Νέες καταναλωτικές συνήθειες και νέα δεδομένα κατακλύζουν ραγδαία τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Οι μεγάλες αλυσίδες αλλάζουν τη στρατηγική τους και στρέφονται σε καταστήματα μικρότερου μεγέθους με ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών. Όλα δείχνουν, ότι οι υπεραγορές, με τις μεγάλες ουρές και τους «πνιγμένους» διαδρόμους είναι παρελθόν.
Οι επιχειρήσεις σήμερα αναζητούν πιο φιλόξενα, ευέλικτα καταστήματα που μπορούν να εξυπηρετήσουν τους καταναλωτές χωρίς είναι «τεράστια» κάτι που στο παρελθόν είχαν προτεραιότητα.
Τα αυτόματα ταμεία αυτοεξυπηρέτησης, που έχουν ήδη ενταχθεί από διεθνείς αλυσίδες, υιοθετούνται πλέον ευρέως και στην εγχώρια αγορά, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες να εξυπηρετούνται γρηγορότερα. Η αλυσίδα Lidl στοχεύει να εγκαταστήσει αυτόματα ταμεία σε όλα της τα καταστήματα έως το 2026, ενώ ακολουθούν και άλλες μεγάλες αλυσίδες, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος και η METRO.
Σύμφωνα με τα στελέχη των επιχειρήσεων, τα αυτόματα ταμεία δεν αποσκοπούν στην αντικατάσταση των υπαλλήλων, καθώς η προσωπική επαφή παραμένει σημαντική για τους πελάτες. Στο πλαίσιο αυτό, τα αυτόματα ταμεία λειτουργούν επικουρικά, διατηρώντας παράλληλα το ανθρώπινο στοιχείο.
Η προτίμηση των καταναλωτών για μικρότερα καταστήματα έως 400 τ.μ., τα οποία σημείωσαν ανάπτυξη 5,8%, έναντι των υπερμάρκετ που παρουσίασαν αύξηση 3,9%, ενισχύει την τάση προς τα μικρότερα και ευέλικτα σημεία πώλησης. Οι μεγάλες αλυσίδες που ακολουθούν το μοντέλο franchise θεωρούν τα μικρά καταστήματα πιο αποδοτικά.
Παράλληλα, οι πωλήσεις, όπως γράφει η εφημερίδα «Τα Νέα», προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν κατά 5,2%, με μερίδιο αγοράς 26,7%, ενώ τα επώνυμα προϊόντα αυξήθηκαν κατά 2,3%, με μερίδιο αγοράς 73,3%. Ειδικά στον τομέα των τροφίμων, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρουσίασαν άνοδο, καταλαμβάνοντας μερίδιο 27,4%, έναντι 26,6% το 2023.
Στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και στα απορρυπαντικά, ωστόσο, παρατηρήθηκε μικρή μείωση του μεριδίου, ως αποτέλεσμα των προωθητικών προσφορών από πλευράς βιομηχανίας.
Η στροφή του εγχώριου λιανεμπορίου προς τα μικρότερα καταστήματα και στην τεχνολογία δεν αποτελεί απλώς απόκριση στις νέες καταναλωτικές συνήθειες, αλλά και μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για τον εκσυγχρονισμό
και τη βελτίωση της καταναλωτικής εμπειρίας. Με την υιοθέτηση καινοτόμων λύσεων, οι ελληνικές αλυσίδες σουπερμάρκετ προσπαθούν να προσαρμοστούν σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον και να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους στον κλάδο.