Ελλάδα

Είχαν στήσει βιομηχανία οι πλαστογράφοι: Τα εργαστήρια, τα παλαιοπωλεία και η «παλιά καραβάνα» στο Κολωνάκι

Νέες αποκαλύψεις για τα πλαστά έργα τέχνης. Πώς έφτασε στην εξάρθρωση του κυκλώματος το ελληνικό FBI.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Τρία παλαιοπωλεία… υπεράνω υποψίας σε Μελίσσια, Μαρούσι και Γκύζη, όπως και ένα φωτοτυπικό κέντρο στο Κολωνάκι μπήκαν στο μικροσκόπιο του ελληνικού FBI, στο πλαίσιο της μεγάλης αστυνομικής επιχείρησης για το ξήλωμα κυκλώματος που πουλούσε πλαστούς πίνακες ζωγραφικής έναντι αστρονομικών ποσών.

Ιδιοκτήτης φωτοτυπείου ήταν «υπεύθυνος» για την κατασκευή των πλαστών εγγράφων πιστοποίησης γνησιότητας των πινάκων. Εκμεταλλευόμενος την τεχνογνωσία που είχε και τον εξοπλισμό που διέθετε στο μαγαζί του στο Κολωνάκι φέρεται να εφοδίαζε αρχηγικό μέλος με πλαστές σφραγίδες -κατά παραγγελία του- γνωρίζοντας το σκοπό για τον οποίο προορίζονται. Επίσης, παρείχε κατάλληλες σφραγίσεις και δακτυλοσκοπήσεις στους πλαστούς πίνακες, δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό εικονικά ιστορικά προέλευσης (για να φαίνονται τα έργα γνήσια).

Άλλος κατηγορούμενος διατηρούσε παλαιοπωλείο στα Μελίσσια. Σύμφωνα με την Αστυνομία, συνεργαζόταν με το κύκλωμα αγοράζοντας εν γνώσει του πλαστούς πίνακες με τα πλαστά έγγραφα πιστοποίησης γνησιότητας που τους συνόδευαν και στη συνέχεια τους πουλούσε σε πελάτες στο κατάστημά του ως γνήσιους. Το ίδιο έκανε και δεύτερος παλαιοπώλης που διατηρεί καταστήματα στο Μαρούσι και στου Γκύζη.

Το αρχηγικό μέλος του κυκλώματος είναι ένας 63χρονος που χαρακτηρίζεται από την ΕΛ.ΑΣ. ως «παλιά καραβάνα» στην πλαστογράφηση έργων τέχνης. «Στο συγκεκριμένο αντικείμενο είναι επιστήμονας. Οι πίνακες όχι απλά είναι απολύτως πιστές αντιγραφές αλλά έδινε και πολύ μεγάλη έμφαση στη δημιουργία του ‘προφίλ’ του πίνακα. Κατασκεύαζε το ιστορικό του πίνακα, μέσα από έγγραφα πιστοποίησης γνησιότητας, για να πείθει τους πελάτες του», λέει αστυνομική πηγή.

Το κύκλωμα διέθετε ένα καλά οργανωμένο εργαστήριο με δύο φούρνους, μπογιές, παλέτες και πινέλα για την κατασκευή των πινάκων ζωγραφικής. Καθοριστικής σημασίας για την αποκάλυψη της δράσης των πλαστογράφων ήταν ο ρόλος του μυστικού αστυνομικούς που υποδύθηκε τον πελάτη. Εκτός από την αγορά του πίνακα του Πικάσο διαπραγματεύτηκε την αγορά δύο πινάκων του Πόλοκ, ενός πίνακα του Κλοντ Μονέ και τριών θρησκευτικών εικόνων. Επίσης, χρειάστηκε να κάνει ραντεβού σε γνωστό εστιατόριο της Βάρκιζας στην παραλιακή με μέλος του κυκλώματος. Η συνάντηση είχε διάρκεια περίπου μίας ώρας και εκεί συμφωνήθηκε η αγοραπωλησία του έργου του Πικάσο.

