Ελλάδα

To έμφραγμα στο «Βενιζέλος»: Πινγκ πονγκ οι ευθύνες μεταξύ ελεγκτών και διοίκησης για τις καθυστερήσεις

Επί μακρόν οι καθυστερήσεις πτήσεων στο Ελευθέριος Βενιζέλος. Κανένα φως στην άκρη του τούνελ.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

«Μπαλάκι» μεταξύ ελεγκτών και διοίκησης έχουν γίνει οι ευθύνες για τις μεγάλες καθυστερήσεις στο Ελευθέριος Βενιζέλος, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας που εξυπηρετεί εκατομμύρια Έλληνες αλλά και ξένους όλο το χρόνο.

Μάλιστα, όπως φαίνεται οι καθυστερήσεις των τελευταίων αρκετών ημερών ήρθαν για να μείνουν γεγονός που προβληματίζει έντονα τους επιβάτες.

Σε ανακοίνωση για τις καθυστερήσεις προχώρησε νωρίτερα ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σε αυτή σημειώνεται: «Θα θέλαμε να ενημερώσουμε το επιβατικό κοινό ότι από χθες 25/9/2025, ο Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας εφαρμόζει περιορισμούς χωρητικότητας στη διαχείριση του εναέριου χώρου στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Οι περιορισμοί αυτοί οδηγούν σε καθυστερήσεις στο πρόγραμμα πτήσεων. Παρακαλείται το επιβατικό κοινό να επικοινωνεί με την αεροπορική εταιρεία του και να συμβουλεύεται τα ηλεκτρονικά μέσα του αεροδρομίου για περαιτέρω πληροφορίες».

Πετά δηλαδή την μπάλα στους ελεγκτές για τις όποιες καθυστερήσεις.

Τι απαντούν οι Ελεγκτές

Άτομα με γνώση της κατάστασης στο «Ελ. Βενιζέλος» επιμένουν να μιλούν για «slow down», δηλαδή για εξυπηρέτηση λιγότερων αφίξεων αεροπλάνων από την πλευρά των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.

Αντίθετα, πηγές κοντά στους Ελεγκτές μεταφέρουν μία διαφορετική εικόνα επιμένοντας πως δεν υφίσταται θέμα «slow down».

Καλά ενημερωμένες πηγές ανέφεραν πως το καλοκαίρι, όταν δηλαδή η τουριστική κίνηση ήταν στο peak, εξυπηρετούνταν ακόμα και 36 πτήσεις την ώρα. Αρκετά παραπάνω από τις 22 που προβλέπεται.

Αυτό το διάστημα, όπως αναφέρουν, ο αριθμός που εξυπηρετείται είναι μεταξύ 28 με 30 την ώρα.

Οι Ελεγκτές από την πλευρά τους διαπιστώνουν κωλυσιεργία του προγράμματος επενδύσεων που έχει εξαγγελθεί.

Καταγγέλλουν ακόμα ότι νομοσχέδιο που προβλέπει τη μετατροπή της ΥΠΑ από δημόσια υπηρεσία σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου δεν είναι συμμορφώνεται με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.

Ανακοίνωση με αιχμές από τους Ελεγκτές

«Με αίσθημα ευθύνης, θα θέλαμε να ενημερώσουμε το επιβατικό κοινό ότι όλοι οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας (Ε.Ε.Κ.) εξυπηρετούν καθημερινά με ασφάλεια όσο το δυνατόν περισσότερες πτήσεις, εργαζόμενοι σε καθεστώς ακραίας υποστελέχωσης και έλλειψης σύγχρονου εξοπλισμού.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο όγκος της εναέριας κυκλοφορίας, ο οποίος κάθε χρόνο σημειώνει νέο ρεκόρ, οι E.E.K. έχουν αποδεχθεί να εργάζονται την καλοκαιρινή περίοδο με μειωμένες ημέρες ανάπαυσης, ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει το σύστημα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας που είναι ένας από τους πυλώνες στήριξης του τουρισμού στην χώρα μας.

Έχοντας συναίσθηση του καθήκοντος μας απέναντι στην χώρα και το επιβατικό κοινό και όντας προσηλωμένοι στην αδιαπραγμάτευτη διατήρηση των επιπέδων ασφαλείας, έχουμε απαιτήσει από την Διοίκηση της Υ.Π.Α. και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να αναλάβουν και αυτοί τις ευθύνες τους για την εξυγίανση της Υ.Π.Α..

