Ελλάδα

Πανελλήνιες 2025: Πιο δύσκολη η Έκθεση από πέρυσι, «παγίδες» στη Γλώσσα – Τι λένε καθηγητές

Πιο απαιτητικά τα θέματα φέτος στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Πού έπρεπε να δώσουν προσοχή οι μαθητές.
Γενικής Παιδείας). (POOL/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ/EUROKINISSI

Πρεμιέρα έκαναν σήμερα, Παρασκευή 30/5 οι Πανελλαδικές Εξετάσεις και οι υποψήφιοι κλήθηκαν να αναλύσουν το θέμα της δημιουργικότητας και της σημασίας της. Τα θέματα ήταν ελαφρώς πιο απαιτητικά σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος.

Σύμφωνα με την ομοσπονδία εκπαιδευτικών φροντιστών Ελλάδος, τα θέματα είναι ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα σε μαθητές που έχουν εξασκηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη διάρκεια των τριών τάξεων του Λυκείου.

«Σήμερα οι μαθητές της Γ’ Λυκείου ρίχτηκαν στον στίβο των Πανελλαδικών Εξετάσεων και η θεματική στην οποία κινήθηκαν και το όλο διαγώνισμα ήταν η δημιουργικότητα. Ουσιαστικά αυτό που θέλω να πω είναι ότι τα θέματα κινήθηκαν με σαφείς εκφωνήσεις που αυτό είναι το νούμερο ένα ζητούμενο όταν μιλάμε για Πανελλαδικές Εξετάσεις. Ζητήθηκε από τα παιδιά περίληψη όπως πάντα. Ζητήθηκαν στοιχεία επιστημονικού λόγου, κάποιες περίοδοι λόγου να τις χαρακτηρίσουν ως σωστές ή λανθασμένες, χαρακτηρισμός τίτλου και στο θέμα το προτελευταίο, πριν την έκθεση είχαμε μία μετατροπή της ενεργητικής σε παθητική σύνταξη. Γενικότερα τα κομμάτια της θεωρίας θεωρώ ότι κινήθηκαν σε επίπεδα που όλοι οι μαθητές που είχαν καταπιαστεί με το αντικείμενο τα έχουν δουλέψει με τους εκπαιδευτικούς κατά τη διάρκεια της χρονιάς», είπες στον ΣΚΑΙ και τον Άρη Πορτοσάλτε η εκπαιδευτικός Βιβή Κόλλια.

«Πρόκειται για ένα θέμα που καθρεφτίζει μια απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας, ένα σχολείο δημιουργικό γιατί ακόμα η δημιουργικότητα από τα σχολεία απουσιάζει, μπαίνει σιγά σιγά, κάνει δειλά βήματα», δήλωσε η Φιλόλογος Κλειώ Τζανταρμά.

Το θέμα της Έκθεσης στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 σχολίασε η γνωστή από το TikTok φιλόλογος.

Εξήγησε, μιλώντας στον ΣΚΑΙ, το θέμα θέμα της έκθεσης Πανελλαδικών: «καθρεπτίζει απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας».

«Πρόκειται για ένα θέμα που καθρεφτίζει μια απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας, ένα σχολείο δημιουργικό γιατί ακόμα η δημιουργικότητα από τα σχολεία απουσιάζει, μπαίνει σιγά σιγά, κάνει δειλά βήματα», δήλωσε η κυρία Τζανταρμά.

Κληθείσα να τοποθετηθεί για τη δυσκολία των θεμάτων, τόνισε ότι οι μαθητές δεν το περίμεναν, το θέμα ήταν απαιτητικό και επίκαιρο όμως έγραψαν πολλά πράγματα, ενώ για τις παγίδες, σημείωσε ότι αυτές υπήρχαν στο πρώτο ερώτημα.

«Δημιουργικό και ανατρεπτικό θέμα»

Αν και το θέμα της δημιουργικότητας δεν ήταν στα αναμενόμενα, ωστόσο οι υποψήφιοι μπορούσαν να αντλήσουν πληροφορίες από την προσωπική τους εμπειρία, σύμφωνα με την Ελευθερία Πολίτη, φιλόλογο, καθηγήτρια στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Δήμου Νέας Σμύρνης.

