H αποκαλυπτική έρευνα του iEidiseis.gr και του Βασίλη Ανδριανόπουλου για τις συνθήκες με τις οποίες υλοποιούνται τα έργα στο Ελληνικό προκάλεσαν μια απάντηση της «Αγίας Αυτοκράτειρας», της περιβόητης Lamda Development, η οποία έχει την ευθύνη των έργων. Μια απάντηση εμφανώς απολογητική, αλλά κυρίως γενικόλογη και «από καθέδρας».
Τα οξύτατα προβλήματα που έφερε στο προσκήνιο η έρευνα μας αποτελούν «κοινό τόπο» για τις τοπικές κοινωνίες, τους πολίτες και τους Δήμους και συνοψίζονται σε απλά συμπεράσματα.Η ζωή των πολιτών έχει γίνει αφόρητη, αφού η μοίρα τους ανάγκασε να συγκατοικούν με ένα «κατασκευαστικό τέρας», ενώ η διευθύνουσα εταιρεία δεν δίνει καμία σημασία στις ενστάσεις και τα παράπονά τους. Εξ ου και οι συλλογές υπογραφών, οι διαμαρτυρίες, οι δικαστικές προσφυγές από φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και συλλόγους της κοινωνίας των πολιτών.
Η έρευνά μας θα συνεχιστεί. Η πολύπαθη υπόθεση του Ελληνικού αφορά το σύνολο των πολιτών,άρα και τη δημοσιογραφική έρευνα.Γιατί έχει παρελθόν,παρόν και μέλλον.
Ως προς το παρελθόν.Μια μυστηριώδης ιδιωτικοποίηση στα σκοτεινά χρόνια των μνημονίων και της χρεωκοπίας σε μια κοινοπραξία τριών επιχειρηματικών ομίλων,οι οποίοι τελικά έγιναν ένας.
Η Lamda με βασικό μέτοχο τον Σπύρο Λάτση, αφού οι Αραβες και οι Κινέζοι συνεταίροι του έφυγαν νύχτα. Λίγα χρόνια αργότερα και το Family Office της αδελφής του Σπύρου, Μαριάννας Λάτση αποεπένδυσε από τη Lamda.
Ως προς το παρόν. Αρκούν τα ρεπορτάζ μας και οι βαρύτατες καταγγελίες των γειτονικών Δήμων για τις συνθήκες υλοποίησης των έργων.
Και ως προς το μέλλον.Είναι ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε αν και σε ποιο βαθμό ολοκληρωθούν τα κοινωφελή έργα που περιλαμβάνονται στο project ή στο τέλος θα αποδοθούν μόνο τα κερδοφόρα τμήματά του, δηλαδή ο περιβόητος ουρανοξύστης, τα υπόλοιπα ακίνητα, το καζίνο και η μαρίνα. Αν επιβεβαιωθούν οι υποψίες, τότε αντί για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη θα καταλήξουμε στη μεγαλύτερη αρπαγή δημόσιας περιουσίας, όχι μόνο στην Ευρώπη. Αλλά, αυτό μένει να αποδειχθεί…
Στη συνέχεια παραθέτουμε συγκεντρωμένα τα ρεπορτάζ που δημοσιεύσαμε και υποσχόμαστε συνέχεια…
«Μας έδειξαν όμορφες μακέτες με πράσινο αλλά το μόνο που βλέπουμε είναι τσιμέντο»
«Το μόνο που βλέπουμε είναι τσιμέντο και καθόλου πράσινο», καταγγέλλουν στο iEidiseis.gr, ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης και ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου. Όπως αναφέρουν, παρά τις αρχικές δεσμεύσεις, η ανέγερση του Μητροπολιτικού Πάρκου δεν έχει ακόμη προχωρήσει, ενώ ταυτόχρονα, στον αέρα βρίσκεται ακόμη το ζήτημα της διαχείρισης απορριμμάτων. Κι όλα αυτά, ενώ όπως σημείωσαν, ακόμη δεν έχει υπάρξει κάποια λύση σε ό,τι αφορά τις αθλητικές εγκαταστάσεις και ζητήματα ανταποδοτικότητας.
«Τι να το κάνω το πράσινο αν έρθει σε 15 χρόνια;»
Όπως ανέφερε στο iEidiseis.gr ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, οι κάτοικοι, «βλέπουν πως τα πράγματα εξελίσσονται εντελώς διαφορετικά απ’ ότι μας έλεγαν. Μας έδειξαν υπέροχες μακέτες, πράσινο και μια όμορφη γειτονιά που θα ξέφευγε από την εγκατάλειψη. Το μόνο που βλέπουμε τώρα είναι τσιμέντο. Αν το πράσινο έρθει σε 15 χρόνια, τι να το κάνω; Δεν κάνουν ούτε όσα προβλέπονταν αρχικά στις συμβάσεις».
