Ελλάδα

Απώλειες άνω του μισού δισ. ευρώ από το λαθρεμπόριο καυσίμων

Τι σηματοδοτεί η εξάρθρωση του κυκλώματος και ποιες οι σχέσεις της Greek Mafia με το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Βενζίνη Καύσιμα
Eurokinissi | Γιώργος Κονταρίνης

Διεθνή εγκληματική δράση είχε το κύκλωμα λαθρεμπορίας καυσίμων που εξαρθρώθηκε στο πλαίσιο μεγάλης επιχείρησης, οδηγώντας στη σφράγιση οχτώ πρατηρίων. Η εξάρθρωση της οργάνωσης, αναδεικνύει ξανά την πολυπλόκαμη δικτύωση αυτών των κυκλωμάτων, που έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από τα δημόσια ταμεία. Άλλωστε, το επικερδές αυτής της δραστηριότητας, εξηγεί το ότι πολλά μέλη της Greek Mafia εμφανίζονται να είναι ιδιοκτήτες πρατηρίων.

«Έχουμε δεχθεί επιθέσεις και απειλές»

Όπως σχολίασε στο iEidiseis.gr ο Νίκος Παπαγεωργίου, πρόεδρος των Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Αττικής, η πρόσφατη εξάρθρωση του κυκλώματος, «δεν μας εξέπληξε. Άλλωστε, ως Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), έχουμε δεχθεί ακόμη και επιθέσεις γι’ αυτά τα κυκλώματα, τα οποία απομυζούν από τα δημόσια ταμεία και τις τσέπες των καταναλωτών, περισσότερα από 500 εκατομμύρια ευρώ ετησίως».

Είναι ενδεικτικό ότι τον Μάιο του 2022, το βενζινάδικο του πρόεδρου της ΠΟΠΕΚ, Θέμη Κιουρτζή, έγινε στόχος επίθεσης με καλάσνικοφ. Ο ίδιος είχε υποστηρίξει τότε, πως ηθικοί αυτουργοί της επίθεσης –προηγήθηκε κι άλλη με χειροβομβίδες στο σπίτι του-, ήταν λαθρέμποροι καυσίμων. Άλλωστε, σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργιου, «απειλές έχουν δεχθεί και άλλοι συνάδελφοι που καταγγέλλουν αυτά τα κυκλώματα».

«Τα κυκλώματα γιγαντώθηκαν»

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ύπαρξη τέτοιων κυκλωμάτων, μετράει πια δεκαετίες ζωής: «από το 1992 όταν απελευθερώθηκαν οι τιμές στα πρατήρια και αυξήθηκε κατά πολύ ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, άρχισαν να παρουσιάζονται κάποια κυκλώματα, που προέβαιναν σε λαθρεμπόριο, νόθευαν καύσιμα, ή προχωρούσαν σε καταδολίευση στις αντλίες».

Έκτοτε όμως, «τα κυκλώματα γιγαντώθηκαν, επειδή δεν μπορούσε να τα εξολοθρεύσει ριζικά η ελεγκτική αρχή».

Η προ ημερών εξάρθρωση του κυκλώματος, αποδεικνύει πάντως σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, πως «όταν η Πολιτεία θέλει, μπορεί να χτυπήσει αυτά τα κυκλώματα. Η ΑΑΔΕ έχει πλέον εκσυγχρονίσει τις υποδομές της, με συστήματα που μπορούν να ανακαλύψουν αυτές τις παρανομίες».

«Δεν υπήρχε πολιτική βούληση»

Άλλωστε, «τα πρατήρια υγρών καυσίμων στέλνουμε τα πάντα ονλάιν στους κεντρικούς σέρβερς της ΑΑΔΕ. Αν κάποιοι άνθρωποι αναλύσουν αυτά τα δεδομένα, σίγουρα θα βγάλουν αποτέλεσμα. Μέχρι τώρα όμως, αυτό δεν συνέβαινε, επειδή δεν υπήρχε η πολιτική βούληση, που πλέον φαίνεται να υπάρχει».

Κι αυτό συμβαίνει παρότι, «οι έλεγχοι που γίνονται στα πρατήρια είναι πολλοί, απλώς δεν είναι αποτελεσματικοί, επειδή δεν υπήρχαν τα κατάλληλα εργαλεία. Ελέγχονταν τα πάντα κι όμως τα κυκλώματα κατόρθωναν να τους ξεγελάνε».