«Το ίδιο το θέμα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί δημιουργικό και ανατρεπτικό», είπε και πρόσθεσε πως «την ίδια στιγμή, όμως ήταν ανοικτό και τα παιδιά μπορούσαν να το προσεγγίσουν εύκολα, με βάση τις δικές τους εμπειρίες, μιας και είναι κάτι που αγγίζει την καθημερινότητά τους».

Όπως σημείωσε η κ. Πολίτη, τα κείμενα ήταν πρόσφατα, χωρίς γλωσσικές ιδιαιτερότητες, ενώ τα θέματα Α, Β και Γ ακολούθησαν το ίδιο μοτίβο και ύφος περασμένων ετών. «Είναι θέματα τυπικά, στα οποία οι υποψήφιοι έχουν μία εξοικείωση», εξήγησε.

Για την έκθεση, η κ. Πολίτη ανέφερε ότι «τα ζητούμενα ήταν προσιτά για να τα προσεγγίσουν οι υποψήφιοι, καθώς μπορούσαν να πάρουν ιδέες και από τα δοθέντα κείμενα και από την εμπειρία τους».

Έκθεση 2025 – Νεοελληνική Γλώσσα: Οι απαντήσεις στα θέματα

Σήμερα, Παρασκευή 30 Μαΐου 2025, άνοιξε επίσημα η αυλαία στις Πανελλήνιες 2025, με την Έκθεση-Νεοελληνική Γλώσσα στα ΓΕΛ. Το θέμα που δόθηκε στους υποψηφίους για να αναπτύξουν, αφορούσε τη δημιουργικότητα, μια έννοια με πολυδιάστατη σημασία και έντονες προεκτάσεις τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην κοινωνία.

  • Το iEidiseis σε συνεργασία με το Νέο Φροντιστήριο θα δημοσιεύει τα θέματα και τις απαντήσεις τους καθ’ όλη τη διάρκεια των Πανελληνίων Εξετάσεων 2025.

Οι απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας:

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΣΕ PDF ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – ΕΚΘΕΣΗ 2025

Αναλυτικά το πρόγραμμα για τις Πανελλήνιες 2025 μετά την Έκθεση 2025 στα ΓΕΛ:

  • Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Γενικής Παιδείας): Παρασκευή 30 Μαΐου
  • Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας): Δευτέρα 2 Ιουνίου
  • Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής): Τετάρτη 4 Ιουνίου
  • Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής): Παρασκευή 6 Ιουνίου.

Έκθεση 2025 – Νεοελληνική Γλώσσα: Πώς βαθμολογούνται τα θέματα

Στους υποψήφιους δίνονται δύο ή τρία κείμενα, τα οποία δεν εμπεριέχονται στα διδακτικά βιβλία που περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη του μαθήματος, συνολικής έκτασης έως τρεις σελίδες, ένα εκ των οποίων είναι λογοτεχνικό, σε ολοκληρωμένη ή αποσπασματική μορφή, (ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο)· τα υπόλοιπα κείμενα μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη, ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή.

Για τα κείμενα αυτά τίθενται τέσσερα συνολικά θέματα μέσω των οποίων αποτιμάται η ικανότητα των υποψηφίων να κατανοούν το περιεχόμενο των κειμένων, να ερμηνεύουν και να αξιολογούν στάσεις, αξίες, ιδέες κ.ά. βασιζόμενοι/ ες σε στοιχεία των κειμένων, καθώς επίσης να παράγουν ερμηνευτικό και κριτικό λόγο.

Τα θέματα προτείνεται να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και να τίθενται περιορισμοί στην έκταση των απαντήσεων (όπου χρειάζεται).

Το νοηματικό περιεχόμενο των μη λογοτεχνικών κειμένων πρέπει να είναι συναφές με κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες που προσδιορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Νεοελληνική Γλώσσα.

Τα κείμενα συνοδεύονται από τα εξής θέματα:

  • Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη συνοπτική νοηματική απόδοση από τους/τις υποψηφίους/ες μέρους ενός κειμένου ή τη συνοπτική απόδοση των απόψεων που διατυπώνονται σε ένα κείμενο για κάποιο ζήτημα. Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες.
  • Το δεύτερο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αναλύεται σε τρία ερωτήματα, διαφορετικά μεταξύ τους, με δυνατότητα κάποιο/κάποια από αυτά να είναι κλειστού τύπου και με ενδεχόμενη αιτιολόγηση της απάντησης. Ένα από αυτά μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα.

