Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει για τη λειτουργία της νέας πλατφόρμας που αφορά τον Προσωπικό Αριθμό, με την έναρξή της να έχει προγραμματιστεί για τις 3 Ιουνίου, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Η πλατφόρμα με την ονομασία myInfo.gov.gr θα δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να εισέρχονται με τους προσωπικούς κωδικούς του Taxis και να βλέπουν άμεσα την εικόνα που παρουσιάζουν στα κρατικά μητρώα. Όπως εξήγησε ο κ. Παπαστεργίου μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8, πρόκειται για τέσσερα διαφορετικά μητρώα τα οποία διασυνδέονται μέσω του νέου συστήματος.
«Το σημαντικό είναι η ταυτοποίηση και τακτοποίηση των μητρώων. Το να ταυτοποιηθούμε και να τακτοποιηθούμε πλέον για να μην ταλαιπωρούμαστε από το Ελληνικό δημόσιο και μετά πατάμε κλικ στο επόμενο βήμα για να βγάλουμε τον Προσωπικό μας Αριθμό που είναι μια πολύ εύκολη διαδικασία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Με την εφαρμογή του νέου συστήματος, οι πολίτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν έναν ενιαίο Προσωπικό Αριθμό για όλες τις συναλλαγές τους με το κράτος, διευκολύνοντας σημαντικά τις διαδικασίες ταυτοποίησης.
Ο αριθμός αυτός θα είναι μοναδικός και θα αποτελείται από 12 ψηφία: τα πρώτα εννέα θα αντιστοιχούν στον ΑΦΜ του πολίτη, ενώ από τα τρία εναπομείναντα ψηφία, ο πολίτης θα επιλέγει τα δύο και το τελευταίο θα είναι ένα γράμμα που θα προστίθεται αυτόματα από το σύστημα.
Ο 12ψήφιος Προσωπικός Αριθμός θα αναγράφεται στο πίσω μέρος της ταυτότητας και θα αποθηκεύεται στο ηλεκτρονικό τσιπάκι της, ξεχωριστά από τον αριθμό του δελτίου. Αρχικά, το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί στον δημόσιο τομέα και σταδιακά θα επεκταθεί και στον ιδιωτικό.
Όλες οι λεπτομέρειες – Τι ισχύει με τη νέα ταυτότητα
Σε ποιους αποδίδεται ο Προσωπικός Αριθμός;
Σε όλα τα φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν ΑΦΜ ή ΑΜΚΑ, είτε είναι Ελληνες είτε αλλοδαποί.
Τι απαιτείται για την έκδοση Π.Α. μέσω της εφαρμογής myInfo;
Κωδικοί taxisnet και καταχωρημένος αριθμός κινητού στο ΕΜΕπ (Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας).
Πού θα βλέπω τον Προσωπικό Αριθμό μου;
Στις νέες ταυτότητες (στην πίσω πλευρά) και στην ψηφιακή ταυτότητα στο gov.gr wallet, ως το μοναδικό αναγνωριστικό του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο.
Ποιες ταυτότητες καταργούνται;
Οι παλαιές «μπλε» ταυτότητες θα καταργηθούν σταδιακά, σύμφωνα και με ευρωπαϊκή οδηγία. Η νέα ταυτότητα είναι υποχρεωτική και συνδυάζεται με την απονομή του Προσωπικού Αριθμού.
Τι θα γίνει με όσους ήδη έχουν εκδώσει την καινούργια ταυτότητα;
Όσοι έχουν βγάλει την καινούργια ταυτότητα, δεν χρειάζεται να εκδώσουν καινούργια καθώς ο Π.Α. θα αναγράφεται για καθαρά τυπικούς λόγους. Είναι τρόπον τινά «αποθηκευτικός χώρος». Όποιος έχει ήδη εκδώσει τη νέα ταυτότητα, θα μπορεί να θυμάται αλλιώς τον Π.Α. του.
Πόσες νέες ταυτότητες έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα;
Περισσότερες από 1,7 εκατομμύρια νέες ταυτότητες έχουν ήδη παραληφθεί από τους πολίτες.
Μπορώ να εκδώσω νέα ταυτότητα εκτός του τόπου κατοικίας μου;
Ναι. Ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, προτείνεται να αξιοποιηθούν τα αστυνομικά τμήματα σε τουριστικούς προορισμούς, που έχουν μικρότερο φόρτο.
Πού μπορώ να απευθυνθώ για έκδοση ταυτότητας;
Στις 371 Υπηρεσίες Εκδοσης που λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα. Στόχος είναι η επέκταση του ωραρίου (ακόμη και Κυριακές) ώστε να εξυπηρετείται το κοινό χωρίς καθυστερήσεις.
Πρέπει να αλλάξω ταυτότητα για να αποκτήσω τον Προσωπικό Αριθμό;
Οχι απαραίτητα. Μπορείς να εκδόσεις τον Προσωπικό Αριθμό μέσω του gov.gr, ακόμη και πριν αλλάξεις ταυτότητα. Ωστόσο, ο αριθμός θα αναγράφεται στις νέες ταυτότητες, επομένως η μετάβαση είναι απαραίτητη μεσοπρόθεσμα, βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας.