«Έβαλαν λουκέτο 3.200 πρατήρια»

Ενδεικτική της ζημιάς που έχουν προκαλέσει αυτά τα κυκλώματα, είναι ότι σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, «περίπου 3.200 πρατήρια έχουν βάλει λουκέτο τα τελευταία 10-15 χρόνια. Αυτό συνέβη επειδή αυτά τα κυκλώματα, προσέλκυσαν πελάτες και μείωσαν κατά πολύ τους όγκους πωλήσεων των νόμιμων πρατηρίων».

Εισαγωγή διαλυτών

Αναφορικά με το γεγονός ότι το συγκεκριμένο κύκλωμα ανέπτυξε διασυνδέσεις σε Ρουμανία, Πολωνία, Βουλγαρία και Αλβανία, ο κ. Παναγιωτόπουλος σχολίασε πως «αυτά τα κυκλώματα έχουν γιγαντωθεί οικονομικά κι έτσι μπορούν να απλώνονται σε γειτονικές χώρες. Για παράδειγμα, έχει διαπιστωθεί στο παρελθόν πως από την εισαγωγή διαλυτών -οι λεγόμενες μεθανόλες-, που χρησιμοποιούνται κυρίως στη βιομηχανία ποτών και χρωμάτων, μόλις το 10% περίπου φτάνει στη βιομηχανία. Η υπόλοιπη ποσότητα προφανώς καταλήγει σε πρατήρια για ανάμειξη και νόθευση καυσίμων».

Σημειώνεται πως σύμφωνα με στοιχεία από τη βάση Comtrade της Παγκόσμιας Τράπεζας, η Ελλάδα εισήγαγε το 2023 περίπου 40.000 τόνους μεθανόλης, τους περισσότερους εκ των οποίων από την Αίγυπτο.

Όπως διαπιστώθηκε, το επίμαχο κύκλωμα λειτουργούσε παράλληλα σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, γεγονός που σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, δεν προκαλεί εντύπωση: «αυτά τα κυκλώματα ξεκίνησαν από τις μεγάλες αστικές πόλεις και αναπτύχθηκαν σε όλη τη χώρα επειδή όσο μεγαλύτερο είναι το δίκτυο, τόσο μεγαλύτερο είναι το κέρδος που αποκομίζουν».

Τα ποσά που χάνονται

Αναφορικά με τα χρήματα που έχουν χαθεί όλα αυτά τα χρόνια από τα δημόσια ταμεία εξαιτίας του λαθρεμπορίου καυσίμων, ο κ. Παπαγεωργίου ανέφερε πως «πρόκειται για πολύ μεγάλα ποσά που δεν μπορούν να εκτιμηθούν».

Όπως σημειώνεται σε ρεπορτάζ της «Καθημερινής» του 2023, που επικαλείται έρευνα του ΕΜΠ, στην Αττική που συγκεντρώνει το 50% της εγχώριας κατανάλωσης καυσίμων, «προκύπτει ότι το “κλέψιμο” στην αντλία ξεκινάει από 4% και φτάνει έως και 24%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, ετησίως οι καταναλωτές πληρώνουν για καύσιμο που δεν μπαίνει ποτέ στο ρεζερβουάρ τους περί τα 120 εκατ. ευρώ, ενώ τα διαφυγόντα έσοδα για το κράτος από το λαθρεμπόριο υπολογίζονται σε ετήσια βάση στα 250-300 εκατ. ευρώ».

Ένα κριτήριο προκειμένου ο καταναλωτής να υποπτευθεί πως το πρατήριο ενδεχομένως πωλεί νοθευμένο καύσιμο, είναι σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου «η χαμηλή πώληση. Τα πρατήρια κερδίζουν 4-5 λεπτά το λίτρο. Όταν βλέπουμε απόκλιση της τάξεως των 15-20 λεπτών από πρατήριο σε πρατήριο, αυτό θα πρέπει να πονηρεύει τους καταναλωτές. Ο κόσμος παρασύρεται και νομίζει ότι η αφορά φθηνού καυσίμου, του εξοικονομεί δεκάδες ευρώ, όμως στην πραγματικότητα, γλιτώνει περίπου 20 λεπτά ημερησίως. Αξίζει αυτό το ποσό για να διακινδυνεύσει να πάθει ζημιά χιλιάδων ευρώ;».