Τα ερωτήματα σχετίζονται με:

  • α) Την αξιοποίηση του πλαισίου των κειμένων (κοινωνικού, ιστορικού, πολιτιστικού, του χώρου και του χρόνου) με σκοπό την κατανόηση των λόγων και των ενεργειών των υποκειμένων (ατομικών και συλλογικών) που αναφέρονται στα κείμενα, και των σχέσεων μεταξύ τους,
  • β) τον εντοπισμό και την ερμηνευτική προσέγγιση σκοπών, στάσεων, βασικών θέσεων και προθέσεων του συντάκτη/συντακτών των κειμένων, καθώς και την τεκμηρίωση της βασικής ιδέας του κειμένου,
  • γ) την αξιολόγηση της συνάφειας ιδεών, επιχειρημάτων, τίτλων, υπότιτλων, εικόνων κ.ά. με μια θέση, άποψη ή ζήτημα που θέτει το κείμενο και της αποδεικτικής τους αξίας,
  • δ) τον εντοπισμό και τη συσχέτιση συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών που οργανώνουν το κείμενο ως σημασιοδοτημένη κατασκευή – δηλαδή, οι υποψήφιοι/ες να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο δείκτες (π.χ. λεξιλόγιο, ρηματικά πρόσωπα, στίξη, εκφραστικά μέσα, τρόπους σύνταξης, κ.ά.) και να αναγνωρίζουν τη λειτουργία τους στο κείμενο,
  • ε) την αναγνώριση και την ερμηνευτική προσέγγιση του τρόπου σύνδεσης και οργάνωσης ιδεών, προτάσεων, παραγράφων ή διαφόρων σημειωτικών τρόπων σε ένα κείμενο, αφού λάβουν οι υποψήφιοι/ες υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και τα κοινωνικά συμφραζόμενα,
  • στ) τη σύγκριση των μη λογοτεχνικών κειμένων ως προς τις θέσεις, τον τρόπο πραγμάτευσης του θέματος, την πειστικότητα, την αποτελεσματική μετάδοση του νοήματος κ.ά.

Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 35 μονάδες, που επιμερίζονται σε κάθε ερώτημα ανάλογα με τη βαρύτητά τους (15+10+10). Τα υποερωτήματα, επίσης, βαθμολογούνται ανάλογα με τη βαρύτητά τους. Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται οι υποψήφιοι/ες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται στα θέματα/ ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις.

Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες. Στα παραπάνω θέματα χρειάζεται να είναι σαφής και προσεκτική η διατύπωση των ερωτημάτων, ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις στις απαντήσεις των υποψηφίων. Το τέταρτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη γραπτή παραγωγή κριτικού λόγου, 300 έως 400 λέξεις (ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος), το οποίο ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο (σκοπό, πομπό, αποδέκτες, κειμενικό είδος) και ζητεί από τους/τις υποψηφίους/ες την ανάπτυξη τεκμηριωμένης προσωπικής γνώμης, τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με προβλήματα, θέσεις, στάσεις, στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά. που θέτει το κείμενο/θέτουν τα κείμενα αναφοράς. Το τέταρτο θέμα βαθμολογείται με 30 μονάδες.

Συνεχίζονται οι Πανελλαδικές

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψήφιους των ΓΕΛ θα συνεχιστούν τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025, με τα μαθήματα Προσανατολισμού: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

Αύριο, Σάββατο 31 Μαΐου 2025, θα «μπουν» στον στίβο των Πανελλαδικών οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ, με την εξέταση του μαθήματος των Νέων Ελληνικών (Γενικής Παιδείας).

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ομόφυλα Ζευγάρια Γάμος Chevron Left
ΣτΕ: Συνταγματικός ο νόμος για τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών με δικαίωμα υιοθεσίας
Πώς η ΕΕ χρηματοδοτεί τη Ρωσία – Σχεδόν 1 τρισ. τα έσοδα της Μόσχας από πετρέλαιο και φυσικό αέριο
Chevron Right