Από την μία πλευρά η Διοίκηση της Υ.Π.Α. δεσμεύθηκε εγγράφως από τον Μάιο του 2024 για τα εξής:

Την υλοποίηση προγράμματος σταδιακής αντικατάστασης του εξοπλισμού επιτήρησης (surveillance), επικοινωνιών φωνής (communication) και αεροναυτιλίας (navigation).

Την αναβάθμιση της αξιοπιστίας και της διαθεσιμότητας του υπάρχοντος εξοπλισμού με την προμήθεια όλων των κρίσιμων ανταλλακτικών στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό.

Μέχρι σήμερα δεν έχει καταφέρει η Διοίκηση της Υ.Π.Α. να υπογράψει καμία από τις κρίσιμες συμβάσεις για την προμήθεια νέου συστήματος ραντάρ, καθώς και των συστημάτων επικοινωνιών για την προσέγγιση της Αθήνας και το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών Μακεδονίας.

Το μόνο που έχει κάνει είναι να βγάζει διαδοχικά δελτία τύπου στα οποία αναπαράγει τις ίδιες εξαγγελίες, απλά μεταθέτοντας τις ημερομηνίες που θα υλοποιηθεί η προμήθεια του κρίσιμου εξοπλισμού. Μία ματιά στο τι υποσχόταν, με το από 1/2/2025 δελτίο τύπου, η Διοίκηση της Υ.Π.Α. να γίνει στο πρώτο τρίμηνο του 2025 και τι από αυτά έχει γίνει σήμερα (καθώς αισίως τελειώνει το τρίτο τρίμηνο του 2025), είναι αρκετή για να καταλάβει το κοινό ότι η Υ.Π.Α. απλά περιορίζεται σε ασκήσεις επί χάρτου χωρίς αποτελέσματα.

Το περιστατικό στις 19/8/2025, με την αστοχία ενός κρίσιμου ανταλλακτικού και την απώλεια της εικόνας του τερματικού ραντάρ και των εφεδρικών συχνοτήτων της προσέγγισης Αθηνών στον λόφο Μερέντα αποδεικνύει ότι από πέρσι η Υ.Π.Α. δεν έχει φροντίσει να προμηθευτεί ένα ανταλλακτικό, το οποίο έχει διαπιστωθεί ότι χρειάζεται αντικατάσταση, με αποτέλεσμα η χώρα να διασυρθεί διεθνώς. Ακόμα και σήμερα η Υ.Π.Α. δεν έχει ακόμα προμηθευτεί το εν λόγω ανταλλακτικό.

Από την άλλη πλευρά, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύτηκε έναντι και της Ευρωπαϊκής επιτροπής να φτιάξει έναν νόμο που να αναδιοργανώνει την Υ.Π.Α., μετατρέποντάς την σε έναν σύγχρονο πάροχο υπηρεσιών αεροναυτιλίας που να πληροί τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς.

Έχουμε συναντηθεί με τον εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ασχολείται με την αναδιοργάνωση της Υ.Π.Α. και έχουμε διαπιστώσει ότι έχουμε κοινές απόψεις για την εξυγίανση της Υ.Π.Α. και ότι μοιραζόμαστε τον κοινό στόχο να γίνει η Υ.Π.Α. ένας σύγχρονος Πάροχος Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας που να εφαρμόζει πλήρως τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς.

Ήδη από τον Ιούλιο έχουμε καταθέσει προτάσεις στο Υπουργείο βασισμένες σε ένα αρχικό σχέδιο νόμου που μας κοινοποιήθηκε. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε επίσης παρατηρήσεις. Το Υπουργείο επέλεξε να μην αποδεχθεί ούτε τις δικές μας παρατηρήσεις, αλλά ούτε και της Ευρωπαϊκής επιτροπής και παρουσίασε χθες στη δημόσια διαβούλευση ένα σχέδιο νόμου χειρότερο και από αυτό που μας έδωσε αρχικά. Είναι εμφανές ότι το Υπουργείο δεν μπήκε καν στον κόπο να εξετάσει τις προτάσεις των εργαζομένων που θα κληθούν να εφαρμόσουν αυτό το νομοσχέδιο.