Διασυνδέσεις με Greek Mafia

Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερα μέλη της Greek Mafia εμπλέκονται σε πρατήρια υγρών καυσίμων.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση του Γιώργου Μήτσου, ο οποίος δολοφονήθηκε στις 25 Ιουνίου 2022 σε βενζινάδικο ιδιοκτησίας του. Ο Μήτσου φέρεται να είχε υπό τον έλεγχό του δίκτυο πρατηρίων, κάτι που δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί.

Στις 14 Ιανουαρίου 2024, δολοφονήθηκε έξω από πρατήριο υγρών καυσίμων ιδιοκτησίας του και ο Βαγγέλης Ζαμπούνης, δεχόμενος 97 σφαίρες. Ο Ζαμπούνης φέρεται να ήταν σκιώδης ιδιοκτήτης περίπου δέκα πρατηρίων υγρών καυσίμου.

Στις 29 Μαΐου 2020 δολοφονήθηκε έξω από το σπίτι του στη Βούλα και ο Βέλγος Κριστόφ Βάγκεμαν. Όπως προέκυψε, δράστης ήταν ο Αλβανός υπήκοος Μάριος Ντιάμαντ, ιδιοκτήτης πρατηρίου υγρών καυσίμων, που επίσης δολοφονήθηκε στο βενζινάδικό του στη Νίκαια τον Νοέμβριο ου 2021.

Τον Ιούνιο του 2023 σημειώθηκε εμπρηστική επίθεση σε πρατήριο καυσίμων στον Ασπρόπυργο, ιδιοκτησίας ενός συγγενικού προσώπου του Γιάννη Σκαφτούρου, ο οποίος δολοφονήθηκε στο εξοχικό του στα Σκούρτα Ευβοίας τον Απρίλιο του 2022. Τις εντολές για τη δολοφονία φέρεται να έδωσε ο Ουκρανός «Έντικ», αρχηγός συμμορίας λαθρεμπορίας τσιγάρων που διαφεύγει στο Ντουμπάι. Σημειώνεται πως πριν λίγες ημέρες συνελήφθη στον Ασπρόπυργο, ένας 36χρονος συνεργός του «Έντικ».

Τον Μάρτιο του 2024 εξαρθρώθηκε στην Τανάγρα Βοιωτίας εγκληματική οργάνωση που παρασκεύαζε και διακινούσε χημικούς διαλύτες. Στους είκοσι συλληφθέντες, συμπεριλαμβανόταν άτομο γνωστό στις Αρχές για υποθέσεις που αφορούν λαθρεμπόριο καυσίμων. Βάσει των τότε εκτιμήσεων της ΕΛ.ΑΣ, η οργάνωση, αποτελούσε συνέχεια του κυκλώματος που ήλεγχε ο Γιάννης Σκαφτούρος.

Όπως άλλωστε σχολίασε ο κ. Παπαγεωργίου, «είναι μεγάλο το κέρδος και γι’ αυτό διάφοροι ποινικοί έχουν μπει σε αυτό το επάγγελμα».

Παράνομα λογισμικά

Στο ερώτημα τι προσδοκά προκειμένου να καταπολεμηθεί το φαινόμενο της λαθρεμπορίας καυσίμων, ο κ. Παπαγεωργίου επεσήμανε πως θα πρέπει μεταξύ άλλων «να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, που είναι δέλεαρ για τους παράνομους ώστε να εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία».

Παράλληλα, «αναμένουμε να μπουν και στα ελληνικά διυλιστήρια οι ιχνηθέτες, με τους οποίους γίνεται γρήγορα εντοπίσιμη η ποιότητα του καυσίμου από τις ελεγκτικές αρχές».

Όπως αποδείχθηκε, τα μέλη της οργάνωσης που εξαρθρώθηκε, χρησιμοποιούσαν και παράνομα λογισμικά σε αντλίες καυσίμων και συστήματα εισροών-εκροών της ΑΑΔΕ, προκαλώντας ελλειμματικές παραδόσεις και οικονομική ζημιά στο Δημόσιο. Σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, «στον τελευταίο νόμο που έφερε η ΑΑΔΕ και το υπουργείο Οικονομικών, προβλέπεται ότι υπάρχει ευθύνη και του εγκαταστάτη αυτών των συστημάτων, αλλά και της εταιρείας που προμηθεύει χονδρικά το πρατήριο που πιάστηκε να πουλάει νοθευμένο καύσιμο».

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Νέα εργασιακό νομοσχέδιο: Αλλαγές και στις απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα Chevron Left
Νέα εργασιακό νομοσχέδιο: Αλλαγές και στις απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα