Χειρότερες βαθμολογίες από πέρυσι αναμένεται να πάρουν οι υποψήφιοι των Πανελληνίων 2025 που εξετάστηκαν σε μαθηματικά και αρχαία καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις φιλόλογων και μαθηματικών τα θέματα και στα δύο μαθήματα ήταν εξαιρετικά απαιτητικά και οι μαθητές δυσκολεύτηκαν αρκετά. Περίπου ίδια είναι η εικόνα για τη Βιολογία αλλά στο μάθημα αυτών οι υποψήφιοι είναι «υψηλών απαιτήσεων» και σε πολύ μεγάλο ποσοστό κατακτούν άριστες βαθμολογίες. Στο συγκεκριμένο μάθημα οι ενστάσεις εντοπίστηκαν κυρίως για τη διατύπωση του Δ5 θέματος.
Όσον αφορά στα Αρχαία, σύμφωνα με την Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων τα δοθέντα θέματα των αρχαίων ελληνικών ήταν για πολύ «καλά» προετοιμασμένους υποψήφιους με γνώση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (γραμματικής και συντακτικού) και ικανότητα ουσιαστικής κατανόησης των κειμένων.
Το διδαγμένο κείμενο (ο μύθος του σπηλαίου) αποτελεί «κεντρικό» κεφάλαιο της πλατωνικής Πολιτείας. Οι ερωτήσεις Α1α, Α1β και Β1 βασίζονται στην ορθή «κατανόηση του κειμένου αυτού» και δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία. Το παράλληλο κείμενο (Β2) του Τζωρτζ Όργουελ είναι εύστοχα επιλεγμένο για σύγκριση με το εξεταζόμενο διδαγμένο κείμενο του Πλάτωνος, απαιτεί όμως «κριτική» ικανότητα του υποψήφιου για την εμβάθυνση στα νοήματα των δυο κείμενων.
Ομοιότητα με το κείμενο του Πλάτωνος εντοπίζεται κυρίως στην περίοδο «Η φιλοσοφία του Κόμματος σιωπηρά αρνιόταν όχι μόνο την εγκυρότητα της εμπειρίας, αλλά και την ύπαρξη της εξωτερικής πραγματικότητας», ενώ η διαφορά παρατηρείται κυρίως στην φράση «Ο υλικός κόσμος υπάρχει, οι νόμοι του δεν αλλάξουν».
Η ερώτηση για τα ετυμολογικά συγγενή ουσιαστικά (Β3) παρουσιάζει σημαντικές δυσκολίες, ιδιαίτερα τα ετυμολογικά οισοφάγος και φερέφωνο.
Η ερώτηση Β4 είναι βατή, διότι οι απαντήσεις εξάγονται από την εισαγωγή στην Πολιτεία του σχολικού βιβλίου. Η μετάφραση του αποσπάσματος (Γ1) είναι απαιτητική́ λόγω του πλάγιου λόγου μετά από άνω τελεία, που δυσχεραίνει τον εντοπισμό του ρήματος εξάρτησης. Προσοχή́ χρειάζεται η περίοδος «ἐὰν οὖν ἐμὲ φίλην ποιησάμενος…διαβιώσῃ», επειδή́ δεν διατυπώνεται σαφώς ο υποθετικός λόγος.
Η ερώτηση Γ2 είναι βατή. Οι γραμματικές (Γ3 α και β) παρατηρήσεις απαιτούν βασικές γνώσεις των κανόνων της αρχαίας ελληνικής γραμματικής και οι συντακτικές (Γ4α και β) είναι για καλά προετοιμασμένους υποψήφιους, ιδιαίτερα το Γ4β.
Από την πλευρά της η Μαθηματική Εταιρεία έκρινε ότι τα θέματα στα μαθηματικά προϋποθέτουν πολύ καλή γνώση της ύλης των προηγούμενων τάξεων και υπάρχει κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία.
Τα θέματα είναι δυσκολότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα περσινά με πιθανό αποτέλεσμα να έχουμε χαμηλότερες βαθμολογίες, ειδικά στους υποψηφίους/ες του προσανατολισμού σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
Οι μαθηματικοί εκτιμούν ότι το θέμα Γ είχε ερωτήματα κλιμακούμενης δυσκολίας εξετάζεται μεγάλο μέρος του Διαφορικού Λογισμού και χρειάζεται μεγάλη προσοχή στις πράξεις.
Το Θέμα Δ απευθύνεται σε μαθητές/τριες πολύ καλά προετοιμασμένους/ες που έχουν κατανοήσει την ύλη σε βάθος. Απαιτείται μεγάλη ευχέρεια στην εκτέλεση των πράξεων.