Το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε στη δημόσια διαβούλευση περιέχει διατάξεις που όχι μόνο δεν συμφωνήθηκαν ποτέ, αλλά ούτε καν συζητήθηκαν, επιλέγοντας έτσι τη μέθοδο του αιφνιδιασμού. Προφανώς αυτό από τη μεριά μας δεν πρόκειται να γίνει ανεκτό.

Από την αρχή του καλοκαιριού εξυπηρετούμε σε όλες τις μονάδες εναέριας κυκλοφορίας μεγαλύτερο όγκο κυκλοφορίας από τον ήδη αυξημένο που έχει συμφωνηθεί. Ειδικά για τον Δ.Α.Α. εξυπηρετούμε ακόμα και 36 αφίξεις την ώρα παρότι η ονομαστική χωρητικότητα είναι 22 και η αυξημένη χωρητικότητα που έχει συμφωνηθεί είναι 28. Η ίδια η διοίκηση της Υ.Π.Α. με επιστολή προς το Eurocontrol στις 22/8/2025 αναγνωρίζει την υπέρβαση που γίνεται στο συμφωνηθέν όριο.

Πλέον μετά τον εμπαιγμό που υφιστάμεθα δεν έχει νόημα να υπερβάλλουμε εαυτούς και να εξυπηρετούμε κυκλοφορία πάνω από τα ήδη αυξημένα συμφωνηθέντα επίπεδα. Ακόμα και τώρα εξυπηρετούμε πραγματικά 28 αφίξεις την ώρα στον Δ.Α.Α που μαζί με τις πτήσεις που γίνονται εξ όψεως φτάνουμε έως και τις 33 συνολικά αφίξεις την ώρα. Επομένως κανένα «slow down» δεν κάνουν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, όπως βολικά γράφεται σαν δικαιολογία σε κάποια Μ.Μ.Ε..

Οι Ε.Ε.Κ., ειδικά τα τελευταία τέσσερα (4) καλοκαίρια, έχουμε αποδείξει ότι νοιαζόμαστε για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και την αναβάθμιση της Υ.Π.Α.. Ο λόγος που το σύστημα της εναέριας κυκλοφορίας δεν έχει καταρρεύσει είναι αποκλειστικά η προσπάθεια που καταβάλλουν οι Ε.Ε.Κ., αφού η Υ.Π.Α. και το Υπουργείο διαχρονικά δεν έχουν κάνει το χρέος τους.

Στείλαμε επιστολή από την 1/9/2025 ζητώντας συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κύριο Δήμα και δεν λάβαμε καν απάντηση. Του ξαναστείλαμε επιστολή στις 22/9/2025 και μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει ενδιαφέρον να ακούσει τις προτάσεις μας. Στην τελευταία επιστολή ξεκαθαρίσαμε ότι θα σταματούσαμε να εξυπηρετούμε πάνω από το ήδη αυξημένο όριο, φυσικά χωρίς να λάβουμε απάντηση. Δεν υπάρχει δικαιολογία ότι δεν γνώριζε την κατάσταση ή ότι η χθεσινή εξέλιξη ήταν ξαφνική.

Παρόλες τις προσπάθειες να παρουσιαστεί το πρόβλημα ως «προσωπικές διαφορές» ή «συνδικαλιστικά αιτήματα» η πραγματικότητα είναι αδιαμφισβήτητη. Τα συστήματα είναι απαρχαιωμένα και το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε δεν ικανοποιεί βασικές απαιτήσεις των ευρωπαϊκών κανονισμών, κάτι που το πιστοποιεί η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που απειλεί τη χώρα μας με κυρώσεις.

Ο ίδιος ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έδωσε συγχαρητήρια στους Έλληνες Ε.Ε.Κ. οι οποίοι διαχειρίζονται πρωτοφανή όγκο κυκλοφορίας, όντας ακραία υποστελεχωμένοι και εργαζόμενοι με τέτοια απαρχαιωμένα συστήματα. Τα στοιχεία που παρουσιάζει το Eurocontrol αποδεικνύουν ότι οι Ε.Ε.Κ. της Υ.Π.Α. είναι οι πέμπτοι πιο παραγωγικοί ανάμεσα σε 38 παρόχους σε όλη την Ευρώπη, παρά το ότι οι συνθήκες στις οποίες εργάζονται οι Έλληνες Ε.Ε.Κ. είναι χειρότερες από οπουδήποτε αλλού στην υπόλοιπη Ευρώπη, ακόμα και στα Βαλκάνια.

