Η μεγαλύτερη αστική συγκοινωνιακή επένδυση της χώρας, η Γραμμή 4 του Μετρό, προχωρά με εντατικούς ρυθμούς. Αν δεν υπάρξουν απρόβλεπτες τεχνικές δυσκολίες, το έργο θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2029, δίνοντας στους Αθηναίους και επισκέπτες περισσότερες επιλογές για τις καθημερινές τους μετακινήσεις.
Οι μετροπόντικες «Νίκη» και «Αθηνά»
Πάντως, ο μετροπόντικας «Νίκη» έχει ήδη διανύσει σχεδόν 1.900 μέτρα σήραγγας, περνώντας τον σταθμό Γαλάτσι και πλησιάζοντας στον σταθμό Ελικώνος. Αφού γίνουν οι απαραίτητες συντηρήσεις, θα συνεχίσει προς Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας και τους κεντρικούς σταθμούς Εξάρχεια, Ακαδημία και Κολωνάκι. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα ολοκληρώσει τη διαδρομή του έως το τέλος του 2026, φτάνοντας στο φρέαρ Ευαγγελισμού.
Παράλληλα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο δεύτερος μετροπόντικας «Αθηνά» ξεκίνησε από το φρέαρ Κατεχάκη, έχει περάσει τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη και κατευθύνεται προς Καισαριανή. Έχει ήδη διαμορφώσει 3.700 μέτρα έτοιμης σήραγγας του Μετρό και αναμένεται να ολοκληρώσει την πορεία του στο φρέαρ Ευαγγελισμού στα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026.
Στάδια εργασιών και αρχαιολογικές ανασκαφές
Οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς του Μετρόχωρίς να έχουν ανοίξει πλήρως, ώστε να εξοικονομηθεί χρόνος. Παράλληλα, γίνονται αρχαιολογικές έρευνες: στον σταθμό Πανεπιστημιούπολη βρέθηκε αρχαία οδός, ενώ στον Γουδή εντοπίστηκε κεντρικός αγωγός της ΕΥΔΑΠ που απαιτεί ειδική μελέτη. Στον Ευαγγελισμό, το έργο αντιμετωπίζει νομικά εμπόδια λόγω του πάρκου Ριζάρη και αντιδράσεων του Δήμου Αθηναίων.
Σε σταθμούς όπως Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή και Ιλίσια, τα έργα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ πρόσφατα παραδόθηκαν για κατασκευή οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου.

Επέκταση Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον
Παράλληλα, προχωρά ο σχεδιασμός για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους 4 χλμ., με τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο. Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει το 2027 και να ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια.
Το έργο περιλαμβάνει και την επέκταση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα σε έκταση 20 στρεμμάτων, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των νέων συρμών. Επιπλέον, θα αναβαθμιστούν τα συστήματα των γραμμών 2 και 3, χωρίς να διακοπεί η λειτουργία τους.
Η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό αναμένεται να εξυπηρετεί καθημερινά τουλάχιστον 67.000 επιβάτες, ενώ σε ακτίνα 500 μέτρων γύρω από τους νέους σταθμούς ζουν περίπου 42.000 κάτοικοι.
Μελλοντικά σχέδια για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Η Γραμμή 4 δεν σταματά στο τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», καθώς σχεδιάζονται νέες επεκτάσεις προς Λυκόβρυση μέσω Γουδίου – Αμαρουσίου, καλύπτοντας τη Λεωφόρο Κηφισίας και εξυπηρετώντας το ΟΑΚΑ και τις επιχειρήσεις της περιοχής, προς Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη για την καλύτερη εξυπηρέτηση των νοτίων προαστίων, προς Πετρούπολη και Αγίους Αναργύρους μέσω Νέας Ιωνίας και Νέας Φιλαδέλφειας, καθώς και προς την Εθνική Οδό μέσω Λυκόβρυσης και κόμβου Βαρυμπόμπης.
Μάλιστα, η πλήρης ανάπτυξη της γραμμής προβλέπει συνολικό μήκος 38,2 χλμ. με 35 σταθμούς, καθιστώντας τη Γραμμή 4 «ραχοκοκαλιά» του Μετρό της Αθήνας.
Επίσης, ο ΟΑΣΑ εκπονεί τη νέα συγκοινωνιακή μελέτη, που θα καθορίσει τις μελλοντικές επεκτάσεις. Ήδη εξετάζεται η προέκταση της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα, καθώς και νέα γραμμή που θα συνδέει το ΚΠΙΣΝ με το Μετρό. Παράλληλα, διερευνάται η προέκταση της Γραμμής 1 από την Κηφισιά προς Νέα Ερυθραία και Βαρυμπόμπη.
