Aλλαγές έρχονται στις προσφορές στα σούπερ μάρκετ μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, όπως προκύπτει από στελέχη του κλάδου του λιανεμπορίου, αλλά και από τους προμηθευτές.
Σήμερα οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ (προωθητικές ενέργειες) λειτουργού ως προαπαιτούμενο για σχεδόν 2 στα 3 προϊόντα που πωλούνται στα ράφια.
Όπως γράφει το FnB Daily αυτό είναι το κεντρικό συμπέρασμα του… debate μεταξύ του Αριστοτέλη Παντελιάδη, διευθύνοντος συμβούλου της Metro ΑΕΒΕ και της Ερμιόνης Γεωργουλάκη, country leader της Procter & Gamble Ελλάδας στο χθεσινό συνέδριο του ECR Hellas.
Οι εκπρόσωποι των δυο… «στρατοπέδων» συμφώνησαν ότι πρέπει να περιοριστούν οι προσφορές.
Η κα Γεωργουλάκη ανέφερε ότι «σε μια περίοδο μακράς κρίσης στη χώρα, εστιάσαμε στο να διατηρήσουμε με κάθε κόστος τα μερίδιά μας, με αποτέλεσμα να σημειωθεί έξαρση των προωθητικών ενεργειών.»
Υπογράμμισε δε πως, «σήμερα που το μακροοικονομικό περιβάλλον στη χώρα νας είναι καλύτερο, πρέπει να εστιάσουμε στην αξία πολυδιάστατα και όχι μόνο στην τιμή και τις προσφορές.»
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του κ. Παντελιάδη ο οποίος επισήμανε ότι «οι προωθητικές ενέργειες έκαναν τη…δουλειά τους στην κρίση και βοήθησαν τους πάντες. Πήραν ομως τεράστια έκταση. Είναι υπερβολή να πωλούνται με προωθητικές ενέργειες 2 στα 3 προϊόντα.»
Ο επικεφαλής της Metro ΑΕΒΕ πρόσθεσε ότι «δεν πρόκειται να σταματήσουν οι προωθητικές ενέργειες, αλλά πρέπει να περιοριστούν»
Ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι «πρέπει να προχωρήσουμε σε πιο έξυπνες και πιο στοχευμένες προσφορές. Επειδή ματώνουμε πολύ αμφότεροι, υπάρχει και το οικονομικό κίνητρο για να αλλάξουμε τα επόμενα χρόνια. Οι πιέσεις δεν φέρνουν το επιθυμητό αποτελεσμα. Απαιτείται συνεργασία και από τις δυο πλευρές, αφού πρόκειται άλλωστε για μια Win win κίνηση.»
Tα σούπερ μάρκετ αποφάσισαν να σταματήσουν την πολιτική των έντονων προωθητικών ενεργειών και να στραφούν σε ένα πιο υγιές –για αυτά- μοντέλο τιμολογιακής στρατηγικής. Ένα νέο μοντέλο που σύμφωνα με κορυφαία στελέχη από τον χώρο του οργανωμένου λιανεμπορίου αλλά και από τη βιομηχανία θα εστιάζει σε πιο στοχευμένες προσφορές και πιο προσωποποιημένες στις ανάγκες των καταναλωτών.
Οι έντονες προωθητικές ενέργειες, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ομίλου ΜΕΤΡΟ – My Market, Αριστοτέλη Παντελιάδη ήταν εξαιρετικά χρήσιμες καθώς βοήθησαν τους καταναλωτές καθώς και τους λιανέμπορους και τους προμηθευτές τους στα δύσκολα χρόνια της κρίσης να αντέξουν. Ωστόσο, όπως είπε, από το βήμα του 13ου συνεδρίου του ECR, έφθασαν σε υπερβολικό σημείο, λέγοντας πως υπαίτιοι για τη σημερινή κατάσταση είναι οι ίδιοι οι λιανέμποροι καθώς φρόντισαν τα τελευταία δέκα χρόνια να εκπαιδεύσουν τους καταναλωτές, να «κυνηγάνε σαν τρελοί τις προωθητικές ενέργειες».