Το «χρυσό» deal

Σε σπίτι στο Ελληνικό είχε κλειστεί το ραντεβού για την πώληση του πίνακα ζωγραφικής του Πικάσο έναντι 25 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο πίνακας απεικόνιζε μία γυναικεία μορφή και χαρακτηρίζονταν ως ένα από τα πιο σπάνια έργα τέχνης παγκοσμίως. Η συνάντηση προγραμματίστηκε για χθες Τρίτη το πρωί. Το κύκλωμα δεν γνώριζε ότι ο υποψήφιος αγοραστής ήταν μυστικός αστυνομικός.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης στο σπίτι του Ελληνικού εμφανίστηκαν δύο από τα μέλη της οργάνωσης πλαστογράφων, τα οποία ζήτησαν από τον υποψήφιο αγοραστή να τους δείξει την αστυνομική του ταυτότητα για να σιγουρευτούν ότι δεν έχουν μπροστά τους αστυνομικό. Τότε ήταν που αναγκαστικά έπρεπε να γίνει η «αποκάλυψη». Άντρες της Ασφάλειας εισέβαλαν στο διαμέρισμα και προχώρησαν σε συλλήψεις. Ο πίνακας του Πικάσο βρέθηκε σε σπίτι στη Γλυφάδα, από όπου είχαν σκοπό να τον πάρουν και να τον παραδώσουν στον πελάτη τους, εάν όλα πήγαιναν βάσει του σχεδίου τους.

Αποκάλυψη: Ραντεβού με εφοπλιστή κανόνιζε το κύκλωμα – Προσέφερε 15 εκατ. ευρώ για πλαστό Πικάσο

Όπως διαπιστώθηκε στη συνέχεια, επρόκειτο για ένα πλαστό έργο, το οποίο θα πωλούνταν μαζί με πολλά άλλα ως γνήσια. Νωρίτερα το κύκλωμα είχε προσπαθήσει να πουλήσει στον υποψήφιο αγοραστή και μυστικό αστυνομικό τον πίνακα σε τιμή που έφτανε τα 50.000.000 ευρώ, ενώ από τις ακροάσεις προέκυψαν και προσεγγίσεις άλλων αγοραστών για την πώληση του συγκεκριμένου έργου του περίφημου ζωγράφου ΠΙΚΑΣΟ, πλην όμως δεν τα κατάφεραν.

Πιο συγκεκριμένα, ζητούσαν από τον μυστικό αστυνομικό αρχικά 100.000.000 και έπειτα από διαπραγματεύσεις το ποσού των 25.000.000.

Πληροφορίες του iΕidiseis αναφέρουν ότι το διάστημα των διαπραγματεύσεων με τον αστυνομικό γυναίκα -μέλος της οργάνωσης- μιλούσε παράλληλα και με άλλον υποψήφιο αγοραστή (ο οποίος δεν ήταν κρυφός αστυνομικός αλλά κάποιος που πραγματικά ενδιαφερόταν να αγοράσει τον πίνακα χωρίς να ξέρει ότι είναι πλαστός). Πιο συγκεκριμένα, η γυναίκα μιλούσε με την πλευρά επιχειρηματία (πιθανόν εφοπλιστή) για να πουληθεί το έργο τέχνης έναντι 15 εκατομμυρίων ευρώ. Ο επιχειρηματίας έκανε τη διαπραγμάτευση μέσω τρίτου ατόμου, που είχε πάρει την εντολή να κάνει εκ μέρους του τις διαπραγματεύσεις. Ο μεσάζων δεν ταυτοποιήθηκε από την ΕΛ.ΑΣ. αλλά από τις «ακροάσεις» που έγιναν προκύπτει ότι κατά την επικρατέστερη εκδοχή ήταν συνεργάτης εφοπλιστή.

Η Αστυνομία έκανε συνολικά 13 συλλήψεις για το κύκλωμα που κατασκεύαζε πλαστούς πίνακες ζωγραφικής. Εκτός από τον Πικάσο θα πουλούσαν δυο πίνακες του Πόλοκ, έναν πίνακα του Κλοντ Μονέ και τρεις θρησκευτικές εικόνες στην τιμή των 100.000 ευρώ. Επίσης, ετοίμαζαν αγοραπωλησία 7 έργων (5 πίνακες του ζωγράφου Παρθένη και -2- θρησκευτικές εικόνες) στην τιμή των 150.000 ευρώ.

