Η Ένωση Καταναλωτών – Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) έχει δεχθεί εκατοντάδες καταγγελίες για μονομερή τροποποίηση των σταθερών τιμολογίων ηλεκτρισμού σε κυμαινόμενα. Ή Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εξέδωσε σχετική ανακοίνωση το βράδυ της Τετάρτης, στην οποία καταγγέλλει την πρακτική των εταιρειών ενέργειας ως καταχρηστική.
«Το δικαίωμα των Προμηθευτών να τροποποιούν - βάσει της ανωτέρω διαδικασίας - τους συμβατικούς όρους ελέγχεται ως προς την καταχρηστική του άσκηση. Στο πλαίσιο αυτό, πρακτικές Προμηθευτών να προσφέρουν ιδιαιτέρως ελκυστικούς όρους και, εν συνεχεία, να τους αναθεωρούν, αφενός δύνανται να θεωρηθούν ως καταχρηστικές στρατηγικές μεγέθυνσης του πελατολογίου, αφετέρου επιτείνουν κλίμα ανασφάλειας στους πελάτες τους, περιάγοντάς τους είτε σε διαρκή αναζήτηση προμηθευτή είτε σε αποδοχή δυσμενέστερων όρων. Η ΡΑΕ, στη βάση συγκεντρωτικών στοιχείων από την εν γένει λειτουργία της αγοράς, εξετάζει τις συμπεριφορές των Προμηθευτών και υπό αυτό το πρίσμα», αναφέρει χαρακτηριστικά για το ζήτημα.
Επίσης, η ΡΑΕ ανακινεί και ζήτημα κατανοητής και διαφανούς ενημέρωσης του πελάτη, αναγνωρίζοντας ότι τα «ψιλά γράμματα» καταλήγουν να την ακυρώνουν. Λέει, ειδικότερα, ότι «η σήμανση της επικείμενης αλλαγής στο “περιθώριο” του λογαριασμού, δηλαδή, σε σημείο όπου ο μέσος καταναλωτής ευλόγως δεν ανατρέχει, καθώς και η χρήση μη ευανάγνωστων γραφικών χαρακτήρων, συνιστούν πρακτικές που εντέλει αντιστρατεύονται την εκπλήρωση της υποχρέωσης προηγούμενης ειδοποίησης».
Με αυτά τα δεδομένα, ο Ρυθμιστής προειδοποιεί ότι κυρώσεις θα επιβάλλονται τόσο για παραβιάσεις του Κώδικα Προμήθειας όσο και σε καταχρηστικές συμπεριφορές, εφόσον ελέγχονται και διαπιστώνονται.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ, όπως αναφέρει το euro2day.gr έχει δεχθεί από τον Σεπτέμβριο του 2021 έως τέλη Φεβρουαρίου του 2022, δηλαδή στην περίοδο έκρηξης της ενεργειακής κρίσης, πάνω από 3.000 καταγγελίες, το 70% των οποίων αφορούν στη Ρήτρα Αναπροσαρμογής. Από το υπόλοιπο 20% η συντριπτική πλειονότητα αφορά στις τροποποιήσεις των σταθερών τιμολογίων. Αντίθετα, στο πρώτο τρίμηνο του 2021 οι καταγγελίες ήταν μόλις 414.
Η Ένωση παρακινεί τους καταγγέλλοντες να υποβάλλουν τις αναφορές τους και στη σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΡΑΕ (www.my.rae.gr), κάτι που γίνεται σε μεγάλο βαθμό. Μάλιστα, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο Ρυθμιστής, με αφορμή τη βράβευση της πλατφόρμας αυτής, από τις 13 Σεπτεμβρίου 2021 έως τις αρχές Μαρτίου υποβλήθηκαν 2.250 παράπονα καταναλωτών, από τα οποία έχουν διευθετηθεί πάνω από τα μισά.
Σύμφωνα με στοιχεία που διέθεσε η ΕΚΠΟΙΖΩ, οι καταναλωτές καταγγέλλουν υπέρογκες και αδιαφανείς χρεώσεις λόγω της Ρήτρας Αναπροσαρμογής, που διπλασιάζουν ή τριπλασιάζουν το κόστος της κιλοβατώρας.
Λένε, συγκεκριμένα, ότι εμφανίζεται στις προωθητικές καμπάνιες παρόχων η Ρήτρα να είναι ενσωματωμένη στις χρεώσεις προμήθειας, με συνέπεια ο καταναλωτής να παραπλανάται ότι οι εκπτώσεις που υπόσχονται αφορά και σε αυτήν. Μιλούν, επίσης, για παράλειψη ενημέρωσης από τον προμηθευτή για τον κίνδυνο που συνεπάγεται το κυμαινόμενο τιμολόγιο σε περίπτωση αύξησης της χονδρικής τιμής, με τα συμβόλαια να περιλαμβάνουν δυσνόητους συμβατικούς όρους.
Καταγγέλλουν, εξάλλου, τους προμηθευτές για λάθη στην τιμολόγηση, τα οποία πολλές φορές αρνούνται να διορθώσουν, παρά τις συνεχείς οχλήσεις τους. Η χρέωση, λένε, γίνεται με μεσοσταθμικές τιμές που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική και συνήθως είναι κατά του καταναλωτή και υπέρ του προμηθευτή. Όσο για τη μετακύλιση του χονδρεμπορικού κόστους εκτιμούν ότι γίνεται με εντελώς αδιαφανή τρόπο, μέσω δυσνόητου μαθηματικού τύπου.
Ένα άλλο ζήτημα που θέτουν οι καταναλωτές έχει να κάνει με τους διακανονισμούς. Καταγγέλλουν εταιρείες προμήθειας είτε να μη δέχονται να προβούν σε διακανονισμούς είτε να υποχρεώνουν τους πελάτες τους να προπληρώνουν το 30-40% της συνολικής οφειλής.
Αναδεικνύουν ένα ακόμη πρόβλημα οι καταναλωτές. Την όχλησή τους από εισπρακτικές εταιρείες, ακόμη και για τιμολόγια που δεν έχει λήξει η προθεσμία πληρωμής τους.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ εκφράζει την άποψη ότι διευρύνεται συνεχώς η ενεργειακή φτώχεια, εξαιτίας της υπαρκτής οικονομικής δυσχέρειας που απορρέει από το δυσβάστακτο ενεργειακό κόστος, ενώ πληθαίνουν τελευταία τα περιστατικά θανάτων από πυρκαγιές και αναθυμιάσεις, λόγω της χρήσης πρόχειρων και ως εκ τούτου μη ασφαλών μέσων θέρμανσης.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ σχεδιάζει να προχωρήσει σε ένα είδος δημοσκόπησης μέσω της ιστοσελίδας της μεταξύ των καταναλωτών, ώστε να καταγραφούν τα αιτήματά τους, τα οποία, στη συνέχεια θα αποτελέσουν τον κορμό έγγραφης αναφοράς προς την κυβέρνηση.