Όπως είπε, πρέπει να μπει σε πρώτο πλάνο η καινοτομία, η ποιότητα και το value for money, και να περάσουν σε δεύτερο πλάνο οι προσφορές που «κάνουν τις επιχειρήσεις να ματώνουν».
Αυτό, διευκρίνισε σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει πως η αγορά θα ξαναγυρίσει στην προ κρίσης εποχή. Αντίθετα, «αυτό που πρέπει να κάνει το λιανεμπόριο είναι πιο έξυπνες και πιο στοχευμένες προσφορές», μέσα από την καλύτερη χρήση της τεχνολογίας.
Οι πρώτες δοκιμές του νέου μοντέλου, τόνισε, έχουν αρχίσει να γίνονται ήδη και εξέφρασε την βεβαιότητα πως σε λίγα χρόνια το λιανεμπόριο θα μπορεί να χειρίζεται καλύτερα τις προσφορές, πάντοτε σε συνεργασία με τους προμηθευτές πάνω στο αμοιβαίο όφελος. «Πρέπει να δουλέψουμε μαζί με τους προμηθευτές, διαφορετικά δεν κάνουμε δουλειά», είπε με νόημα.
Ανάλογο μοντέλο σκοπεύει να εφαρμόσει και η ΑΒ Βασιλόπουλος
Σύμφωνα με το Έθνος, ανάλογο μοντέλο σκοπεύει να εφαρμόσει και η ΑΒ Βασιλόπουλος, με τον επικεφαλής της εταιρείας, Βασίλη Σταύρου να δηλώνει πως ήρθε η στιγμή το λιανεμπόριο να επικεντρωθεί στην αξία (value) που προσφέρουν τα προϊόντα στους καταναλωτές, και να δώσουν λιγότερο βάρος στις τιμές. Ο κ. Σταύρου, αποκάλυψε πως πολύ σύντομα η ΑΒ θα είναι έτοιμη να παρουσιάσει το νέο μοντέλο προσωποποιημένων προσφορών της εταιρείας, το οποίοι θα αξιοποιεί την κάρτα πιστότητας.
Από την άλλη πλευρά των προμηθευτών, η επικεφαλής της Procter & Gamble Hellas, Ερμιόνη Γεωργουλάκη, η οποία μίλησε για την ανάγκη λιανεμπόριο και βιομηχανία να αλλάξουν κατεύθυνση και να εστιάσουν στην αξία των προϊόντων, αντί της τιμής. Η πολιτική των έντονων προσφορών, όπως είπε, κράτησε για πάρα πολλά χρονιά και μάλιστα πήρε ακραία μορφή, πλήττοντας την κερδοφορία των επιχειρήσεων.
«Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα οι έντονες προσφορές είναι πρόβλημα και έχει επιπτώσεις στην ικανότητα των εταιρειών να καινοτομούν, και να αναπτύσσουν τις πωλήσεις τους ενώ απαξιώνουν και την αγορά», επεσήμανε χαρακτηριστικά. Παραδέχθηκε πάντως πως οι προσφορές βοήθησαν τις εταιρείες και κυρίως τα επώνυμα προϊόντα να διατηρήσουν τις πωλήσεις και τα μερίδια τους στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, απέναντι στην ιδιωτική ετικέτα.
