Μια νέα έρευνα δημοσιεύτηκε που αποκαλύπτει το ρόλο του ελληνικού Λιμενικού Σώματος στη βύθιση του προσφυγικού σκάφους που βυθίστηκε στα ανοικτά της Πύλου όπου εικάζεται πως πνίγηκαν εκατοντάδες άνθρωποι, ενώ ανασύρθηκαν 82 σωροί.
Στο δυστύχημα με το υπερφορτωμένο από πρόσφυγες σκάφος που βυθίστηκε στις 14 Ιουνίου σύμφωνα με την Forensis, επιρρίπτονται ευθύνες στο Λιμενικό Σώμα, καθώς το σκάφος ανατράπηκε λόγω λανθασμένων χειρισμών.
Η έρευνα της Forensis χρησιμοποίησε δορυφορικές εικόνες και σήματα κινδύνου, καθώς και φωτογραφίες και βίντεο από το Λιμενικό Σώμα, τη Frontex, τον οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) που είναι αρμόδιος για την προστασία των εξωτερικών συνόρων, και ελλιμενισμένα σκάφη, για να παρουσιάσει τις κινήσεις του προσφυγικού σκάφους και του σκάφους του Λιμενικού Σώματος σε έναν διαδραστικό χάρτη.
Τα στοιχεία από τη μαρτυρία του καπετάνιου του Λιμενικού Σώματος και τα ημερολόγια καταστρώματος διασταυρώθηκαν και αναλύθηκαν με τις μαρτυρίες 26 επιζώντων. Χρησιμοποιώντας αυτά τα δεδομένα, οι ερευνητές δημιούργησαν τρισδιάστατα μοντέλα των δύο σκαφών και ανακατασκεύασαν τα γεγονότα εκείνης της νύχτας με τη βοήθεια πέντε επιζώντων - δύο Σύριων στο πάνω κατάστρωμα του αλιευτικού σκάφους, το οποίο μετέφερε εκατοντάδες πρόσφυγες όταν ανατράπηκε, και τριών Πακιστανών στο αμπάρι του μεσαίου καταστρώματος.
Το Forensis αποκάλυψε ότι ο ρόλος του σκάφους του Ελληνικού Λιμενικού Σώματος στη βύθιση του προσφυγικού σκάφους ήταν αδιαμφισβήτητος. Σύμφωνα με αυτό, το σκάφος του Λιμενικού επιχείρησε δύο φορές να προσεγγίσει και να ρυμουλκήσει το σκάφος με τους πρόσφυγες. Οι προσπάθειες αυτές που υποστηρίζονται από το οπτικό υλικό δεν συνέπιπταν με τις δηλώσεις των επίσημων αρχών.
Σύμφωνα με την έρευνα της Forensis, το σκάφος του Λιμενικού πλησίασε το αλιευτικό σκάφος γύρω στα μεσάνυχτα, αφού τα κοντινά σκάφη είχαν αποχωρήσει από το σημείο, και προσπάθησε να ακολουθήσει πορεία προς τα ιταλικά ύδατα. Όταν η μηχανή του προσφυγικού σκάφους σταμάτησε, το σκάφος του Λιμενικού πλησίασε έτσι ώστε η πρύμνη του να ακουμπήσει την πλώρη του αλιευτικού σκάφους, ένας μασκοφόρος άνδρας ανέβηκε στο σκάφος και έδεσε ένα σχοινί στην κεντρική κουπαστή του δεξιού σκάφους. Ωστόσο, το σχοινί έσπασε με την πρώτη προσπάθεια.
Το Λιμενικό Σώμα κινήθηκε ταχύτερα στη δεύτερη προσπάθεια, με αποτέλεσμα το αλιευτικό σκάφος να πάρει κλίση πρώτα προς τα δεξιά, μετά προς τα αριστερά και μετά πάλι προς τα δεξιά, προκαλώντας την ανατροπή της δεξιάς πλευράς. Αν και όσοι βρίσκονταν στο εσωτερικό κατάστρωμα δεν ήταν μάρτυρες της προσπάθειας ρυμούλκησης του σκάφους, ένιωσαν ότι πετάχτηκαν μπροστά σαν πύραυλος λίγο μετά το σταμάτημα της μηχανής.
Σύμφωνα με το πόρισμα της έρευνας, μετά την ανατροπή του αλιευτικού με εκατοντάδες πρόσφυγες, το σκάφος του Ελληνικού Λιμενικού Σώματος απομακρύνθηκε, προκαλώντας κύματα που συνέβαλαν στη βύθιση του σκάφους και δυσκόλεψαν την κολύμβηση. Το σκάφος έμεινε μακριά για περίπου μισή ώρα, φωτίζοντας με τους προβολείς του το σημείο του ναυαγίου, ενώ στη συνέχεια το πλήρωμα επέστρεψε στο σημείο του ναυαγίου με σωσίβια λέμβο για να αναζητήσει επιζώντες.
Όλοι οι μάρτυρες που ερωτήθηκαν ανέφεραν ότι τα κινητά τους τηλέφωνα κατασχέθηκαν ενώ επέβαιναν στο σκάφος του Λιμενικού Σώματος μετά τη διάσωση ή αργότερα στην πόλη της Καλαμάτας και ότι οι αρχές αρνήθηκαν να τα επιστρέψουν παρά τα επανειλημμένα αιτήματα. Ορισμένοι επιζώντες ανέφεραν ότι τα κινητά τους τηλέφωνα, τα οποία βρίσκονταν σε αδιάβροχες θήκες, περιείχαν βίντεο από τη στιγμή λίγο πριν από τη βύθιση του σκάφους.
{https://twitter.com/counterinv/status/1677259644450881536}