Au revoir «Belh@rra» ! Αντίο Γαλλική φρεγάτα «Μπελχάρα»! Είσαι πολύ ακριβή (3 δισ. οι δύο) και δεν μπορούν να σε σηκώσουν οι ώμοι της ελληνικής οικονομίας.
Βεβαίως άργησαν να σου το πουν από την ελληνική κυβέρνηση, ενώ όλο το προηγούμενο διάστημα είχαν δημιουργήσει την ψευδαίσθηση ότι είναι έτοιμοι να σε αγοράσουν! Αλλά έτσι είναι εδώ στην Ελλάδα: «Είπαν - ξείπαν». Πετάνε την παρόλα είτε από ενθουσιασμό, είτε από άγνοια και δεν υπολογίζουν το οικονομικό, το πολιτικό και διπλωματικό κόστος...
Το είπε ξεκάθαρα ο Γεραπετρίτης. Η κυβέρνηση αποφάσισε πρωτίστως να δώσει βάρος στον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου οπλοστασίου. Άφησε δε να εννοηθεί ότι από την Γαλλία αντί για φρεγάτες να πάμε σε φθηνότερη επιλογή. Προφανώς εκσυγχρονισμός Μιράζ 2000 ή αγορά μερικών Rafale.
Ανήμερα του 15 Αύγουστου το iEidiseis.gr αποκάλυψε την εικοσαετή περιπλάνηση του Rafale πάνω από την Ελλάδα..
Βεβαίως η κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων οπλικών συστημάτων δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Απαιτείται μελέτη επιχειρησιακών και τεχνικών κριτηρίων καθώς και έρευνα αγοράς.
Η όλη διαδικασία είναι χρονοβόρα και επώδυνη. Διαβάστε παρακάτω τι έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 με τον εκσυγχρονισμό των F-4 (φάντομ).
Ο Γιαννης Παγώνης εξιστορούσε την περασμένη εβδομάδα για το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-4:
Στα τέλη του 1997 και μετά από 23 χρόνια υπηρεσίας στην ΠΑ αποφασίστηκε η αναβάθμιση των αεροσκαφών που αγοράστηκαν στο πλαίσιο των προγραμμάτων Peace Icarus I και Peace Icarus IΙ. Η αναβάθμιση προέβλεπε τη δομική ενίσχυση των αεροσκαφών και για την ποιοτική αναβάθμιση των ηλεκτρονικών τους.
Στόχος ήταν η εφαρμογή ενός προγράμματος Structure Life Extension Program (SLEP) στα 72 F-4E/RF-4E που είχαν απομείνει σε υπηρεσία και η αναβάθμιση των μαχητικών ικανοτήτων Avionics Upgrade Program (AUP) 39 F-4 (29 αεροσκαφών Ρeace Ιcarus Ι και 10 Ρeace Ιcarus ΙΙ).
Τον Δεκέμβριο του 1998, υπογράφηκε η σύμβαση μεταξύ της Γερμανικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (DASA) και της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ).
Η αναβάθμιση των ηλεκτρονικών περιλάμβανε την εγκατάσταση του σύγχρονου Radar AN/APG-65 GR, νέου υπολογιστή αποστολής, ΗUD, έγχρωμων οθόνων πολλαπλής λειτουργίας, GΡS/ΙΝS, ΙFF Ιnterrogator, ασύρματου V/UΗF, υψομέτρου-Radar, καταγραφέα εικόνας-βίντεο κα. Οι αλλαγές αυτές επέτρεψαν τη δυνατότητα μεταφοράς πυραύλων ΑΙΜ-120 AMRAAM καθώς και άλλων προηγμένων όπλων αέρος/εδάφους.
Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανήλθε σε 315 εκατομμύρια δολάρια και μετά την ολοκλήρωση τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη έλαβαν τον τίτλο F-4E Peace Icarus 2000 (PI2000). Το πρωτότυπο αναβαθμισμένο F-4Ε πέταξε στις 28 Απριλίου 1999.
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2002, στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης στην ΠΑ του πρώτου αεροσκάφους παραγωγής του προγράμματος, με αριθμό “01507”, ενώ ήδη στην 117 ΠΜ βρίσκονταν άλλα τρία αναβαθμισμένα αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων και το αρχικό “Ρrincess of Andraνida” (01523).
Με τα νέα δεδομένα η ΠΑ προχώρησε σε αναδιοργάνωση του στόλου των F-4 συγκεντρώνοντας όλα τα αεροσκάφη των προγραμμάτων PI I&II στην Ανδραβίδα. Τα SRA ενσωματώθηκαν το 1997 στην 337 Μοίρα Παντός Καιρού, πετώντας με ρόλο αναχαίτισης μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου του 2005 οπότε και αποσύρθηκαν.
Αυτά για την ιστορία και για να πάρετε μια ιδέα πως γίνεται η διαδικασία ενος εξοπλιστικού προγράμματος.
