Η πρώτη φωτογραφία από το σημείο των ερευνών για την ανεύρεση του βαθυσκάφους «Titan», το οποίο χάθηκε στον Ατλαντικό κοντά στο κουφάρι του Τιτανικού, δόθηκε στη δημοσιότητα από την Αμερικανική Ακτοφυλακή.
Η εικόνα δείχνει το διασωστικό πλοίο Deep Energy στη μέση του ωκεανού να πραγματοποιεί έρευνες για να βρεθεί το χαμένο βαθυσκάφος.
Το οξυγόνο στο εξαφανισμένο υποβρύχιο έχει πλέον μειωθεί και αναμένεται να τελειώσει την Πέμπτη.
Το υποβρύχιο έχασε την επικοινωνία με την OceanGate Expeditions, λιγότερο από δύο ώρες μετά την κατάδυση με προορισμό το διάσημο ναυάγιο του Τιτανικού την Κυριακή, με πέντε άτομα στο σκάφος.
Μια αχτίδα ελπίδας φώτισε τη αναζήτηση την Τρίτη, όταν η ακτοφυλακή ανακοίνωσε ότι είχαν εντοπιστεί ήχοι «χτυπήματος» κάτω από το νερό.
Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέφερε ότι ένα καναδικό αεροσκάφος, εξοπλισμένο για να εντοπίζει υποβρύχια, άκουσε θορύβους στην περιοχή του ναυαγίου, γδούπους που ακούγονταν ανά τακτά διαστήματα, κάθε περίπου 30 λεπτά. «Δεν ξέρουμε τι συνέβη. Οι θόρυβοι που ακούστηκαν μας δίνουν ελπίδα ότι το υποβρύχιο είναι στον πυθμένα και οι άνθρωποι είναι ακόμη ζωντανοί, όμως είναι πιθανά και άλλα σενάρια», είπε ο Λεφόρ. «Ακόμη και αν οι ελπίδες είναι ελάχιστες, θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους».
Ορισμένοι ειδικοί λένε ότι το ότι οι ήχοι ανιχνεύτηκαν, μπορεί να υποδηλώνει ότι το αγνοούμενο βαθυσκάφος βρίσκεται πιο κοντά στην επιφάνεια του νερού παρά τις αρχικές εκτιμήσεις.
Το γαλλικό «Atalante» η τελευταία ελπίδα του υποβρυχίου
Ένα γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων είναι καθ’ οδόν ώστε να βοηθήσει στον εντοπισμό του βαθυσκάφους. Το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.
Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.
Το Victor 6000 αναμένεται να φτάσει αργά το βράδυ της Τετάρτης στην περιοχή, κάτι που σημαίνει ότι θα έχει ένα περιορισμένο χρονικό παράθυρο για να παράσχει βοήθεια. Το οξυγόνο στο αγνοούμενο βαθυσκάφος αναμένεται ότι θα τελειώσει το πρωί της Πέμπτης, τοπική ώρα (μεσημέρι, ώρα Ελλάδας).
«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο Ολιβιέ Λεφόρ, ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ. Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια.
Η επαφή με τον Τιτάνα, στον οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, χάθηκε λίγη ώρα αφότου ξεκίνησε την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, την Κυριακή. «Το Victor είναι ικανό να κάνει οπτική έρευνα, με όλες τις κάμερες που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να απεγκλωβίσουν το βαθυσκάφος, ένα έχει μπερδευτεί σε καλώδια ή άλλα αντικείμενα στον βυθό», είπε ο Λεφόρ.
Το Ifremer μετείχε στην ομάδα που εντόπισε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985. Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, που φέρεται ότι είναι μεταξύ των πέντε αγνοούμενων, εργαζόταν παλαιότερα για το Ifremer και ήταν ο κυβερνήτης της ναυαρχίδας του, του υποβρυχίου «Ναυτίλος» που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.
Το Ifremer στέλνει στο σημείο το πλοίο Atalante, που μεταφέρει το ρομπότ, κατόπιν αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. «Αυτή είναι η λογική των ναυτικών. Η στάση μας είναι: είμαστε κοντά, πρέπει να πάμε», εξήγησε ο Λεφόρ.
Μια ομάδα 25 ατόμων χειρίζεται το ρομπότ. «Μπορούμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα επί 72 ώρες, δεν χρειάζεται να διακόπτουμε όταν πέφτει η νύχτα», πρόσθεσε.