Τι εξυπηρετεί αυτή η αλλαγή;
α) Διευκολύνει τη διαλειτουργικότητα των κρατικών μητρώων, β)Μειώνει την ταλαιπωρία των πολιτών, γ) Βοηθά στη διόρθωση σφαλμάτων που υπάρχουν στα επίσημα μητρώα (Μητρώο Πολιτών, ΑΑΔΕ, ΑΜΚΑ, ΕΛ.ΑΣ. κ.ά.)
Υπάρχουν προβλήματα που αναμένεται να διορθωθούν;
Ναι. Πάνω από 2 εκατ. πολίτες θα επωφεληθούν από τουλάχιστον μία διόρθωση. Χιλιάδες έχουν πολλαπλές εγγραφές σε τουλάχιστον ένα μητρώο.
Τι γίνεται αν υπάρχουν λάθη στα στοιχεία μου (π.χ. ημερομηνία γέννησης);
Μέσω της εφαρμογής myInfo, θα μπορείς να κάνεις επιβεβαίωση των προσωπικών σου στοιχείων και να υποβάλεις αίτημα διόρθωσης σε όποιο μητρώο έχει ανακρίβεια (όνομα, ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, ΑΔΤ κ.λπ.).
Θα καταργηθούν τελικά ο ΑΜΚΑ και το ΑΦΜ;
Οχι άμεσα. Ο Προσωπικός Αριθμός συμπληρώνει τα υφιστάμενα μητρώα και θα μπορεί να αντικαθιστά τη χρήση τους στις συναλλαγές, χωρίς να τους καταργεί ως καταχωρίσεις. Σταδιακά, όμως, θα τους υπερκαλύψει.
Γιατί υπήρξε καθυστέρηση στην ανακοίνωση του Π.Α.;
Επρεπε να ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο που αφορούσε και στις ταυτότητες και στον Π.Α., ενώ επίσης υπήρχε μία τεχνητή πολυπλοκότητα στην υλοποίηση του project.
Ποιες είναι οι βασικές φάσεις για την έκδοση του ΠΑ;
- Είσοδος στο myInfo,
- Ασφαλής πρόσβαση με διπλή ταυτοποίηση,
- Επισκόπηση των στοιχείων στα κρατικά μητρώα,
- Επιβεβαίωση / διόρθωση στοιχείων, αυτόματος συγχρονισμός μητρώων και έκδοση Π.Α.
Πώς θα ξέρω ότι ο Προσωπικός Αριθμός μου αποδόθηκε επιτυχώς;
Κατά την έκδοση μέσω gov.gr, εμφανίζεται μήνυμα επιβεβαίωσης, ενώ ο αριθμός θα αναγράφεται και στο ψηφιακό gov.gr wallet. Σταδιακά, θα χρησιμοποιείται σε κάθε δημόσια υπηρεσία που το υποστηρίζει.
Τι πρέπει να κάνετε αν υπάρχουν λάθη στα στοιχεία σας;
Μπορείτε να ζητήσετε διόρθωση μέσα από την πλατφόρμα ή να απευθυνθείτε στην αρμόδια υπηρεσία (π.χ. δήμος, ΑΑΔΕ, ΗΔΙΚΑ).
Υπάρχουν ειδικές διαδικασίες για κάποιες ομάδες πολιτών;
Ναι. Για παράδειγμα:
- Ανήλικα τέκνα: μέσω του γονέα/κηδεμόνα (myInfo ή ΚΕΠ),
- Πολίτες χωρίς taxisnet ή κινητό: με φυσική παρουσία σε ΚΕΠ (για εσωτερικό) ή Προξενική Αρχή (για εξωτερικό),
- Δικαστικοί συμπαραστάτες: παρουσία και ταυτοποίηση με δικαστική πράξη.
Ο Προσωπικός Αριθμός προστατεύεται από κινδύνους παραβίασης δεδομένων;
Ο Π.Α. ενσωματώνει υψηλά πρότυπα ψηφιακής ασφάλειας, καθώς συνδέεται με ταυτοποίηση μέσω Taxisnet και διπλό παράγοντα (OTP). Παράλληλα, δεν ενσωματώνει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα στη δομή του.
Μπορώ να τον χρησιμοποιήσω και στον ιδιωτικό τομέα;
Προς το παρόν, ο Π.Α. θα αφορά κυρίως το Δημόσιο. Ωστόσο, προβλέπεται επέκταση και σε συναλλαγές με φορείς του ιδιωτικού τομέα, για παράδειγμα τράπεζες ή ασφαλιστικές εταιρείες, ώστε να μη ζητούνται πολλαπλοί αριθμοί.
Τι γίνεται αν κάποιος είναι κάτοικος εξωτερικού ή δεν έχει κινητό ή Taxisnet;
Σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να εκδώσει τον Π.Α. με φυσική παρουσία σε ΚΕΠ ή Προξενική Αρχή, ανάλογα με τη χώρα διαμονής και την ιδιότητά του (π.χ. ανήλικος, δικαστικός συμπαραστάτης κ.λπ.).