Καλούμε τις Διοικήσεις της Υ.Π.Α. και του Υπουργείου να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να μην ψάχνουν δικαιολογίες κατηγορώντας τους Ε.Ε.Κ., οι οποίοι είναι αυτοί που καλούνται κάθε φορά να επωμιστούν το βάρος της κακοδιοίκησης και να αντιμετωπίσουν μόνοι τους το πρόβλημα.

Η υπομονή μας έχει εξαντληθεί και δεν ανεχόμαστε πλέον κανέναν εμπαιγμό. Καλούμε επίσης το Υπουργείο και η Διοίκηση της Υ.Π.Α. να υλοποιήσουν όσα έχουν δεσμευτεί, να αξιολογήσουν και να ενσωματώσουν τις προτάσεις μας, που σε πολλές περιπτώσεις συμπίπτουν με αυτές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για το νέο νόμο της Υ.Π.Α. και να δείξουν την απαραίτητη εκτίμηση και σεβασμό στο έργο του Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας», αναφέρουν από την πλευρά τους οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας.

Καταγγελίες των αεροπορικών για κακή διαχείριση

Η Aegean Airlines εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση, αφήνοντας αιχμές στις αρμόδιες αρχές για την κακή διαχείριση του εναέριου χώρου και τις καθυστερήσεις που ταλαιπωρούν τους επιβάτες.

Σύμφωνα με την εταιρεία, οι καθυστερήσεις οφείλονται σε προβλήματα συντονισμού και έλλειψη προσωπικού στις υπηρεσίες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Όπως αναφέρει σχετικά «η παρεχόμενη χωρητικότητα των αφίξεων από τον Έλεγχο Εναέριας Κυκλοφορίας έχει περιοριστεί κατά περίπου 25% στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος».

Ως συνέπεια, «σημειώνονται καθυστερήσεις στις πτήσεις της τάξεως των 30–40 λεπτών κατά τις πρωινές ώρες, οι οποίες κλιμακώνονται στη διάρκεια της ημέρας, λόγω της αθροιστικής επίδρασης του κύκλου αναχώρησης και επιστροφής των αεροσκαφών από και προς το αεροδρόμιο της Αθήνας».

«Απολογούμαστε και σας διαβεβαιώνουμε ότι καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να περιορίσουμε τις επιπτώσεις για τους επιβάτες» καταλήγει η ανακοίνωση, με την εταιρεία να αποδίδει ευθύνη στη διαδικασία Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας.

Ryanair: «Πάνω από 1 εκατ. επιβάτες επηρεάστηκαν»

Η Ryanair, σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, ανέφερε ότι πάνω από 1 εκατομμύριο επιβάτες υπέστησαν καθυστερήσεις λόγω προβλημάτων στον εναέριο χώρο της Ελλάδας.

Η εταιρεία κατήγγειλε την έλλειψη προσωπικού και την ανεπαρκή υποδομή, καλώντας τις ελληνικές αρχές να λάβουν άμεσα μέτρα για την αποφυγή περαιτέρω ταλαιπωρίας των επιβατών.

Αναλυτικά σύμφωνα με τη Ryanair, στις 20 Αυγούστου έγινε ένα περιστατικό, το οποίο έρχεται να προστεθεί στο ήδη βεβαρημένο σύνολο καθυστερήσεων του φετινού έτους:

Από την 1η Ιανουαρίου έως και χθες, περισσότερες από 5.000 πτήσεις της Ryanair και πάνω από 900.000 επιβάτες έχουν ταλαιπωρηθεί με καθυστερήσεις λόγω κακής διαχείρισης και ελλείψεων στο προσωπικό του ελληνικού συστήματος εναέριας κυκλοφορίας – «καθιστώντας την Ελλάδα την 5η χειρότερη χώρα στην Ευρώπη όσον αφορά τις καθυστερήσεις των πτήσεων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει.

