Η προχειρότητα με την οποία οι ελληνικές Αρχές μεταχειρίσθηκαν τον πίνακα του Πικάσο έπειτα από την εύρεσή του, με αποκορύφωμα την πτώση του αριστουργήματος, έχει δημιουργήσει θύελλα αντιδράσεων.
«48 χρόνια μετά τον θάνατό του, ο #Πικασο κατάφερε να φιλοτεχνήσει το καλύτερο πορτρέτο του κ. Χρυσοχοΐδη και του αβάσταχτου ερασιτεχνισμού της κυβέρνησης των "αρίστων"», γράφει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξης Τσίπρας, στον προσωπικό λογαριασμό του στο Twitter.
{https://twitter.com/atsipras/status/1410255871351963655}
«Δεν θα έπρεπε να τα αγγίζουν με τις χερούκλες τους!»
«Δεν ήταν απλά ανάκτηση κλοπιμαίων, αλλά ανάκτηση θησαυρών. Θα έπρεπε αυτά τα ταλαιπωρημένα έργα να φοράνε λευκά γάντια ή γάντια μιας χρήσεως και όχι να τα αγγίζουν με τις χερούκλες τους!», λέει χαρακτηριστικά ο κριτικός τέχνης Νίκος Σταθούλης, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Mega
«Όλα τα σοβαρά μέσα στον κόσμο μιλάνε για την ανάκτηση των χαμένων θησαυρών. Αλλά όπως παρουσιάζεται αυτή η ιστορία, δεν είμαστε άξιοι ούτε μια μαφία της τέχνης να φτιάξουμε. Ένας ελαιοχρωματιστής, που δηλώνει φιλότεχνος, θέλει για το σπίτι του ένα επώνυμο έργο τέχνης και μπουκάρει στην Εθνική Πινακοθήκη και τα κλέβει.
Πήρε τρία έργα. Μετά από εννέα χρόνια βρίσκουμε τα έργα σε ένα δάσος. Δεν πείθει η υπόθεση. Είναι ευτράπελο. Το παρακαλλιτεχνικό έργο ψάχνει για θησαυρούς αλλά όχι για αυτά τα έργα. Αυτά τα έργα ήταν στις λίστες της Interpol και του FBI. Άρα θα μπορούσε μόνο κάτω από σκοτεινά κυκλώματα να τα επιστρέψει ή να τα πουλήσει. Εκτός αν περίμενε να πάρει λύτρα» πρόσθεσε ο γνωστός κριτικός τέχνης.
«Δεν πιστεύω ότι έδρασε μόνος του. Σε μια κλοπή που διήρκησε 3,5 ώρες δεν μπορεί να ήταν μόνος του. Σίγουρα είχε εσωτερική πληροφόρηση, αλλά δεν έδρασε μόνος του», κατέληξε ο κ. Σταθούλης.
Τρολάρισμα από το ΒΒC
Η τραγελαφική πτώση του πίνακα έκανε το γύρο του διαδικτύου και το BBC σχολίασε τη εν λόγω γκάφα με το καυστικό χιούμορ που χαρακτηρίζει τους Βρετανούς.
Ειδικότερα, σε άρθρο του με τίτλο «Ανακτημένος πίνακας του Πικάσο γλιστράει στο πάτωμα», σημειώνει τα εξής:
«Το τελευταίο πράγμα που θέλετε να κάνετε με έναν πίνακα Pablo Picasso, είναι να τον ρίξετε - ειδικά έναν που έχει ανακτηθεί ύστερα από εννέα χρόνια.
Ένας πίνακας του Πικάσο εκλάπη από την Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας το 2012, μαζί με τον Ανεμόμυλο του Πιτ Μοντριάν.
Τα ανακτημένα έργα τέχνης παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη Τύπου την Τρίτη, όταν συνέβη αυτό:», γράφει και παραθέτει πλάνα από την πτώση του πίνακα
Αντίστοιχα οι Times of Israel σημειώνουν «η ελληνική αστυνομία εντόπισε έναν κλεμμένο Πικάσο και μετά της έπεσε».
Στο yahoo news ο συντάκτης Άντι Γουέλς στηλιτεύει επίσης το περιστατικό.
Αναφορά στη γκάφα της ΕΛ.ΑΣ. έκανε και το γερμανικό Spiegel.
Αναγνωστοπούλου: Κακόγουστη φαρσοκωμωδία
Δεν είναι η πρώτη φορά που η υπουργός Πολιτισμού βάζει την προσωπική της σφραγίδα σε εγκλήματα κατά της πολιτιστικής κληρονομιάς, αυτήν τη φορά όμως προχωρά και ένα βήμα παραπέρα, τοποθετώντας ένα έργο τέχνης στο κέντρο μιας κακόγουστης φαρσοκωμωδίας.
Αυτό υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή της η τομεάρχης πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Σία Αναγνωστοπούλου.
Όπως επισημαίνει, «ο πίνακας του Πικασό, με την εμβληματική αφιέρωση ''στον Ελληνικό Λαό, φόρο τιμής από τον Πικασό'' αφού πρώτα ''κακοποιήθηκε'' σε μια ρεματιά στην Κερατέα, δυστυχώς χρησιμοποιήθηκε με τον πιο ανάρμοστο και ασεβή τρόπο και στην επικοινωνιακή φιέστα που έστησαν ο κύριος Χρυσοχοίδης και η κυρία Μενδώνη για την εξιχνίαση της κλοπής του. Το έργο τέχνης τοποθετήθηκε ως ντεκόρ θριάμβου της ελληνικής κυβέρνησης στη πανηγυρική συνέντευξη Τύπου, εκτέθηκε στα φλας των δημοσιογράφων, έπεσε (!) και επανατοποθετήθηκε με γυμνά χέρια στη θέση του…
Επιπλέον, η σημερινή Υπουργός πολιτισμού που ήταν Γενική Γραμματέας το 2012, όταν εκλάπησαν τα τρία έργα από την Εθνική Πινακοθήκη, λόγω των ανύπαρκτων μέτρων ασφαλείας, δε μας έχει πει ακόμα ούτε μισή λέξη για το αν εξέτασαν οι ειδικοί του Υπουργείου Πολιτισμού τους πίνακες που βρήκαν. Πιστοποιήθηκε η γνησιότητά τους; Συντηρήθηκαν από ειδικούς; Υπήρχαν υπάλληλοι συντηρητές έργων τέχνης του ΥΠΠΟ, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου για να διασφαλίσουν την ακεραιότητα του πίνακα από ενδεχόμενο ατύχημα; Τι σημαίνει η δήλωση ''οι πίνακες ήταν σε καλή κατάσταση''; Θα συνεχιστούν οι έρευνες για τον τρίτο πίνακα που καταστράφηκε, ένα σχέδιο που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια;
Πόσες ιαχές μιας κούφιας αριστείας συνδέουν άραγε έναν ελαιοχρωματιστή καθ’ ομολογίαν δράστη και αφοσιωμένο ''λάτρη της τέχνης'', μια Υπουργό Πολιτισμού που τσιμεντώνει και ακρωτηριάζει μνημεία και έναν Υπουργό Προστασίας του Πολίτη που επαίρεται για τις κατασταλτικές του πρακτικές, ενώ έχει ακόμα ελεύθερο τον Παππά της Χρυσής Αυγής να τριγυρίζει ανάμεσα μας; Χρειαζόμαστε κάποιες απαντήσεις, όχι αλαζονικές φανφάρες».
Πώς παραλίγο να... ξαναχάσουμε τον πίνακα
Βρέθηκε άθικτος σ’ ένα ρέμα ύστερα από εννέα χρόνια και λίγο έλλειψε να υποστεί ζημιά από την πρώτη ημέρα της «ελευθερίας» του. Ο λόγος για τον πίνακα του Πικάσο, ο οποίος είχε κλαπεί το 2012.
Συγκεκριμένα, στη χθεσινή (29/6) συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας για την ανάκτηση των δύο έργων του Πάμπλο Πικάσο και του Πιέτ Μοντριάν, οι δύο πίνακες στηρίχθηκαν (με πάρα πολύ μεγάλη προχειρότητα και απροσεξία) πάνω σε έναν πάγκο, προκειμένου να τραβηχτούν οι σχετικές φωτογραφίες.
Τότε, ο πίνακας του Πικάσο, που είχε εμφανέστατα στηριχθεί λανθασμένα και δίχως προσεκτικές κινήσεις απάνω στον ακατάλληλο αυτόν πάγκο, γλίστρησε εξαιτίας της γωνίας υπό την οποία ήταν στερεωμένος, με αποτέλεσμα να πέσει στο πάτωμα!
Ένας από τους αστυνομικούς που βρισκόταν επί τόπου, έσπευσε να τον σηκώσει και να τον επαναφέρει στο ίδιο σημείο όπου είχαν τοποθετήσει το αριστούργημα του σπουδαίου Ισπανού ζωγράφου.
Το σημαντικό γεγονός της εύρεσης του αριστουργήματος του μεγάλου καλλιτέχνη, λίγο έλλειψε να μετατραπεί σ’ ένα απίστευτο φιάσκο. Ευτυχώς, το έργο δεν έπαθε ζημιά.
Δείτε το στο 1:27 του βίντεο του Mega:
Διαβάστε ακόμη:
«Πάρτι» στο Τwitter με την τραγελαφική πτώση του πίνακα
Τα ΙΚΕΑ δίνουν ιδέες για τον πεσμένο Πικάσο