Στην Αστυπάλαια θα βρεθεί σήμερα Τετάρτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για την παρουσίαση του το πρωτοποριακού περιβαλλοντικού προγράμματος που θα μετατρέψει το νησί σε «πράσινο».
Ο πρωθυπουργός στις 15:00, θα συναντηθεί με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Volkswagen AG, Dr. Herbert Diess, ενώ στις 16:15, θα παραβρεθεί στην παράδοση δωρεάς υπηρεσιακών αυτοκινήτων και φορτιστών από την Volkswagen στις τοπικές αρχές (Αστυνομία, Λιμενικό). Στις 17:30, ο κ. Μητσοτάκης θα παραβρεθεί και θα μιλήσει στην εκδήλωση με θέμα «Astypalea: smart & sustainable island - Progress Report, from vision to action».
Τον πρωθυπουργό στην Αστυπάλαια θα συνοδεύουν ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, ο υπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Άκης Σκέρτσος, ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κώστας Σκρέκας, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, ο υφυπουργός Εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Όπως εξήγησε ο Κώστας Φραγκογιάννης, το πρόγραμμα που θα εκτελεστεί σε συνεργασία με τη Volkswagen θα περιλαμβάνει την δωρεάν χρήση ηλεκτρικών αυτοκίνητων από όλους τους δημόσιους φορείς και τις συγκοινωνίες του νησιού.
Παράλληλα, θα δοθούν πολύ υψηλά κίνητρα για να αποκτήσουν οι κάτοικοι του νησιού ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ θα τα χρησιμοποιούν με λογικό κόστος και οι τουρίστες. Τέλος, σε ορίζοντα πενταετίας θα αντικατασταθούν οι πετρελαιογεννήτριες και το ηλεκτρικό ρεύμα θα παράγεται από ανεμογεννήτριες.
Για την Ελλάδα το συμφέρον από τη δημιουργία ενός τόπου προτύπου για το πώς μπορεί η ηλεκτροκίνηση να γίνει κομμάτι της καθημερινότητας διασφαλίζοντας μηδενικούς ρύπους είναι λίγο πολύ προφανές. Στα θετικά για το γερμανικό κολοσσό περιλαμβάνονται: η βελτίωση του κύρους του μετά το σκάνδαλο παραποιημένων τιμών ρύπων σε ντιζελοκινητήρες, καθώς και η εφαρμογή της νέας στρατηγικής στροφής προς την ηλεκτροκίνηση που ασπάστηκε μόλις πριν μερικά χρόνια η Volkswagen υπό την πίεση των αυστηρών ευρωπαϊκών προδιαγραφών ρύπων CO2.
«Υπάρχει μια πτυχή της συμφωνίας, η οποία μάλλον πέρασε στα ψιλά, αλλά είναι πολύ σημαντική για την VW», λέει στην DW o Νίκος Κουνίτης δημοσιογράφος αυτοκινήτου και μηχανολόγος μηχανικός, ο οποίος κατάγεται από την Αστυπάλαια:«Πρόκειται για τη δυνατότητα δοκιμών αυτόνομα κινούμενων αυτοκινήτων. Η σχετική νομοθεσία σε όλες τις χώρες της ΕΕ είναι αρκετά πολύπλοκη για τη διεξαγωγή τέτοιου είδους πιλοτικών προγραμμάτων σε δημόσιους δρόμους, με αρκετούς περιορισμούς στο είδος των δρόμων ή τη χρονική διάρκεια των δοκιμών. Η Αστυπάλαια ως παραμεθόριος περιοχή μπορεί να είναι πιο ελαστική ως προς τη συγκεκριμένη νομοθεσία δίνοντας στην VW ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα στην εξέλιξη αυτόνομα κινούμενων οχημάτων».
Η ηλεκτροκίνηση χρειάζεται ως γνωστόν...ρεύμα. Όπως τα περισσότερα ελληνικά νησιά έτσι και η λεγόμενη πεταλούδα του Αιγαίου, όπως αποκαλείται λόγω της γεωγραφικής της μορφής η Αστυπάλαια, καλύπτει τις ενεργειακές της ανάγκες σήμερα σχεδόν αποκλειστικά με ντιζελογεννήτριες.
«Για την Volkswagen η ενεργειακή μετάβαση της Αστυπάλαιας στις ανανεώσιμες πηγές αποτελεί προϋπόθεση για το πρόγραμμα διότι δεν θα είχε κανένα νόημα η ηλεκτροκίνηση στο νησί όταν η ενέργεια προέρχεται από ντιζελογεννήτριες», λέει ο Μάικ Στέφαν και προσθέτει ότι «η ελληνική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να διασφαλίσει την ενεργειακή επάρκεια στην Αστυπάλαια με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
Για τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού ο δήμαρχος Αστυπάλαιας Νικόλαος Καμηνέας δηλώνει στην DW: «Η αυξημένη παραγωγή ρεύματος θα είναι περίπου της τάξης του 16% σε σχέση με αυτό το οποίο εμείς ούτως ή άλλως καταναλώνουμε αυτή τη στιγμή. Η παραγωγή αυτού του ρεύματος θα γίνεται από ένα υβριδικό σύστημα παραγωγής, το οποίο θα αποτελείται από ένα φωτοβολταϊκό και μία ανεμογεννήτρια, τα οποία θα τροφοδοτούν συνεχώς ένα σύστημα μπαταριών εξελιγμένου τύπου, το οποίο θα αποθηκεύει την ενέργεια και θα την αποδίδει στο σύστημα της ΔΕΗ».