Μια ζόρικη Black Friday θα ζήσουν φέτος οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές. Η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα φέρνει προσκόμματα στην ομαλή τροφοδοσία των καταστημάτων και στην Ελλάδα, με την έλλειψη πρώτων υλών και τις τεράστιες καθυστερήσεις στις αποστολές εμπορευμάτων από την Ασία να απειλούν ευθέως πλέον Black Friday και Χριστούγεννα.
Το πρόβλημα με τις πρώτες ύλες, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, δεν είναι μόνο η πολύ υψηλότερη τιμή τους αλλά και η καθυστέρηση στην παράδοσή τους, γεγονός που διαταράσσει την παραγωγική διαδικασία, σε μια συγκυρία μάλιστα θετική για τον εγχώριο μεταποιητικό τομέα.
Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις, που επικαλείται η εφημερίδα Ναυτεμπορική, ο Οκτώβριος είναι ο πιο έντονος μήνας για την οργάνωση και την πρόβλεψη για τις αγορές, τόσο στις 26 Νοεμβρίου (Black Friday), όσο και στα Χριστούγεννα, με την κρίση στις διεθνείς μεταφορές να δείχνει ήδη ότι φέτος η κατάσταση θα είναι περίπλοκη.
Ενδεικτικό της κατάστασης που διαμορφώνεται είναι το γεγονός ότι μόνο για την Black Friday εκτιμάται ότι η ζήτηση για online αγορές στην Ελλάδα θα αυξηθεί κατά 150% σε σύγκριση με πέρυσι.
Ωστόσο, ακόμα κι αν όλα τα προϊόντα που ζητούσαν οι πελάτες ήταν εδώ, οι μεταφορείς δεν έχουν ακόμα την ικανότητα ή την τεχνολογία να προσαρμοστούν σε αυτούς τους όγκους και να τα παραδώσουν εγκαίρως.
Σε αυτήν την περίπτωση καθυστερήσεων και ελλείψεων, πρέπει να προστεθεί ένας άλλος παράγοντας.
Η αύξηση των τιμών λόγω του έντονου ανταγωνισμού για τη μεταφορά προϊόντων από την Ασία που έχει πολλαπλασιάσει την τιμή.
«Έχουν πάρει το εμπορευματοκιβώτιο με το φορτίο μας από το πλοίο για να βάλουν ένα άλλο που έχει πληρώσει περισσότερα». Με αυτήν την απελπιστική περιγραφή, ένας επιχειρηματίας στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας προσπάθησε να εξηγήσει πριν από λίγες εβδομάδες στους συναδέλφους του στον κλάδο την ακραία κατάσταση που αντιμετωπίζει το εμπόριο λίγο πριν τα βασικά γεγονότα στο τέλος του έτους: 11 Νοεμβρίου, Black Friday (26 Νοεμβρίου), Χριστούγεννα ή τη γιορτή των Τριών Μάγων.
Η κατάσταση δεν είναι τόσο ακραία όσο όταν ο κόσμος έψαχνε μάσκες τον Μάρτιο του 2020 στη διεθνή αγορά, αλλά η απόγνωση να φτάσουν εγκαίρως τα εμπορεύματα εν όψει των γιορτών στο τέλος του έτους αυξάνεται λεπτό.
Βιομηχανίες όπως η αυτοκινητοβιομηχανία ήταν οι πρώτες που υπέφεραν από αυτή την έλλειψη προσφοράς που οδήγησε στην παράλυση εργοστασίων όπως η Seat στη Βαρκελώνη, αλλά τώρα ο συναγερμός χτυπά σε όλους εκείνους τους τομείς που συγκεντρώνουν τις πωλήσεις τους τη Μαύρη Παρασκευή και Χριστούγεννα. Όπως τεχνολογία, παιχνίδια ή υφάσματα.
Αυτό αναγνωρίστηκε τις τελευταίες εβδομάδες από μερικές από τις εταιρείες που εξαρτώνται περισσότερο από την παραγωγή στην Ασία, όπως η H&M, η Boohoo ή η Nike στις παρουσιάσεις αποτελεσμάτων τους. «Δεν μπορούμε να καλύψουμε τη ζήτηση για ορισμένους τύπους προϊόντων. Όσο για την παραγωγή των προμηθευτών όσο και για τη μεταφορά και τη συμφόρηση στα λιμάνια », αναγνώρισε η εκτελεστική διευθύντρια της H&M, Helena Helmersson σε δηλώσεις στους Financial Times.
Στην Ισπανία η κατάσταση δεν είναι πολύ διαφορετική. «Μόνο για τη Black Friday εκτιμούμε ότι η ζήτηση για online αγορές στην Ισπανία θα αυξηθεί κατά 192% σε σύγκριση με πέρυσι. Έτσι, ακόμα κι αν όλα τα προϊόντα που ζητούσαν οι πελάτες ήταν εδώ, οι μεταφορείς στην Ισπανία δεν έχουν ακόμα την ικανότητα ή την τεχνολογία να προσαρμοστούν σε αυτούς τους όγκους, να φτάσουν εγκαίρως », διαβεβαιώνει ο Στεφάνο Μπενάλια, διευθυντής πωλήσεων για τη Νότια Ευρώπη της Ευρώπης πλατφόρμα διαχείρισης αποστολής για ηλεκτρονικό εμπόριο Sendcloud.
Οι Ισπανοί κατασκευαστές παιχνιδιών προειδοποιούν το ίδιο εδώ και εβδομάδες. Αποθηκεύουν εμπορεύματα, αλλά όλα αυτά τα παιχνίδια, όλο και περισσότερο, που έχουν κάποιο τεχνολογικό εξάρτημα που ίσως εξαντληθεί. Δεν υπάρχει πλέον περιθώριο επέκτασης παραγγελιών και άφιξης εγκαίρως ή την Black Friday, ούτε καν για τη Γιορτή των Reyes Magos.