Εκατομμύρια ευρώ σε μετρητά κατασχέθηκαν αυτό το καλοκαίρι από το γραφείο τελωνειακού υπαλλήλου στην Ελλάδα, στο πλαίσιο έρευνας για απάτη ΦΠΑ που σχετίζεται με κινεζικά εγκληματικά δίκτυα, όπως αποκάλυψε η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (EPPO), Λάουρα Κοβέσι.
Η Κοβέσι δήλωσε στους Financial Times ότι τα ποσά προέρχονταν από παράνομες δραστηριότητες που συνδέονται με τη μαζική εισαγωγή προϊόντων στην Ευρώπη, χωρίς την καταβολή των αναλογούντων δασμών και φόρων.
Τον Σεπτέμβριο, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία απήγγειλε κατηγορίες σε δύο τελωνειακούς και τέσσερις μεσίτες, οι οποίοι φέρονται να συμμετείχαν σε σχέδιο εισαγωγών από την Κίνα, όπως ηλεκτρικά ποδήλατα, με παραποιημένες δηλώσεις ώστε να αποφευχθούν οι δασμοί και ο ΦΠΑ.
Οι κατασχέσεις στην Ελλάδα
Κατά τις έρευνες στο λιμάνι του Πειραιά, οι αρχές εντόπισαν 2,7 εκατ. ευρώ στο γραφείο του τελωνειακού και άλλα 300.000 ευρώ στην οικία του. Συνολικά, στην Ελλάδα δεσμεύθηκαν 4,78 εκατ. ευρώ σε μετρητά και 5,4 εκατ. ευρώ σε τραπεζικούς λογαριασμούς.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κατασχέθηκαν 5,8 εκατ. ευρώ, ακίνητα, οχήματα και περισσότερα από 2.400 εμπορευματοκιβώτια αξίας 250 εκατ. ευρώ.
«Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κατάσχεση εμπορευματοκιβωτίων στην ΕΕ μέχρι σήμερα», ανέφερε η Κοβέσι, τονίζοντας ότι στόχος είναι τα εγκληματικά δίκτυα που οργανώνουν μαζικές εισαγωγές με στόχο τη φοροδιαφυγή.
Η EPPO υπολογίζει τις απώλειες από το κύκλωμα σε πάνω από 800 εκατ. ευρώ σε 14 ευρωπαϊκές χώρες.
Η εμπλοκή της κινεζικής μαφίας
Η Κοβέσι σημείωσε ότι κινεζικές εγκληματικές οργανώσεις συμμετέχουν στις περισσότερες υποθέσεις απάτης ΦΠΑ στην Ευρώπη, επιχειρώντας να κυριαρχήσουν στην αλυσίδα εφοδιασμού. «Αν δεν πληρώνεις κανένα φόρο, μπορείς να πουλάς αυτά τα προϊόντα σε χαμηλότερη τιμή από τη συνήθη. Και με αυτόν τον τρόπο επηρεάζεις τους παραγωγούς που εδρεύουν στην Ευρώπη», εξήγησε.
Η έρευνα ξεκίνησε από υποθέσεις στον Πειραιά και στο ιταλικό λιμάνι του Μπάρι, όπου εισαγωγές ηλεκτρικών ποδηλάτων δηλώνονταν ψευδώς ως ανταλλακτικά, ώστε να αποφευχθούν οι αντιντάμπινγκ φόροι. Στην Ελλάδα, δύο εταιρείες-βιτρίνες υπέβαλαν πάνω από 5.000 ψευδείς δηλώσεις, αποκαλύπτοντας διασύνδεση με το ιταλικό κύκλωμα.
Η επικεφαλής εισαγγελέας επεσήμανε ότι το σχέδιο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς διαφθορά σε τελωνειακές υπηρεσίες. «Υπήρχαν δημόσιοι υπάλληλοι που τους βοήθησαν», τόνισε, κάνοντας λόγο για περιπτώσεις δωροδοκίας.
Τρεις αξιωματούχοι με γνώση της λειτουργίας του λιμανιού υποστήριξαν ότι η υπόθεση αποτελεί «μόνο την κορυφή του παγόβουνου», λόγω των ελλιπών συστημάτων ελέγχου. Περίπου 5,1 εκατ. κοντέινερ περνούν από τον Πειραιά κάθε χρόνο.
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, υπογράμμισε ότι η υπηρεσία συνεργάζεται στενά με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία «με στόχο την προστασία του δημόσιου συμφέροντος».
Το λιμάνι του Πειραιά, όπου σημειώθηκαν οι κατασχέσεις, ανήκει κατά πλειοψηφία στην κινεζική Cosco, η οποία ανέφερε ότι «συνεχίζει να ανταποκρίνεται άμεσα στα αιτήματα των ελληνικών αρχών» χωρίς να σχολιάσει περαιτέρω λόγω της εξέλιξης της έρευνας.