►Ryanair: Οργισμένη ανακοίνωση κατά του «Ελευθέριος Βενιζέλος» – «Η κακοδιαχείριση στην Ελλάδα οδηγεί σε καθυστερήσεις πτήσεων»

Η Ryanair κάλεσε τον Υπουργό Μεταφορών της Ελλάδας, Χρήστο Δήμα, να αντιμετωπίσει άμεσα αυτό που περιγράφει ως «κακή διαχείριση και έλλειψη προσωπικού» στις υπηρεσίες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας (ATC) της χώρας, υπογραμμίζοντας ότι οι διαταραχές έχουν επηρεάσει μέχρι στιγμής περισσότερους από ένα εκατομμύριο επιβάτες της φέτος.

Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 15 Σεπτεμβρίου 2025, πάνω από 6.200 πτήσεις της Ryanair προς και από την Ελλάδα υπέστησαν καθυστερήσεις λόγω προβλημάτων στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας.

Η εταιρεία υποστηρίζει ότι οι εθνικοί υπουργοί μεταφορών είναι υπεύθυνοι για τη σωστή στελέχωση και διαχείριση των υπηρεσιών ATC, ιδιαίτερα κατά την περίοδο αιχμής του καλοκαιριού.

«Είναι απαράδεκτο η κακή διαχείριση και η έλλειψη προσωπικού στον ελληνικό έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας να συνεχίζουν να προκαλούν διαταραχές στις ελληνικές πτήσεις και στους επιβάτες. Μόνο φέτος (1 Ιανουαρίου – 15 Σεπτεμβρίου), πάνω από 1 εκατομμύριο επιβάτες της Ryanair – πολλοί εκ των οποίων ταξίδευαν για διακοπές με νεαρές οικογένειες – υπέστησαν περιττές και αποφεύξιμες καθυστερήσεις λόγω ATC, και όλα αυτά επειδή ο Υπουργός Δήμας δεν έχει αναλάβει δράση για τη σωστή στελέχωση των υπηρεσιών ATC της Ελλάδας», δήλωσε η Διευθύντρια Μάρκετινγκ της Ryanair, Ντάρα Μπράντι.

Η αεροπορική εταιρεία καλεί τους Έλληνες επιβάτες να επισκεφθούν τη σελίδα της «Air Traffic Control Ruined Your Flight» («Ο Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας Κατέστρεψε την Πτήση Σας») για να απαιτήσουν άμεση παρέμβαση από τον Υπουργό.

Η Ryanair εδώ και μήνες πιέζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις εθνικές κυβερνήσεις για μια εκ βάθρων αναδιοργάνωση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη, επισημαίνοντας τις επανειλημμένες καθυστερήσεις σε μεγάλες αγορές όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ελλάδα. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι η σωστή στελέχωση και διαχείριση των υπηρεσιών ATC θα εξαλείψει τη συντριπτική πλειονότητα των καθυστερήσεων.

Με την έναρξη της φθινοπωρινής περιόδου ταξιδιών, η Ryanair εντείνει τις εκκλήσεις της προς τις ελληνικές αρχές να λάβουν άμεσα μέτρα για να αποτραπεί περαιτέρω ταλαιπωρία των επιβατών.

Σιωπή από το Υπουργείο Μεταφορών

Παρά τις εκκλήσεις των αεροπορικών εταιρειών, το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών δεν έχει εκδώσει μέχρι στιγμής επίσημη ανακοίνωση σχετικά με τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις πτήσεων.

Τι ζητούν οι αεροπορικές εταιρείες

Οι αεροπορικές εταιρείες επί της ουσίας ζητούν:

  • Άμεση ενίσχυση του προσωπικού στις υπηρεσίες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
  • Βελτίωση του συντονισμού μεταξύ των αρμόδιων αρχών.
  • Διαφάνεια και ενημέρωση προς τους επιβάτες για τις αιτίες των καθυστερήσεων και των ακυρώσεων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Πρόεδροι Λευκορωσίας και Ρωσίας Αλεξάντερ Λουκασένκο και Βλαντιμιρ Πούτιν Chevron Left
Λουκασένκο: Η Ρωσία θα ανακοινώσει μια πολύ καλή πρόταση για το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία - Τη στηρίζουν οι ΗΠΑ