Η κύρια έγνοια της εταιρείας σύμφωνα με τον ίδιο, είναι «να ολοκληρώσουν το παραλιακό κομμάτι, επειδή έχουν πωλήσει εκεί και έχουν προθεσμίες. Παλαιότερα έλεγαν ότι θα κάνουν πάρκα, όμως όλα αυτά έχουν πάει πολύ πίσω».
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, σχολίασε στο iEidiseis.gr πως «υποτίθεται πως στην πρώτη πενταετία, θα είχε φτιαχτεί ήδη το ένα τρίτο του πάρκου, όμως δεν έχει γίνει τίποτα. Η πενταετία κοντεύει να τελειώσει. Από την Lamda Development μου λένε πάντως ότι θα έχουν προλάβει μέσα στην προβλεπόμενη περίοδο».
«Ο αρχικός σχεδιασμός έχει υποστεί αλλεπάλληλες τροποποιήσεις»
Παράλληλα, ο Ανδρέας Κονδύλης, ανέφερε στο iEidiseis.gr ότι «αυτό που γίνεται σήμερα, είναι κατά πολύ αλλαγμένο, συγκριτικά με αυτό που είχε αρχικά προγραμματιστεί, σχεδιαστεί και εγκριθεί. Ο αρχικός σχεδιασμός έχει υποστεί αλλεπάλληλες τροποποιήσεις».
Κι αυτό ενώ, «διαρκώς προστίθενται προβλέψεις για μεγαλύτερα πολεοδομικά μεγέθη στα κτίρια. Όμως, δεν έχουμε δει να προχωράει όπως αναμέναμε το κομμάτι του Μητροπολιτικού πάρκου. Βλέπουμε να προχωράει μόνο ότι σχετίζεται με το τσιμέντο και όχι με την κοινωφέλεια».
«Χάνουμε έναν ανοιχτό χώρο αναψυχής και άθλησης»
Μάλιστα, ο κ. Κονδύλης αναφέρθηκε στο ότι «υπάρχουν και ζητήματα ανταποδοτικότητας προς τους δήμους, που δεν έχουν ακόμη ρυθμιστεί. Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και οι αθλητικοί χώροι που θα γίνουν μέσα στο πάρκο, δεν θα είναι ελεύθεροι και ανοιχτοί για τους πολίτες, αλλά θα ενοικιαστούν σε ομάδες και επιχειρηματίες».
Σε ότι αφορά τις αθλητικές εγκαταστάσεις, ο κ. Κονδύλης επεσήμανε πως «μέσα στα όρια του δήμου ήταν και ο Άγιος Κοσμάς. Οι αθλητικές εγκαταστάσεις εκεί, διαλύθηκαν για να χτιστούν σπίτια. Ο επενδυτής είχε υποχρέωση να φτιάξει τις αντίστοιχες δομές μέσα στο πάρκο πριν γκρεμίσει τις παλιές. Όμως, αυτό που έγινε, ήταν να γκρεμιστούν οι παλιές εγκαταστάσεις, χωρίς να έχουν χτιστεί οι καινούριες. Χάνουμε ένα ανοιχτό χώρο αναψυχής και άθλησης».
Τον περασμένο Μάρτιο, ο Ανδρέας Κονδύλης δημοσιοποίησε ότι ως «ανταποδοτικά», για το γκρέμισμα του Αθλητικού Κέντρου στον Άγιο Κοσμά, «η Lamda έφτιαξε ένα κολυμβητήριο στο… Ολυμπιακό Χωριό!».
Όπως σχολίασε ο κ. Κονδύλης στο iEidiseis, «όταν διαμαρτυρήθηκα στην εταιρεία ότι οι ανταποδοτικές αθλητικές εγκαταστάσεις διασκορπίζονται σε όλα τα σημεία του Λεκανοπεδίου, μου απάντησαν ότι δεν ήταν δική τους επιλογή, αλλά ότι τους το υπέδειξε ο αρμόδιος υπουργός. Εγώ από την πλευρά μου όμως, δεν γίνεται να έχω ένα αθλητικό κέντρο μέσα στην πόλη, να το χάνω και να μην διαμαρτύρομαι. Ειδικά όταν διαπιστώνω ότι και οι λίγες αθλητικές εγκαταστάσεις που θα χτιστούν μέσα στο πάρκο, δεν θα είναι ελεύθερες για τους πολίτες, όπως ήταν σε έναν βαθμό ο Άγος Κοσμάς».