Ελληνική παρουσία στην Αμυντική Έκθεση της Ρωσίας
Στο πλαίσιο της δυνατότητας εκσυγχρονισμού του υφιστάμενου οπλοστασίου εντάσσεται και η αποστολή αντιπροσωπείας της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών αυτές τις μέρες στην Ρωσία, στο 6ο Διεθνές Στρατιωτικό-Τεχνικό Φόρουμ: «Στρατός-2020» σε προάστιο της Μόσχας όπου εκτίθενται τα νέα επιτεύγματα της Ρωσικής Αμυντικής βιομηχανίας.
Βεβαίως η ελληνική αντιπροσωπεία δεν πήγε στην Μόσχα για να δει τα μαχητικά αεροσκάφη Sukhoi-57E multirole (πολλαπλών ρόλων) 5ης γενιάς και MiG-35 multirole 4ης γενιάς ή το σύστημα αεράμυνας "Antey-4000" και να υποσχεθεί στους Ρώσους -όπως και στους Γάλλους με τις φρεγάτες- ότι η Ελλάδα θα εξετάσει την αγορά τους.
Το ειδικό ενδιαφέρον της ελληνικής αντιπροσωπείας επικεντρώθηκε στα εξελιγμένα συστήματα αεράμυνας και στην δυνατότητα εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων που ήδη διαθέτει το ελληνικό οπλοστάσιο όπως αντιαεροπορικοί πύραυλοι μεγάλου βεληνεκούς (S-300), μεσαίου βεληνεκούς (TOR-M1) & μικρού βεληνεκούς (OSA).
Σε διάφορες χρονικές στιγμές, η Ρωσία προμήθευσε στην Ελλάδα αντιαεροπορικά πυραυλικά συστήματα, πλοία προσγείωσης αεροσκαφών, αντιαρματικά πυραυλικά συστήματα, οχήματα μάχης πεζικού, φορητές εκτοξευτές χειροβομβίδων, εγκαταστάσεις πυροβολικού, στρατιωτικά ελικόπτερα Mi-26, καθώς και μικρά όπλα για ειδικές δυνάμεις.
Στο Αμυντικό Φόρουμ της Μόσχας ειδική αναφορά έγινε από την Ρωσική πλευρά για την δυνατότητα ενεργοποίησης της Διακρατικής Συμφωνίας του 2007 που αφορά την απόκτηση τροχοφόρων θωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού ιδανικά για τον Έβρο και τα νησιά.
Το iEidiseis.gr πρόσφατα αποκάλυψε το παρασκήνιο της συγκεκριμένης ελληνορωσικής συμφωνίας που υπογράφηκε επι πρωθυπουργίας Κώστα Καραμανλή και έχει κρατηθεί ζωντανή χάρη στον Βαγγέλη Βενιζέλο. Οι Ρώσοι στον τομέα των τροχοφόρων θωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού στο πεδίο της μάχης είναι πρωτοπόροι και έχουν συγκεκριμένες προτάσεις για το πεδίο μάχης του Έβρου και της νησιωτικής περιφέρειας.
H Ρωσία επιδεικνύει στον Ελληνικό Στρατό τα καινούργια αποκτήματα της στον τομέα των θωρακισμένων τροχοφόρων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού:
BTR-80
Το BTR-80 είναι αμφίβιο όχημα με τροχούς μάχης που προορίζεται για τη μεταφορά μηχανοκίνητων μονάδων τουφεκίων διεξάγοντας μάχη από το όχημα.
Στο μπροστινό μέρος του θωρακισμένου φορέα μεταφοράς προσωπικού υπάρχει ένα διαμέρισμα ελέγχου, στο οποίο βρίσκονται ο οδηγός και ο διοικητής του θωρακισμένου φορέα μεταφοράς προσωπικού. Το διαμέρισμα των στρατευμάτων συνδυάζεται με το διαμέρισμα μάχης και βρίσκεται στο κεντρικό τμήμα του οχήματος. Το διαμέρισμα του κινητήρα βρίσκεται στο πίσω μέρος του οχήματος μάχης.
Η διάταξη αυτή παρέχει στο BTR-80 δυνατότητες οπως : Καλή ορατότητα και υψηλή δραστηριότητα, χαμηλή μόλυνση αερίων των κατοικημένων διαμερισμάτων, καλή πλευστότητα (διασφάλιση και διατήρηση της επένδυσης στην πρύμνη)...
Η επιβίβαση και αποβίβαση του πληρώματος μάχης πραγματοποιείται μέσω των άνω καταπακτών στην οροφή του κύτους, ή μέσω των πλευρικών θυρών, που επιτρέπουν στο πλήρωμα να επιβιβάζεται και να αποβιβάζεται ακόμη και όταν το όχημα κινείται.
Το οπλισμό του BTR-80 είναι μια διπλή εγκατάσταση ενός βαρύ πολυβόλου 14,5 mm KPVT και ένα πολυβόλο 7,62 mm PKT (PKTM) με γωνίες καθοδήγησης 360 ° οριζόντια και από + 60 ° έως -4 ° κάθετα. Το πλήρωμα μάχης μπορεί να χρησιμοποιήσει προσωπικά όπλα κάτω από το κάλυμμα της θωράκισης του οχήματος μέσω των κενών στις πλευρές της γάστρας ή για να επιτύχει στόχους χαμηλής πτήσης μέσω των κενών των άνω καταπακτών του οχήματος. Ο θωρακισμένος μεταφορέας προσωπικού είναι εξοπλισμένος με ένα TKN-4GA συνδυασμένο όπλο για να εξασφαλίσει στοχευμένη πυροδότηση από όπλα μέρα και νύχτα.
Τα ανθεκτικά στη σφαίρα ελαστικά χωρίς σωλήνα KI-80N ή KI-126 με ρυθμιζόμενη πίεση επιτρέπουν στο BTR-80 να συνεχίσει να κινείται αφού χτυπηθούν από σφαίρες όλων των διαμετρημάτων και την πλήρη απουσία αέρα σε αυτά για έως 200 χιλιόμετρα.
BT-3F
Το BT-3F αναπτύχθηκε με βάση το όχημα μάχης πεζικού BMP-3F που σχεδίαζε ο Ελληνικος Στρατος να αποκτήσει το 2005 για τον Έβρο και τα νησιά. Το BT-3F προορίζεται για τη μεταφορά μονάδων πεζοναυτών, ακτοφυλακής και ειδικών δυνάμεων, τόσο από τη ξηρά όσο και από την υπερνίκηση των εμποδίων στο νερό.
Το BT-3F είναι εξοπλισμένο με τηλεχειριζόμενο οπλιστικό σταθμό με πολυβόλο μεγάλης διαμέτρου. Το σύστημα παρατήρησης μέσω οθόνης περιλαμβάνει θέαμα θερμικής απεικόνισης και αποστασιομετρητή λέιζερ. Επιπλέον, υπάρχουν δύο επιπλέον πολυβόλα, από τα οποία οι αλεξιπτωτιστές ή ο οδηγός μπορούν να πραγματοποιήσουν στοχευμένη φωτιά.
Το BT-3F είναι εφοδιασμένο με πτυσσόμενα καθίσματα απορρόφησης ενέργειας, τα οποία παρέχουν σημαντική μείωση των φορτίων σοκ στην ανθρώπινη σπονδυλική στήλη κατά τη διάρκεια μιας έκρηξης , καθώς και κατά την οδήγηση σε ανώμαλο έδαφος. Τα καθίσματα είναι εξοπλισμένα με μηχανισμό ρύθμισης ύψους χωρίς βήματα και ζώνες ασφαλείας.
Το συγκεκριμένο όχημα προμηθεύτηκε πρόσφατα η Ινδονησία και όπως δήλωσε ο Alexander Mikheev, Γενικός Διευθυντής της Rosoboronexport «η σύμβαση για την προμήθεια BT-3F στην Ινδονησία είναι η πρώτη ξένη χώρα που το παραλαμβάνει. Η Ινδονησία είναι πολύ προσεκτική στην επιλογή στρατιωτικού εξοπλισμού για το στρατό της και αυτή η σύμβαση αποτελεί σοβαρό δείκτη της υψηλότερης ποιότητας του συγκεκριμένου ρωσικού οπλικού συστήματος έναντι των ανταγωνιστικών που υπάρχουν στην παγκόσμια αγορά».
Η Ρωσία όπως αναφέρεται στην επίσημη ιστοσελίδα της Έκθεσης βλέπει την σχέση της με την Ελλάδα οχι απλώς στην βάση της πώλησης ενός οπλικού συστήματος αλλά στην βάση της αλληλοεπίδρασης.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι: «Όπως δείχνει η εμπειρία των ρωσο-ελληνικών στρατιωτικών-τεχνικών επαφών, η εφαρμογή προγραμμάτων συνεργασίας offset τονώνει σε μεγάλο βαθμό την εθνική βιομηχανία και των δυο χωρών. Επιτρέπει την ανάπτυξη και ενσωμάτωση ρωσικών τεχνολογιών στην ελληνική οικονομία, υποβάλλοντας αντιπαραγγελίες σε ελληνικά στρατιωτικά εργοστάσια για την παραγωγή ανταλλακτικών και συναρμολογήσεων για ρωσικό στρατιωτικό εξοπλισμό, συναρμολόγηση και επισκευή. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μια από τις πολλά υποσχόμενες κατευθύνσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη των ρωσο-ελληνικών σχέσεων στον τομέα της στρατιωτικής-τεχνικής συνεργασίας είναι ο εκσυγχρονισμός του σοβιετικού / ρωσικού εξοπλισμού».