Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για το ποιος βρίσκεται πίσω από το χτύπημα στους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream, με τις ΗΠΑ και τη Ρωσία να αλληλοκατηγορούνται μιλώντας για σαμποτάζ.
Στα σενάρια για το πλήγμα στον Nord Stream, αλλά και τα κίνητρα που θα είχε καθεμιά από τις δύο χώρες για να το πραγματοποιήσει, αναφέρθηκε μιλώντας στην ΕΡΤ ο Senior Energy Economist στο CER – Centro Europa Ricerche της Ρώμης Δημοσθένης Φλώρος. Ο κ. Φλώρος είναι έλληνας ομογενής στην Ιταλία και πολύ γνωστός οικονομολόγος. Είναι εξειδικευμένος στα ενεργειακά θέματα και έχει γράψει βιβλία επί του θέματος.
Τα πιθανά κίνητρα για το σαμποτάζ στον Nord Stream
«Το σαμποτάζ των αγωγών Nord Stream και Nord Stream 2 έχει δύο ερμηνείες», τόνισε ο κ. Φλώρος.
Το πρώτο ενδεχόμενο είναι «οι Ρώσοι να χτύπησαν τους δικούς τους αγωγούς για να μπορέσουν να ανεβάσουν τις τιμές του αερίου, για να χρηματοδοτήσουν τον πόλεμο στην Ουκρανία, και συγχρόνως να ανεβάσουν την οικονομική πίεση στις Ευρωπαϊκές χώρες».
Το δεύτερο σενάριο, σύμφωνα με τον οικονομολόγο, αφορά την εμπλοκή του ΝΑΤΟ. «Αντίστοιχα, μπορούμε να υποθέσουμε ότι το ΝΑΤΟ χτύπησε τους αγωγούς για να μπορέσει να σπάσει την ενεργειακή και εμπορική σχέση μεταξύ της Ρωσίας και των ευρωπαϊκών χωρών, αφού τις τελευταίες εβδομάδες γερμανοί βιομήχανοι και πολιτικοί της Bundestag είχαν ζητήσει πράσινο φως όσον αφορά στον Nord Stream 2».
«Σίγουρα ξέρουμε ότι η Ευρώπη θα αναγκαστεί να αγοράσει περισσότερο αέριο από την Αμερική, το οποίο κοστίζει ακριβότερα από το ρωσικό, και αυτό θα φέρει σε πολύ δύσκολη θέση την ευρωπαϊκή βιομηχανία» υπογραμμίζει ο κ. Φλώρος.
Γιατί δεν αρκεί το φυσικό αέριο που έχουν ήδη αποθηκεύσει χώρες της Ε.Ε
Ερωτηθείς για δηλώσεις του ιταλού υπουργού Οικολογικής Μετάβασης, Ρομπέρτο Τσινγκολάνι, πως η χώρα του έφτιασε στο 90% των αποθεμάτων φυσικού αερίου και αν κάτι τέτοιο σημαίνει ότι δεν θα χρειαστεί να μπει δελτίο στο αέριο τον χειμώνα που έρχεται, ο κ. Φλώρος ξεκαθάρισε ότι αυτό δεν αρκεί.
«Όχι», απάντησε κοφτά ο οικονομολόγος «γιατί αυτό σημαίνει ότι, και το 90% και το 100% να έχεις, δεν αρκεί για όλο τον χειμώνα».
«Ας πάρουμε για παράδειγμα τη Γερμανία. Οι Γερμανοί έχουν 6 μήνες χειμώνα ή κρύα εποχή. Τα αποθέματα φτάνουν για 2 μήνες στους 6, δηλαδή μόνο για ένα κομμάτι του χειμώνα. Και αυτό ισχύει για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Βέβαια η κάθε χώρα έχει το δικό της κλίμα, αλλά αυτό το πρόβλημα που έχουν οι Γερμανοί το έχουν όλες οι χώρες. Δηλαδή εμείς δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε όλη την κρύα περίοδο με αυτό το αέριο που έχουμε ήδη αποθηκεύσει μέχρι τώρα. Έχουμε ανάγκη να εισάγουμε αέριο τον χειμώνα. Αυτό είναι πολύ σημαντικό» εξήγησε ο ίδιος.
«Υπάρχει και ένα δεύτερο πρόβλημα, δηλαδή πως όλη αυτή η κατάσταση δεν τελειώνει την άνοιξη του 2023» τόνισε ο κ. Φλώρος, προσθέτοντας πως «η κατάσταση θα κρατήσει τουλάχιστον μέχρι την άνοιξη του 2024».
«Ο επικεφαλής της ΕΝΙ, κ. Descalzi, είπε ότι (σ.σ στην Ιταλία) χρειαζόμαστε 2,5 χρόνια για να μπορούμε να κάνουμε χωρίς το ρωσικό αέριο, και αυτό εάν όλα τα πράγματα πάνε καλά. Αλλά μέσα σε 2,5 χρόνια τι θα γίνει στην ιταλική βιομηχανία που είναι gas intensive (βασίζεται δηλαδή σημαντικά στο φυσικό αέριο);», διερωτήθηκε και πρόσθεσε:
«Στην Ιταλία το αέριο αποτελεί το 42% όλης της ενέργειας που χρειάζεται – όχι μόνο για την ηλεκτρική, για όλη την ενέργεια. Είναι ένα τεράστιο ποσοστό. Γι’ αυτό εγώ πιστεύω ότι τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα, όχι μόνο για φέτος, αλλά και για την επόμενη χρονιά».
Σε ποια κατάσταση βρίσκεται η Ελλάδα
«Η Ελλάδα είναι μια χώρα η οποία χρησιμοποιεί λιγότερο αέριο σε σχέση με Ιταλία και Γερμανία» τόνισε ο οικονομολόγος. «Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα εισάγει αέριο από τη Ρωσία, αλλά μιλάμε για 1-2 δις. κυβικά μέτρα τον χρόνο, ενώ όταν μιλάμε για την Ιταλία μιλάμε για 76 δις. κυβικά μέτρα τον χρόνο και όσον αφορά στη Γερμανία μιλάμε για 85-90 δισ. κυβικά και παραπάνω» συνέχισε.
«Σίγουρα η Ελλάδα έχει μικρότερο πρόβλημα (σ.σ σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες), και συγχρόνως έχει αρχίσει και αγοράζει το λεγόμενο LNG (σ.σ υγροποιημένο φυσικό αέριο) από την Αμερική. Αλλά αυτό πάει να πει πως και η Ελλάδα θα αναγκαστεί να πληρώνει ακριβότερα το αέριο» πρόσθεσε ο κ. Φλώρος.
«Αυτό βέβαια είναι ένα πρόβλημα για την οικονομία της Ελλάδα. Συγχρόνως, η Ελλάδα αρχίζει και χρησιμοποιεί κάρβουνο, αλλά αυτό είναι ένα βήμα πίσω, όχι ένα βήμα μπροστά, αν ο στόχος είναι το green deal της Ευρώπης, μέχρι το 2050 που έχουμε πει. Αυτό βέβαια δεν είναι ένα πρόβλημα που ισχύει μόνο για την Ελλάδα, ισχύει για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες» κατέληξε ο οικονομολόγος.