«Η διαχείριση σκουπιδιών είναι ακόμη στον αέρα»
Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Κονδύλη, «υπάρχουν πολλά ζητήματα που σχετίζονται με τους δήμους και δεν έχουν ακόμη επιλυθεί». Ένα από αυτά είναι «το τι θα γίνει με τα απορρίμματα. Πού θα είναι ο σταθμός μεταφόρτωσης; Επίσης, αυτός ο σταθμός θα είναι μόνο για τη Lamda Development, ή και για τους δήμους;».
Από την πλευρά του και ο κ. Παπανικολάου σημείωσε ότι ένα από το ζητήματα που έχουν «παγώσει», είναι «το τι θα γίνει με τα σκουπίδια. Πριν από μερικούς μήνες, έκαναν αλλαγή στις εγκεκριμένες μελέτες ώστε να τα βγάζουν εκτός του ακινήτου. Μας προσέγγισαν ώστε να πάρουμε εμείς τα σκουπίδια, αλλά αρνηθήκαμε. Ο δήμος Αργυρούπολης – Ελληνικού, για τους δικούς του λόγους, το δέχθηκε. Μαζί με τον δήμο Αλίμου είπαμε ότι αν αυτό γίνει, θα προσβάλλουμε τα πάντα και το απέσυραν σε ένα βράδυ. Λένε ότι το 2027 θα έχουν κατοίκους στο Ελληνικό, όμως ακόμη, η διαχείριση σκουπιδιών είναι στον αέρα».
«Χτίζουν ό,τι και όπως θέλουν, κανένας έλεγχος από τα υπουργεία»
Συνεχείς μονομερείς τροποποιήσεις, υπέρμετρα μπόνους δόμησης, αλλαγές σε ζητήματα διαδικασιών πολεοδόμησης, ανέγερση κτιρίων χωρίς να υπάρχει θυροκολλημένη οικοδομική άδεια, αλλαγή των χρήσεων γης και του χαρακτηρισμού των κτιρίων και υπουργικές αποφάσεις που στερούνται περιβαλλοντικών μελετών. Αυτά είναι ορισμένα από όσα κατήγγειλαν στο iEidiseis.gr ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου και ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, αναφορικά με τις διαδικασίες πολεοδόμησης στο Ελληνικό. Διαδικασίες στις οποίες όπως ανέφεραν, υπάρχουν αρκετά «θολά σημεία».
«Η κατάσταση είναι χαώδης»
Σύμφωνα με όσα σχολίασε στο iEidiseis.gr, ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, «συνεχώς, κάνουν μονομερώς διάφορες τροποποιήσεις. Έχουν κάνει αλλαγές στα θέματα των διαδικασιών πολεοδόμησης. Δηλαδή, με διάφορες τεχνικές ρυθμίσεις, έχουν προσαρμόσει πράγματα που τους βολεύουν. Αυτές οι αλλαγές όμως, είναι πολύ μεγάλες για να περάσουν στα “μαλακά”. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι ότι βάσει υπουργικής απόφασης, ήθελαν να δημιουργήσουν παραλία, προχωρώντας σε μεγάλο μπάζωμα και πλέον έχουμε εκκρεμοδικία σε αυτή την υπόθεση».
Βάσει όσων περιέγραψε ο κ. Παπανικολάου, «πριν δύο μήνες οι αιρετοί των δήμων Γλυφάδας και Αλίμου, πήγαμε στο εργοτάξιο έπειτα από πρόσκληση της εταιρείας. Η κατάσταση είναι χαώδης. Δεν υπάρχει αρχή, μέση και τέλος. Άλλου φτιάχνουν κάτι, αλλού είναι παρατημένα, αλλού δεν έχουν ακουμπήσει».