Η κα. Γεωργουλάκη ανέφερε πως η βελτίωση των μακροοικονομικών δεικτών μπορεί να βοηθήσει την προσπάθεια των επιχειρήσεων, να κοιτάξουν και άλλα πράγματα σε ένα προϊόν, πέρα από την τιμή του, όπως η ποιότητα, το αποτύπωμα που αφήνει στην κοινωνία, η ευκολία κα.. «Τα μακροοικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι είμαστε έτοιμοι για την υιοθέτηση ενός διαφορετικού μοντέλου. Δείχνουν ότι ο καταναλωτής έχει μπει σε μια κανονικότητα», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η άλλη όψη του νομίσματος
Στον αντίποδα, η συρρίκνωση των μεγάλων προσφορών που ξεπερνούσαν πολλές φορές και το 50% αναμένεται να απογοητεύσει το καταναλωτικό κοινό που εξακολουθεί να αναζητά φθηνές λύσεις για να καλύψει τις ανάγκες του.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι καταναλωτές εκτιμάται ότι εξοικονομούν πάνω από 300 ευρώ σε ετήσια βάση από τις προσφορές και τις εκπτώσεις που υπάρχουν στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Η αξία αυτή είναι σταθερή σε ετησία βάση την τελευταία 5ετία με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο πολύ σημαντικών αλυσίδων σουπερμάρκετ της χώρας (Μαρινόπουλος- Βερόπουλος).
Αυτό το όφελος, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014 εξαιτίας της μείωσης της δαπάνης στων νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, η οποία εκτιμάται σε περίπου 4% την πενταετία 2014-2019. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 1.500 ευρώ για την εξεταζόμενη περίοδο, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 5 χρόνια ξεπερνά τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ.
Το κυνήγι των προσφορών, συνεχίζει το ΙΕΛΚΑ, έχει γίνει πλέον καθημερινότητα για τους καταναλωτές, οι οποίοι στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα κυνηγούν όλο και περισσότερο τις προσφορές και εκπτώσεις που παρέχουν τα σουπερ-μάρκετ μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών. Μάλιστα, το 89% των καταναλωτών εξοικονομεί χρήματα μέσω προσφορών/κουπονιών/δωροπετιαγών που προφέρουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ και προμηθευτές των προϊόντων ενώ 7 στους 10 καταναλωτές εξοικονομούν τουλάχιστον 5% επί της αξίας των αγορών του και 1 στους 5 τουλάχιστον 20%.
Την ίδια ώρα, σημαντικές τάσεις καταγράφονται από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ σε δείγμα 2.000 καταναλωτών απ’ όλη την Ελλάδα όσον αφορά στην αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων στα χρόνια της κρίσης. Ειδικότερα, το 71% των ερωτώμενων τη χρονιά που πέρασε (2018) αγόρασε περισσότερα προϊόντα σε προσφορά σε σχέση με το προηγούμενο έτος (2017), ενώ το 66% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει τις προσφορές στις αγορές στο σουπερμάρκετ. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι για το 56% του κοινού οι προσφορές και εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξουν το κατάστημα σουπερμάρκετ που θα επισκεφθούν, στοιχείο που σε μεγάλο βαθμό εξηγεί τον ανταγωνισμό ανάμεσα στις επιχειρήσεις στο κομμάτι των προσφορών.
Χαρακτηριστικό του βαθμού υιοθέτησης προσφορών από τον καταναλωτή είναι το γεγονός ότι το 56% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές. Ο λόγος γι’ αυτή την επιλογή είναι ότι θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων. Άλλωστε, ένα μειοψηφικό αλλά σημαντικό ποσοστό 44% δηλώνει ότι αναβάλει τις αγορές του μέχρι να βρει την κατάλληλη προσφορά στα είδη που επιθυμεί να αγοράσει.
Πέρα από την αναζήτηση της καλύτερης προσφοράς, οι Έλληνες άλλαξαν και διατροφικές συνήθειες εξαιτίας της κρίσης. Τα νοικοκυριά της χώρας γυρνούν την πλάτη στα ακριβά τρόφιμα όπως το μοσχάρι και το κατσίκι και πλέον στρέφονται σε φθηνότερες και πιο υγιεινές λύσεις όπως τα όσπρια, το κοτόπουλο, και τα ζυμαρικά για να καλύψουν τις διατροφικές ανάγκες στην καθημερινότητά τους.