Αυτούς τους πλαστούς πίνακες Πικάσο, Πόλοκ, Μονέ επιχείρησε να πουλήσει το κύκλωμα (Εικόνες, Βίντεο)

Για να πετύχουν τον σκοπό τους, τα μέλη της οργάνωσης τουλάχιστον από τον Φεβρουάριο του 2025, είχαν συστήσει εγκληματική οργάνωση, δομημένη και με διαρκή δράση και με τη χρήση κατάλληλης υποδομής (πλήρως εξοπλισμένο εργαστήριο με δυο φούρνους παλαίωσης, μπογιές, παλέτες, πινέλα κ.λπ.) προέβαιναν:

  • στην κατασκευή πλαστών πινάκων ζωγραφικής, ξένων ζωγράφων διεθνούς φήμης και Ελλήνων, έργα των οποίων έχουν αναγνωρισθεί ως μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς και εμπίπτουν στο νόμο περί αρχαιοτήτων,
  • στην κατάρτιση πλαστών πιστοποιητικών γνησιότητας, χρησιμοποιώντας πλαστές σφραγίδες και
  • στη διάθεσή των «έργων» ως γνήσια, μέσω μελών της οργάνωσης που διατηρούσαν καταστήματα εμπορίας μεταχειρισμένων ειδών και αντικών (τρία παλαιοπωλεία σε περιοχές της Αττικής), καθώς και μελών που μεσολαβούσαν στις πωλήσεις μέσω κύκλου επαφών με ευρεία οικονομική επιφάνεια.

Οι κατηγορούμενοι, είχαν συγκεκριμένο τρόπο δράσης (modus operandi) και διακριτούς ρόλους.

Συγκεκριμένα:

  • 2- διευθύνοντες την οργάνωση (63 και 37 ετών) προέβαιναν από κοινού στην κατασκευή πλαστών έργων τέχνης διαφόρων Ελλήνων ζωγράφων (π.χ. Παρθένη, Θεόφιλο) και ξένων καλλιτεχνών (π.χ. Monet, Picasso, Van Gogh), ιδιαίτερης χρηματικής αξίας, καθώς και σε δημιουργία πλαστών πιστοποιητικών, τα οποία μετέπειτα διακινούσαν μέσω έτερων μελών της οργάνωσης,
  • 4- άτομα (58, 39, 40 και 63 ετών), υποομάδα της οργάνωσης, τα οποία κατόπιν συνεννόησης με τους διευθύνοντες, εκμεταλλευόμενοι παλαιοπωλεία που διατηρούσαν σε περιοχές της Αττικής, αγόραζαν εν γνώσει τους τα πλαστά έργα και τα μεταπωλούσαν ως γνήσια σε ιδιώτες,
  • 2- άτομα (71 και 57 ετών), τα οποία είχαν βοηθητικό ρόλο στη δημιουργία πλαστών πιστοποιητικών και έργων τέχνης. Μάλιστα, ο 57χρονος κατείχε την τεχνογνωσία και τα μέσα από φωτοτυπείο που διατηρούσε, εφοδίαζε τον 63χρονο διευθύνοντα με πλαστές σφραγίδες κατά παραγγελία του, ενώ παρείχε κατ’ εντολή του ίδιου κατάλληλες σφραγίσεις και δακτυλοσκοπήσεις στους πλαστούς πίνακες, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο εικονικά ιστορικά προέλευσης, καθιστώντας τους – εν γνώσει του – πλαστούς πίνακες φαινομενικά γνήσιους και
  • 5- άτομα (59, 60, 49, 57 και 45 ετών), τα οποία προέβαιναν στην πώληση των έργων τέχνης, καθώς και στην αναζήτηση αγοραστών.

Συνολικά, από τις έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες και λοιπούς χώρους σε περιοχές της Αττικής, βρέθηκαν, μεταξύ άλλων και κατασχέθηκαν:

Οι συλληφθέντες οδηγήθηκαν στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Δήμος Αθηναίων Chevron Left
Χαλκιδική: Τραυματίστηκε 12χρονος από ψαροντούφεκο στο Πολύχρονο
«Μίλησε» το κινητό του ορειβάτη στη Δράμα - Η στιγμή της επίθεσης από την αρκούδα
Δράμα Chevron Right