«Μονομερείς αλλαγές χωρίς να ενημερωθούμε»
Άλλωστε, όπως σχολίασε ο κ. Παπανικολάου, «οι ίδιοι μας είπαν ότι υπάρχουν θέματα μεταξύ των διαφορετικών εργολάβων». Παράλληλα, «αλλάζουν διαρκώς προβλέψεις, ανάλογα με το ποιος αγοράζει. Αυτές οι μονομερείς αλλαγές, γίνονται με απρόβλεπτο τρόπο χωρίς να ενημερωθούμε, βάσει της εκάστοτε συμφωνίας που έχουν. Δεν μπορείς όμως να λες ότι θα κάνεις καινούρια παραλία στη Γλυφάδα χωρίς να έχεις περιβαλλοντική μελέτη και να υποστηρίζεις ότι αυτό επιτρέπεται με μια υπουργική απόφαση. Πήγαμε στο δικαστήριο και τώρα το σταμάτησαν. Έχουμε επίσης προσβάλλει και την άδεια του καζίνο, επειδή κι εκεί διαπιστώσαμε σοβαρές πολεοδομικές παραβάσεις».
Βάσει όσων ανέφερε όμως ο κ. Παπανικολάου, «υπάρχουν διάφορα θολά σημεία που περιμένουμε να ξεκαθαρίσουμε και γι’ αυτό συγκροτήσαμε μια νομική και μια τεχνική ομάδα και τώρα ψάχνουν τα πάντα».
«Αλλάζουν οι χρήσεις γης και τα χαρακτηριστικά των κτιρίων»
Για παράδειγμα, «υπάρχει σε κάθε κτίριο, θυροκολλημένη οικοδομική άδεια; Δεν μπορούμε να βγάλουμε άκρη ποια άδεια αντιστοιχεί σε ποιο κτίριο. Βλέπουμε θέματα διαφανούς λειτουργίας που μας προβληματίζουν. Όλα αυτά τα μεταφέρουμε στα αρμόδια υπουργεία, όμως κανείς δεν ξέρει τίποτα».
Αυτές οι αλλαγές, σύμφωνα με τον δήμαρχο Αλίμου, Αλέξανδρο Κονδύλη, «στερούν από το πρότζεκτ την πλήρη ολιστική προσέγγιση που είχε αρχικά. Πρόκειται για αλλαγές που γίνονται βάσει του ποιοι επενδυτές ενδιαφέρονται για ποια κομμάτια γης. Αλλάζουν οι χρήσεις γης και τα χαρακτηριστικά των κτιρίων. Αυτό σημαίνει ότι αλλάζει ο χαρακτηρισμός σε ένα σημείο που προβλεπόταν κάτι συγκεκριμένο. Έτσι, για παράδειγμα, εφόσον δεν βρεθεί ενδιαφερόμενος για πανεπιστήμιο, αλλάζει η χρήση γης σε κατοικίες».
«Να μπει φρένο στη μεγέθυνση των πολεοδομικών μεγεθών»
Άλλωστε, όπως εξήγησε ο κ. Κονδύλης, «υπάρχει διάταξη που επιτρέπει μπάζωμα και τελική διαμόρφωση του εδάφους στα συν-πλην δέκα μέτρα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να μπαζώσουν δέκα μέτρα και να αρχίσουν να χτίζουν από αυτό το ύψος. Αντιλαμβάνεστε πόσο πιο υψηλά θα φτάσει η τελικά στάθμη του τσιμέντου».
Ως αποτέλεσμα, όπως σχολίασε ο κ. Κονδύλης, «όλα αυτά μας έχουν κάνει πολύ επιφυλακτικούς και γι’ αυτό προσφύγαμε και στα δικαστήρια. Τουλάχιστον, να μπει ένα φρένο στη μεγέθυνση των πολεοδομικών μεγεθών».
«Περισσότερη δόμηση, μεγαλύτερα κτίρια»
Σε ότι αφορά αναπτύξεις που έχουν ενταχθεί στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ΝΟΚ), ο κ. Κονδύλης ανέφερε ότι «μέσω ενός προεδρικού διατάγματος, δόθηκαν υπέρμετρα μπόνους δόμησης και στον χώρο του πρώην αεροδρομίου. Όταν καταργήθηκε ο ΝΟΚ, υποτίθεται ότι αυτά τα μπόνους, θα έπαυαν να ισχύουν και για μέσα στο αεροδρόμιο. Όμως είχαν ήδη προλάβει να χτίσουν κάποιες πολυκατοικίες με μπόνους ΝΟΚ».
Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα κτίρια, ο ίδιος ανέφερε πως «βγαίνουν υπουργικές αποφάσεις που αφορούν ειδικά τα κτίρια μέσα στον χώρο του αεροδρομίου. Έχουν κάποιες διατάξεις μέσω υπουργικών αποφάσεων, υπέρ της δόμησης που αποκλίνουν από τις γενικές ρυθμίσεις και οι οποίες προβλέπουν περισσότερη δόμηση, μεγαλύτερα κτίρια».
Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, «έχουμε εντοπίσει, ότι κάποιες από αυτές τις υπουργικές αποφάσεις, στερούνται περιβαλλοντικών μελετών. Στην ουσία, αυτές οι υπουργικές αποφάσεις, μπαίνουν σε θέματα που σχετίζονται με το Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο όμως είναι η πλατφόρμα, πάνω στην οποία πατάει όλη η πολεοδόμηση της περιοχής και θέτει συγκεκριμένους κανόνες. Δεν μπορούν να αποκλίνουν τα από εκεί και πέρα νομοθετήματα και ρυθμίσεις».
«Η εταιρεία πρέπει να υπόκειται στη νομοθεσία»
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τον κ. Κονδύλη, «βγαίνει υπουργική απόφαση, που αν και είναι κατώτερη του Προεδρικού Διατάγματος, ξεπερνάει τiς προβλέψεις του και δίνει επιπλέον δόμηση στα κτίρια. Όλα αυτά πλέον, κοιτάμε να τα προσβάλλουμε, επειδή δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι θα γίνει αυτή η επιπλέον δόμηση, χωρίς να υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος. Ήδη, έχουμε προσφύγει για το ξενοδοχείο που προβλέπεται να χτιστεί στη μαρίνα, στα όρια του Αγίου Κοσμά με τη Γλυφάδα και για το καζίνο».
Άλλωστε, σύμφωνα με τον κ. Κονδύλη, «έχουμε πολλά ανοιχτά ζητήματα. Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν είμαστε οργανωμένοι όπως στην Ευρώπη, όπου όταν ξεκινάνε μια επένδυση, έχουν προβλέψει και επιλύσει ζητήματα. Εδώ είμαστε στο “βλέποντας και κάνοντας”».
Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τον δήμαρχο Αλίμου, «η εταιρεία λέει ότι αντιλαμβάνεται και ότι θα διορθώσει κάποια πράγματα, όμως μένουμε διαρκώς στη διατύπωση καλών προθέσεων. Μένουμε πολύ στη θεωρία και δεν προχωράμε στην πράξη. Αντιλαμβάνομαι ότι δεν είναι εύκολο να λυθούν όλα σε μια ημέρα, όμως όταν δεν λύνεται τίποτα, ή όταν τα πράγματα κινούνται εξαιρετικά αργά, δεν έχω το δικαίωμα να το αφήσω. Θα κάνουμε ότι περισσότερο μπορούμε, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι θα γίνεται το αυτονόητο: ότι δεν θα θίγεται τόσο πολύ η υγεία και η καθημερινότητα των ανθρώπων και ότι η εταιρεία πρέπει να υπόκειται στη νομοθεσία. Σε οποιαδήποτε χώρα του δυτικού κόσμου, δεν θα έπρεπε να γίνεται τόση φασαρία, αλλά όλα αυτά να είναι αυτονόητα επιλυμένα».
Διεκδικεί μέρος από το γκολφ Γλυφάδας και το ρέμα της Ευρυάλης η «αχόρταγη» εταιρεία του Ελληνικού
Στα δικαστήρια έχουν οδηγηθεί ο δήμος Γλυφάδας με την Landa Development, έπειτα από αίτηση για ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσε η εταιρεία. Αιτία ήταν η πρόσφατη απόφαση της Lamda Development να περιφράξει ένα κοινόχρηστο κομμάτι γης στο ρέμα της Ευρυάλης, που όπως κατήγγειλε ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, είναι εδώ και δεκαετίες ελεύθερα προσβάσιμο.
Ο Κ. Παπανικολάου έχει επίσης καταγγείλει δημόσια, πως δέχθηκε ακόμη και απειλές από δικηγόρους και στελέχη της εταιρείας ότι θα υποβληθεί μήνυση σε βάρος του, εξαιτίας της αντίδρασής του στις ενέργειες τις εταιρείας, κάτι που τελικώς δεν έγινε. Αξιοσημείωτο είναι επίσης, ότι βάσει εγγράφων που προσκόμισε η εταιρεία στο δικαστήριο, φαίνεται να της ανήκει μέρος του Γκόλφ Γλυφάδας. Πλέον, αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον η δικαστική εξέλιξη της υπόθεσης, που θα κρίνει το μέλλον του ρέματος Ευρυάλης.
