και της διαρκούς εξέλιξης, η δημιουργικότητα αναδεικνύεται σε βασική δεξιότητα. Το σχολείο, ως θεσμός διαμόρφωσης προσωπικοτήτων, οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/μαθητριών για πολλούς λόγους.

Πρώτον, η δημιουργικότητα ενισχύει την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, προάγει την αποκλίνουσα σκέψη και ενθαρρύνει τη φαντασία. Όπως επιβεβαιώνουν σχετικές έρευνες, η εμπλοκή των παιδιών σε καλλιτεχνικές δραστηριότητες συμβάλλει στην κατανόηση σύνθετων εννοιών και στην ανάληψη πρωτοβουλιών. Δεύτερον, αποτελεί κεντρικό άξονα της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η οικονομική και κοινωνική πρόοδος εξαρτώνται από την καινοτομία. Επιπλέον, η δημιουργικότητα καλλιεργεί την αυτογνωσία και ενισχύει την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών.

Στην προσωπική μου ζωή, επιλέγω να εκφράζω τη δημιουργικότητά μου μέσα από τη γραφή και τη μουσική. Η συγγραφή μου επιτρέπει να φανταστώ εναλλακτικές πραγματικότητες και να επεξεργαστώ σκέψεις και συναισθήματα, ενώ η μουσική μου δίνει χώρο να δημιουργώ και να εκφράζομαι ελεύθερα. Επιπλέον, στον ελεύθερό μου χρόνο καταπιάνομαι με την κατασκευή χειροτεχνιών, κάτι που με ηρεμεί και μου δίνει χαρά.

Η δημιουργικότητα, λοιπόν, δεν είναι πολυτέλεια ούτε προνόμιο των λίγων. Είναι μια απαραίτητη ικανότητα, που αξίζει να ενισχύεται από το σχολείο και να καλλιεργείται από τον καθένα μας, ως μέσο προσωπικής και συλλογικής προόδου.»

Αυτές ήταν οι απαντήσεις, τι βαθμό θα έγγραφε το ChatGPT;

Δείτε τα θέματα της Έκθεσης στις Πανελλήνιες 2025

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Κώστας Τσουρός Chevron Left
Κώστας Τσουρός: «Ακούω πράγματα και μένω με το στόμα ανοιχτό»
Κατερίνα Καινούργιου: «Κάνω κι εγώ την προσπάθειά μου για ένα παιδάκι»
Chevron Right