Βατό χαρακτήρισαν το φετινό θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας περί δημιουργικότητας οι μαθητές ενώ οι φιλόλογοι εκτίμησαν ότι ήταν περισσότερο απαιτητικό από πέρυσι στις Πανελλήνιες. Με λίγα λόγια οι εκτιμήσεις των καθηγητών δεν συμβαδίζουν σχεδόν ποτέ με αυτές των μαθητών και φυσικά σωστές είναι εκτιμήσεις των καθηγητών αφού οι υποψήφιοι σχεδόν ποτέ δεν …μεγαλουργούν σε αυτό το μάθημα.
Αντίθετα, η συντριπτική πλειοψηφία παίρνει μέτριες βαθμολογίες, ενώ άριστα (δηλαδή μεταξύ 18-20) ένα ποσοστό που μετά δυσκολίας ξεπερνά το 2-2.5% ανάλογα με η χρονιά. Συνεπώς, και φέτος όπως εκτιμούν οι φιλόλογοι οι βαθμολογίες θα κινηθούν χαμηλά και το πιθανότερο να είναι χειρότερες από πέρυσι.
Για να καταλάβει κάποιος πόσο μέτριες είναι οι βαθμολογίες για ένα τέτοιο μάθημα αρκεί να ξέρει ότι πέρυσι από τους σχεδόν 75.000 υποψήφιους που πήραν μέρος στις Πανελλαδικές μόνο 1200 υποψήφιοι πήραν άριστους βαθμούς (δηλαδή μεταξύ 19-20) δηλαδή ούτε καν το 2%.
►«Γράψαμε μέχρι να βαρεθούμε» – Viral οι μαθητές που «δημιούργησαν» στις Πανελλήνιες
Σύμφωνα με τους καθηγητές -φιλόλογους που εργάζονται σε φροντιστήρια συνολικά, τα θέματα είναι ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα σε μαθητές που έχουν εξασκηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη διάρκεια των τριών τάξεων του Λυκείου. Το θέμα το οποίο κλήθηκαν να διαχειριστούν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων αφορά στη δημιουργικότητα των μαθητών, εστιάζοντας στους λόγους καλλιέργειάς της από το σχολείο και στους τρόπους με τους οποίους καθένας την εκφράζει σε προσωπικό επίπεδο (Θέμα Δ).
► Έκθεση 2025 – Νεοελληνική Γλώσσα: Οι απαντήσεις στα θέματα
Αναλυτικότερα, δόθηκαν δύο μη λογοτεχνικά κείμενα:
- Το 1 ο δείγμα επιστημονικού λόγου, από το οποίο ζητήθηκαν οι γλωσσικές επιλογές που επιβεβαιώνουν το συγκεκριμένο είδος.
- Το 2 ο κείμενο, από το οποίο ζητήθηκε περίληψη (Θέμα Α), είναι άρθρο δημοσιευμένο στο διαδίκτυο. Στο Θέμα Β τα ερωτήματα ήταν κλασικά κι αναμενόμενα (Σωστό- Λάθος, επικοινωνιακό αποτέλεσμα του τίτλου, ενεργητική και παθητική σύνταξη), διατυπωμένα με σαφήνεια. Από αυτά περισσότερο απαιτητική είναι η μετατροπή της ενεργητικής σε παθητική σύνταξη στο Θέμα Β3β.
- Το κείμενο 3 (λογοτεχνικό) είναι απόσπασμα από το έργο του Γιώργου Ιωάννου «Για ένα φιλότιμο». Οι μαθητές στο Θέμα Γ κλήθηκαν να ερμηνεύσουν τον προβληματισμό του αφηγητή και να καταγράψουν τη δική τους στάση.
Πότε θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα
Όπως και πέρυσι τα αποτελέσματα των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων θα ανακοινωθούν στο τέλος Ιουνίου (πέρσι οι βαθμολογίες ανακοινώθηκαν στις 28 Ιουνίου και οι βάσεις με τα ονόματα των επιτυχόντων στις 25 Ιουλίου). Σήμερα θα ξεκινήσει η πειραματική βαθμολόγηση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και τη Δευτέρα η κανονική βαθμολόγηση.
► Ποιοι μπορούν να ξαναδώσουν Πανελλήνιες τον Σεπτέμβριο 2025
Εφόσον από την πειραματική βαθμολόγηση προκύπτουν ανάγκες διευκρινίσεων από την Κεντρική Επιτροπή, οι σχετικές ερωτήσεις θα διατυπώνονται γραπτά και θα αποστέλλονται σύμφωνα με νεότερες οδηγίες που θα σταλούν για τον σκοπό αυτό.