«Δεν είχε αμφισβητηθεί ποτέ από το 1981»
Σε πρόσφατη ανάρτησή του, ο κ. Παπανικολάου αναφέρθηκε στην πρώτη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούνιο, κατά τη διαδικασία προσωρινής διαταγής, καθώς όπως ανέφερε, «θα ακολουθήσουν κι άλλες». Όπως περιέγραψε, η υπόθεση αφορά «ένα κομμάτι γης που είναι ελεύθερα προσβάσιμο από όλους εδώ και δεκαετίες και θέλησαν να το περιφράξουν. Ακριβώς εκεί που είναι το ρέμα της Ευρυάλης, που δεν έχει ακόμα οριοθετηθεί πλήρως. Αυτό αναμένεται να γίνει πολύ σύντομα από την Περιφέρεια Αττικής. Συνηθισμένα τα βουνά στα χιόνια. Τίτλος τιμής για εμάς και το δικόγραφο αυτό».
Μάλιστα, όπως ανέφερε ο κ. Παπανικολάου, «μας είπαν λοιπόν ότι έχουν χαρτιά και τίτλους και έγγραφα. Τους εξηγήσαμε ότι πριν από αυτά, υπάρχει το γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Γλυφάδας, όπου το συγκεκριμένο σημείο που θέλει να περιφράξει η Lamda, έχει χαρακτηριστεί ως κοινόχρηστο πράσινο και άρα ανήκει στο Δήμο Γλυφάδας. Από το 1981 μέχρι σήμερα αυτό δεν έχει αμφισβητηθεί ποτέ! Μέχρι τώρα…».
«Δέχθηκα απειλές»
Όπως σχολίασε στο iEidiseis.gr ο κ. Παπανικολάου, «ήρθαν ένα πρωί να μεταφέρουν μια περίφραξη του αεροδρομίου -που βρίσκεται εκεί εδώ και δεκαετίες-, και να τη φέρουν είκοσι μέτρα προς εμάς. Τους είπαμε ότι αυτό είναι λάθος και δέχθηκα απειλές για μήνυση και αυτόφωρο».
Η αίτηση που κατέθεσε για ασφαλιστικά μέτρα η Lamda Development έγινε δεκτή από το δικαστήριο, το οποίο αποφάσισε υπέρ της εταιρείας, μέχρι την εκδίκαση της κύριας απόφασης. Όπως φαίνεται, θα υπάρξει συνέχεια στη δικαστική μάχη για τη συγκεκριμένη υπόθεση, καθώς βάσει όσων σχολίασε στο iEidiseis.gr ο κ. Παπανικολάου, «βγήκε μια προσωρινή διαταγή. Έχουμε ασφαλιστικά μέτρα τον Σεπτέμβριο και θα ακολουθήσουν αγωγές από αυτούς και εμάς».
Σημειώνεται πως όπως γράφτηκε στον Τύπο, ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, φέρεται να ανέφερε κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης που έλαβε χώρα στις 26 Ιουνίου 2025, πως η περίφραξη έγινε με επιπλέον απόσταση 20 μέτρων προς τα πίσω σε σχέση με τη χωροθέτηση, ώστε να μην υπάρξει κοπή βλάστησης.
«Υποστηρίζουν ότι τους ανήκει μέρος του Γκολφ Γλυφάδας»
Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως όπως έχει ήδη δημοσιοποιήσει ο κ. Παπανικολάου, «σε άλλο δικό τους ΚΑΕΚ (Κωδικός Αριθμός Εθνικού Κτηματολογίου), σύμφωνα με τα ίδια έγγραφα που προσκόμισαν στο δικαστήριο, εμφανίζεται ότι τους ανήκει τμήμα της οδού Κωνσταντίνου Καραμανλή, ότι τους ανήκει ακόμα και μια γωνιά του Γκόλφ της Γλυφάδας! Δηλαδή θα έρθουν να τα περιφράξουν και αυτά και θα καταργήσουν τον δρόμο;», αναρωτήθηκε ο κ. Παπανικολάου.

«Θα αποδειχθεί περίτρανα ότι είναι ρέμα»
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι στην επίμαχη δικάσιμο, πραγματοποίησε παρέμβαση το Υπερταμείο. Όπως σχολίασε στο iEidiseis ο κ. Παπανικολάου, «δεν ενημερωθήκαμε ότι θα γινόταν αυτό. Αυτός είναι ο λόγος που το δημοσιοποίησα και ανέφερα ότι η απαξιωτική στάση της Lamda και του Υπερταμείου στην αίθουσα του δικαστηρίου απέναντι στον δήμο Γλυφάδας, ήταν πραγματικά σοκαριστική. Οι εκπρόσωποι του Υπερταμείου είπαν ότι έπρεπε να υπερασπιστούν τη σύμβαση που είχε κάνει το Δημόσιο. Γιατί εμείς δεν είμαστε Δημόσιο; Μόνο αυτοί υπερασπίζονται το δημόσιο συμφέρον;».
