Τεράστιο προβληματισμό προκαλούν οι πληροφορίες για το νέο φλερτ της Ελλάδας με τα πολεμικά αεροπλάνα F35, την ώρα που όλα τα δεδομένα συγκλίνουν πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο ταξίδι του στις ΗΠΑ δεν θα θέσει το ζήτημα πώλησης F16 στην Τουρκία και δεν πρόκειται να ζητήσει ρητή διάψευση από τον πρόεδρο των ΗΠΑ για όσα έχουν αποκαλυφθεί.
Και ενώ η Τουρκία είναι και με τη βούλα ο μεγάλος παίκτης της περιοχής είναι τουλάχιστον απαράδεκτο, όπως σημειώνουν και πηγές της Κουμουνδρούρου, αντί να παλεύουμε για αποτροπή πώλησης F16 από τις ΗΠΑ στην Τουρκία, οπως ζητάει εδώ και τόσο καιρό ο Αλεξης Τσιπρας, να συζητάμε αγορά F35 και μάλιστα αξίας που αγγίζει τα 4 δισ. ευρώ.
Άλλωστε δεν είναι τυχαία και η στάση του Κυριάκου Μητσοτάκη ο οποίος χθες από τη Βουλή υποβάθμισε το θέμα της πώλησης των F16 στην Τουρκία λέγοντας ότι είναι ένα διαδικαστικό αίτημα της Διοίκησης Μπάιντεν για αναβάθμιση των συστημάτων επικοινωνίας των αεροσκαφών και δεν απάντησε στον Αλέξη Τσίπρα, όταν ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε: «Αφού δεν αποδέχεστε για το ταξίδι σας στις ΗΠΑ ως διαπαγματευτικό όπλο την αναστολή κύρωσης της συμφωνίας, ώστε να αποτρέψετε την αγορά 40 νέων F16 στην Τουρκία, τουλάχιστον δεσμευθείτε ότι θα θέσετε επιτακτικά το ζήτημα στον Πρόεδρο των ΗΠΑ. Μην υπεκφεύγετε, αυτό που θέλει να ακούσει ο ελληνικός λαός είναι ότι θα θέσετε επί τάπητος την ακύρωση της πώλησης F16 στην Τουρκία».
Εν τω μεταξύ, όπως έγραψε στο iEidiseis ο Δήμος Βερύκιος, ήταν θέμα χρόνου Λευκός Οίκος, Κογκρέσο και φυσικά η Lockheed να άναβαν το «πράσινο φως» για να ανανεώσει η Τουρκία το αεροπορικό της οπλοστάσιο με τελευταίου τύπου F-16 και εν συνέχεια να παραλάβει τα F-35 που έχει ήδη πληρώσει.
Γιατί όμως σήμερα θέλουμε εκτός από τα Rafale και F35 αξίας 4 δισ. ευρώ;
Είναι θέμα μόνο τελικής αεροπορικής υπεροχής ή τελικά ένα - ένα υλοποιούνται τα σχέδια της Lockheed Martins, με τις ευλογίες των ΗΠΑ;
Ειδικά για την Ελλάδα η αμερικανική πλευρά υπόσχεται βιομηχανικές επιστροφές στην ΕΑΒ σε σχέση με αυτές που δόθηκαν στο εν εξελίξει πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-15 block 52+, ενώ θέτουν και επιμερισμό του κόστους του προγράμματος (F-35) σε βάθος χρόνου με καλύτερους όρους πληρωμής και χρηματοδότησης στο πλαίσιο ενδεχομένως και των προβλέψεων της Ελληνοαμερικανικής Αμυντικής Συμφωνίας MDCA.
Και ήρθε τελικά ο πόλεμος της Ουκρανίας ώστε ΗΠΑ και Lockheed να πουλήσουν την νέα γραμμή παραγωγής τους με την Ελλάδα αντί να θέτει θέμα για το τέλος του αμερικανικού εμπάργκο για τους εξοπλισμούς στην Τουρκία να το προσπερνά και να καλοβλέπει ανοιχτά την απόκτηση των F35.
Η θέση της Πολεμικής Αεροπορίας για τα F35
Η αεροπορική υπέροχη θεωρείται ως το μεγάλο ζητούμενο για την τελική έκβαση μιας πολεμικής αναμέτρησης. Το συμπέρασμα αυτό εξάγεται από τη μέχρι σήμερα εμπλοκή των δύο πλευρών στην Ουκρανία. Η απουσία αεροπορικής υπεροχής για οποιοδήποτε λόγο και αν αυτή συμβαίνει, καθιστά την επιτυχία στο έδαφος ή στην θάλασσα πολύ δύσκολη.
Επίσης, η αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 στην έκδοση VIPER και το νέο πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 Block 50, θα επιφέρει μια σημαντική ενδυνάμωση της ελληνικής αεροπορικής ισχύος. Όμως με τα F-35 η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα μπορεί να δοκιμάσει στην πράξη δόγματα και πρακτικές, που θα της επιτρέψουν να διατηρεί αεροπορική υπεροχή στο περιβάλλον που καλείται να επιχειρήσει.
- To F-35, με τις προηγμένες δικτυοκεντρικές δυνατότητες C2 (Command & Control) και την ικανότητα απεικόνισης του συνδυασμένου επιχειρησιακού περιβάλλοντος (Sensor Fusion), θα αποτελέσει πολλαπλασιαστή αποτελεσματικότητας τόσο των F-16 VIPER και αναβαθμισμένων Blk50, όσο και των RAFALE, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για πλήρη αεροπορική υπεροχή πάνω από το Αιγαίο και στην Αν. Μεσόγειο.
- To F-35 μπορεί να μεταφέρει το σύνολο των προηγμένων όπλων που ήδη χρησιμοποιούν τα F-16 της ΠΑ (AMRAAM, JDAM), επιτρέποντας οικονομία και δια λειτουργικότητα με τις 7 Πολεμικές Μοίρες Α/Φ F-16, τόσο σε αποστολές Αέρος-Αέρος όσο και σε αποστολές Αέρος-Εδάφους/Επιφανείας.
- Η εξασφαλισμένη διαλειτουργικότητα με τα αντίστοιχα F-35 των ΗΠΑ, της Ιταλίας και του Ισραήλ, ενδεχομένως και της Τουρκίας σχηματίζουν νατοϊκή αεροπορική υπέροχη στην ανατολική Μεσόγειο.
Το πρόγραμμα παραγωγής των F-35 βρίσκεται ήδη σε ώριμο στάδιο σε παγκόσμιο επίπεδο με μια διεθνή γραμμή παραγωγής, με αποτέλεσμα η τιμή (fly away cost) ενός F-35A να έχει πλέον μειούμενη τάση φτάνοντας πλέον τα 80 εκατομμύρια δολάρια. Η τιμή αυτή είναι σαφώς μικρότερη από αυτή των RAFALE που προμηθεύτηκε πρόσφατα η Ελλάδα.