Στην κυκλοφορία δόθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής (1/8) το μεγαλύτερο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, μήκους 65 χλμ., από τα 74,8 χλμ. που αφορά το συνολικό έργο, και συγκεκριμένα το τμήμα από τον Πύργο μέχρι τον Αλισσό, κοντά στην Πάτρα.
Τα υπόλοιπα 10 χλμ. μέχρι το Μιντιλόγλι θα ολοκληρωθούν και θα δοθούν στην κυκλοφορία έως το τέλος Νοεμβρίου, με βάση το χρονοδιάγραμμα.

Η διαδρομή Πάτρα-Πύργος μειώνεται πλέον από 90 λεπτά (1 ώρα και 30 λεπτά) από την υφιστάμενη εθνική οδό, σε μόλις 45 λεπτά από τον νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο.
Στον κόμβο του Πύργου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, δήλωσε: «Ο δρόμος δόθηκε στην κυκλοφορία και ήδη βλέπουμε τα πρώτα αυτοκίνητα να τον διασχίζουν. Είναι μια σημαντική μέρα για τη Δυτική Ελλάδα, την Πελοπόννησο, για όλη τη χώρα, καθώς έχουμε έναν σύγχρονο, ασφαλή, άνετο αυτοκινητόδρομο, ο οποίος θα επιτρέψει ακόμη καλύτερες μετακινήσεις, και για τους κατοίκους εδώ πέρα, αλλά και για τους επισκέπτες της περιοχής.

Ακόμη και τώρα, υπάρχουν συμπολίτες μας που δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι το έργο ολοκληρώθηκε. Αυτό οφείλεται στο ότι τα τελευταία τρία χρόνια η πρόοδος των εργασιών δεν ήταν πάντα ορατή. Με τη χρήση του αυτοκινητοδρόμου, όχι μόνο θα διαπιστώσουν ότι ο δρόμος έγινε πραγματικότητα, αλλά και θα αναγνωρίσουν τη θετική του επίδραση στην καθημερινότητά τους».

Από την πλευρά του, ο γγ Υποδομών, Δημήτρης Αναγνώπουλος τόνισε: «Είμαστε όλοι χαρούμενοι γιατί ο αυτοκινητόδρομος τέθηκε πλέον σε λειτουργία. Ο δρόμος αυτός καθυστέρησε επί σειρά ετών, αλλά ήρθε επιτέλους η ώρα να παραδοθεί στους πολίτες. Είμαι περήφανος που ασχολήθηκα επίμονα και από διάφορες θέσεις όλα αυτά τα χρόνια για να φτάσουμε στη σημερινή ημέρα.
Παραδώσαμε το σύνολο του άξονα Πάτρα-Πύργος, μήκους 65 χιλιομέτρων, και με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η ουσιαστική σύνδεση της Ηλείας και της Δυτικής Ελλάδας με το εθνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Ευχόμαστε σε όλους τους διερχόμενους να είναι καλοτάξιδος».
Δείτε εικόνες από τον νέο αυτοκινητόδρομο:
Τα τεχνικά στοιχεία του αυτοκινητόδρομου
Το συνολικό έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος μήκους 74,8 χιλιομέτρων, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΝΕΟ) στα πρώτα 13 χιλιόμετρα, ενώ στα υπόλοιπα περίπου 62 χιλιόμετρα κατασκευάστηκε σε νέα χάραξη. Είναι ένα αυτοκινητόδρομος υψηλών προδιαγραφών, με διαχωρισμένο οδόστρωμα και ελεγχόμενη πρόσβαση σε όλο το μήκος του, με 9 κόμβους και στόχο την ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και την ομαλή ροή κυκλοφορίας. Ο αυτοκινητόδρομος αποτελείται από 2 λωρίδες πλάτους 3,50μ. και λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση, που χωρίζονται από ένα μεσαίο στηθαίο ασφαλείας από σκυρόδεμα.
Το έργο περιλαμβάνει: 11 γέφυρες, 41 κάτω διαβάσεις, 28 άνω διαβάσεις, 1 τεχνική βάση στον Πύργο, 4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών (ΣΕΠ), καθώς και τους ακόλουθους 9 κόμβους:
· H/K Μιντιλόγλι (Χ.Θ. 0+000)
· Α/Κ ΒΙΠΕ (Χ.Θ. 6+942)
· Η/Κ ΑΛΙΣΣΟΥ (Χ.Θ. 12+725)
· Α/Κ Κάτω Αχαΐα (Χ.Θ. 17+733)
· Α/Κ Βάρδα (Χ.Θ. 33+036)
· Α/Κ Κυλλήνη (Χ.Θ. 46+016)
· Α/Κ Γαστούνη (Χ.Θ. 53+675)
· Α/Κ Αμαλιάδα (Χ.Θ. 62+680)
· Α/Κ Πύργος (Χ.Θ. 73+843)
Στην πορεία εκτέλεσης των εργασιών της σύμβασης παραχώρησης εγκρίθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν συμπληρωματικές εργασίες, με σκοπό την ενίσχυση της λειτουργικότητας του έργου και λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των Δήμων, της Περιφέρειας, των τοπικών κοινωνιών. Αυτές οι εργασίες περιλαμβάνουν:
· Ασφαλτόστρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου στο σύνολό του και επέκτασή του σε γειτνιάζουσες τοπικές περιοχές.
· Κατασκευή νέου κλάδου στον Α/Κ Αμαλιάδας για τη σύνδεση με τον περιφερειακό καθώς και κατασκευή ‘Ανω Διάβασης.
· Κατασκευή του Η/Κ Αλισσού.
· Αναβάθμιση υφιστάμενων των οδικών τμημάτων: i) συνδετήριας οδού του Α/Κ Κυλλήνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου, ii) συνδετήριας οδού από Α/Κ Γαστούνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου και iii) της οδού από το Αεροδρόμιο Αράξου έως τον οικισμό Λάππα.
· Μελέτη και κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε 14 περιοχές κατάντι του αυτοκινητοδρόμου.
Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 295 εκατ. ευρώ και μαζί με τις συμπληρωματικές εργασίες, η συνολική δαπάνη ανήλθε σε 385 εκατ. ευρώ. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με 143 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο επανεντάχθηκε στον αυτοκινητόδρομο Παραχώρηση Ολυμπία Οδός το 2021 και τον Μάρτιο του 2022 υπεγράφη η νέα σύμβαση κατασκευής.