Πάντως, όπως ανέφερε ο ίδιος στο iEidiseis.gr, «εκεί είναι ρέμα και όχθη ρέματος και θα αποδειχθεί περίτρανα. Κακώς έχουν εξελιχθεί έτσι τα πράγματα, όμως δεν ξεκινήσαμε εμείς τα δικαστήρια, αυτοί μας εξώθησαν. Τόσο καιρό προσπαθούμε να λύνουμε τα θέματα με επικοινωνία, όμως όσο δεν υπάρχει αποτέλεσμα, κάποια στιγμή αγανακτείς».
Κραυγή από τα Νότια Προάστια για τα έργα στο Ελληνικό: «Πνιγόμαστε στη σκόνη και το χώμα»
Ένα νέφος από σκόνη σκεπάζει τα πάντα. Πολλοί άνθρωποι παρουσιάζουν αναπνευστικά προβλήματα. Η ηχορύπανση είναι συνεχής, ακόμη και κατά τις ώρες κοινής ησυχίας. Προβολείς δεν επιτρέπουν στους κατοίκους να κοιμηθούν κατά τη διάρκεια της νύχτας. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα έχει πλέον γίνει πολύ έντονο. Τεράστια είναι τα προβλήματα που περιέγραψαν στο iEidiseis.gr ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου και ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, εξαιτίας των εργασιών στο Ελληνικό. Προβλήματα, που όπως υποστήριξαν, οφείλονται στη στάση της Lamda Development, η οποία δεν τηρεί τα προβλεπόμενα μέτρα.
«Η περιοχή έχει απωλέσει την ποιότητα ζωής της»
Πριν από περίπου δύο εβδομάδες, οι δήμοι Γλυφάδας και Αλίμου, μαζί με περίπου χίλιους πολίτες, απέστειλαν εξώδικο προς τη Lamda Development, καθώς όπως καταγγέλλουν, υπάρχει υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, λόγω της σκόνης, του θορύβου και του κυκλοφοριακού χάους.
Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται για το σύννεφο σκόνης που έχει σκεπάσει την περιοχή του Ελληνικού και των όμορων περιοχών, την ηχορύπανση ακόμα και σε ώρες κοινής ησυχίας, τους έντονους προβολείς, αρκετοί εκ των οποίων είναι στραμμένοι προς τα σπίτια, τη στάθμευση των οχημάτων τους, καθώς και το κυκλοφοριακό κομφούζιο που έχει δημιουργηθεί, με την αποκοπή οδικών συνδέσεων. Όπως επισημαίνεται μεταξύ άλλων στο εξώδικο, «η περιοχή του Κάτω Ελληνικού έχει απωλέσει προ πολλού και εξαιτίας σας, την προ της έναρξης του έργου ποιότητα ζωής και περιβάλλοντος που διέθετε», επισημαίνεται στο εξώδικο.
«Ο κόσμος είναι εξαγριωμένος»
Όπως ανέφερε στο iEidiseis.gr, ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, «μαζέψαμε τις 1.000 υπογραφές για πλάκα. Ο κόσμος είναι εξαγριωμένος. Έχουμε φτάσει στα όριά μας».
Άλλωστε, όπως σημείωσε «η κατάσταση δεν περιγράφεται. Το χώμα μπαίνει στα σπίτια. Κάθε ημέρα οι άνθρωποι σκουπίζουν. Η εταιρεία παρουσιάζει μια εικόνα ότι κάνει μετρήσεις και όλα είναι καλά. Τότε γιατί ο κόσμος έχει κάθε ημέρα χώματα στα μπαλκόνια; Δουλεύουν οι μπουλντόζες και δεν υπάρχει καμία διαβροχή. Δεν κάνουν όσα έχουν δεσμευθεί ότι θα κάνουν, βάσει των εγκρίσεων και αδειών που έχουν πάρει».
«Βουνά από χώμα 15 μέτρων»
Κι αυτό επειδή όπως εξήγησε, «οι Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου, προβλέπουν ότι δεν επιτρέπεται να υπάρχουν χώματα ύψους άνω των 5 μέτρων. Κάτοικος μας έστειλε φωτογραφία την περασμένη Τετάρτη, όπου το ύψος του χώματος είναι στα 15 μέτρα. Από την εταιρεία μας είπαν πως έχουν 13 υδροφόρες και βρέχουν. Αυτές οι υδροφόρες δεν φτάνουν ούτε για ένα από τα βουνά με χώμα που υπάρχουν στο εργοτάξιο. Έπρεπε να έχουν σύστημα μόνιμης διαβροχής, να έχουν βάλει σε διάφορα σημεία δεξαμενές και να βρέχουν. Δεν ρίχνουν όμως νερό, γι’ αυτό υπάρχει αυτό το χάλι».

Ως αποτέλεσμα, υπάρχει «σκόνη και θόρυβος ακόμη και σε ώρες κοινής ησυχίας. Πλέον, το βράδυ έχουμε και νέο πρόβλημα, καθώς γέμισαν τον τόπο με προβολείς, που τυφλώνουν τον κόσμο ο οποίος δεν μπορεί να κοιμηθεί».
Σύμφωνα με τον κ. Παπανικολάου, «πριν από περίπου ένα χρόνο, συναντηθήκαμε με την εταιρεία. Μας ζήτησαν συγγνώμη και είπαν ότι τα πράγματα θα φτιάξουν. Η βελτίωση που υπάρχει είναι ότι τα βουνά από χώματα από 30 μέτρα που ήταν, πήγαν στα 15 μέτρα. Αισθανόμαστε ότι και τα επόμενα χρόνια έτσι θα κυλήσουν, γι’ αυτό αναγκαζόμαστε να προβούμε σε αυτές τις ενέργειες».
«Δεν τηρούνται τα μέτρα»
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, σχολίασε στο iEidiseis.gr ότι «ένα από τα ζητήματα που μας απασχολούν, είναι ότι δεν τηρούνται τα μέτρα των μελετών. Δηλαδή, οι μελέτες προβλέπουν ορισμένα περιβαλλοντικά μέτρα στη φάση της δόμησης, όπως ότι τα φορτηγά θα είναι σκεπασμένα. Επίσης, προβλέπεται ότι οι ρόδες των φορτηγών θα πλένονται πριν βγουν έξω από το ακίνητο. Όμως έχουμε στοίβες με χώματα, που έχουν φτάσει τα 15 μέτρα, ενώ θα έπρεπε να φτάνουν έως τα 5 μέτρα. Όλα αυτά έχουν παραβιαστεί. Δηλαδή, έχουν παραβιαστεί, όσα οι ίδιοι είχαν προβλέψει, καθορίσει και περιγράψει να τηρήσουν. Δεν ζητάμε κάτι παράλογο».
Αποτέλεσμα αυτής της συνθήκης είναι ότι «όταν φυσάει, ο αέρας παίρνει το χώμα και γεμίζει τα σπίτια του κόσμου. Πολλοί άνθρωποι έχουν σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα στα μάτια και το αναπνευστικό τους σύστημα. Είναι μαρτύριο. Πολύς κόσμος είναι με αντισταμινικά. Ζουν μέσα σε ένα νέφος, ένα σύννεφο σκόνης. Μάλιστα, πολλές φορές, ακόμη και η λεωφόρος Ποσειδώνος είναι κατακόκκινη από το χώμα και ενδεχομένως προκύψουν κίνδυνοι για την κυκλοφορία».
«Ξεπερνάει τα όρια του ανθρωπίνως υποφερτού»
Ακόμη ένα ζήτημα σύμφωνα με τον κ. Κονδύλη, είναι «η όχληση και ο διαρκής θόρυβος ακόμη και κατά τα ώρες κοινής ησυχίας. Είναι μια κατάσταση που ξεπερνάει τα όρια του ανθρωπίνως υποφερτού. Οι άνθρωποι κοντά στο αεροδρόμιο έχουν αγανακτήσει, καθώς έχουν υποστεί βλάβη στην ποιότητα ζωής, την καθημερινότητα και την υγεία τους».
Αναφορικά με το τι αναμένεται να συμβεί από εδώ και πέρα, ο κ. Κονδύλης σημείωσε πως «περιμένουμε να δούμε αν ο επενδυτής θα διορθώσει τον τρόπο λειτουργίας του. Αν όχι, ετοιμαζόμαστε για το ενδεχόμενο προσφυγής στα δικαστήρια. Εφόσον συμβεί αυτό, επειδή θα προσφύγουμε στη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων και τα δικαστήρια κλείνουν τέλος Ιουλίου, πιθανόν να το πράξουμε από αρχές Σεπτεμβρίου».