Κόσμος

Για προεκλογικούς λόγους ο Μπάιντεν ξεκίνησε τον εμπορικό πόλεμο με την Κίνα – Οι επιπτώσεις

Έχοντας μείνει πίσω από τον Τραμπ στις δημοσκοπήσεις, ο Τζο Μπάιντεν ξεκινά εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ – Κίνας.

Την άμεση αντίδραση της Κίνας προκάλεσαν οι ανακοινώσεις από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν για τεράστιες αυξήσεις δασμών σε μια σειρά κινεζικών εισαγωγών. Πρόκειται για δασμούς σε μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, τσιπ υπολογιστών και ιατρικά προϊόντα, απόφαση που διακινδυνεύει μια έντονη αντιπαράθεση με το Πεκίνο.

Αλλά και μία απόφαση που έρχεται εν μέσω προεκλογικής χρονιάς σε μια προσπάθεια να προσελκύσει τους ψηφοφόρους που δίνουν χαμηλούς βαθμούς στις οικονομικές πολιτικές του Αμερικανού προέδρου.

«Οι Αμερικανοί εργαζόμενοι μπορούν να ξεπεράσουν και να ανταγωνιστούν τον οποιονδήποτε, εφόσον ο ανταγωνισμός είναι δίκαιος, αλλά για πάρα πολύ καιρό δεν ήταν δίκαιος», δήλωσε ο Μπάιντεν.

Η Κίνα υποσχέθηκε αμέσως αντίποινα. Το υπουργείο Εμπορίου της δήλωσε ότι το Πεκίνο αντιτίθεται στις αυξήσεις των δασμών των ΗΠΑ και θα λάβει μέτρα για την υπεράσπιση των συμφερόντων του.

Ο Μπάιντεν θα διατηρήσει τους δασμούς που έθεσε σε ισχύ ο Ρεπουμπλικανός προκάτοχός του Ντόναλντ Τραμπ, ενώ θα αυξήσει και άλλους, συμπεριλαμβανομένου του τετραπλασιασμού των δασμών για τα ηλεκτρικά οχήματα σε πάνω από 100% και του διπλασιασμού των δασμών για τους ημιαγωγούς στο 50%, όπως ανέφερε ο Λευκός Οίκος σε ανακοίνωσή του.

Τα νέα μέτρα επηρεάζουν εισαγόμενα κινεζικά αγαθά αξίας 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων χάλυβα και αλουμινίου, ημιαγωγών, ηλεκτρικών οχημάτων, κρίσιμων ορυκτών, ηλιακών κυψελών και γερανών, δήλωσαν.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες εισήγαγαν 427 δισεκατομμύρια δολάρια σε αγαθά από την Κίνα το 2023 και εξήγαγαν 148 δισεκατομμύρια δολάρια στην υπ’ αριθμόν 2 οικονομία του κόσμου, σύμφωνα με το Γραφείο Απογραφής των ΗΠΑ. Αντιστοιχεί σε ένα εμπορικό χάσμα που διατηρείται εδώ και δεκαετίες και γίνεται ένα όλο και πιο ευαίσθητο ως θέμα στην Ουάσινγκτον.

«Είναι πολύ σαφές ότι η Κίνα συνέχισε να εμπλέκεται σε αθέμιτες πρακτικές, όπως η αναγκαστική μεταφορά τεχνολογίας, η κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, οι αθέμιτες επιδοτήσεις», δήλωσε στο Reuters η οικονομική σύμβουλος του Μπάιντεν, Lael Brainard.

Η εμπορική αντιπρόσωπος των ΗΠΑ Κάθριν Τάι δήλωσε ότι οι αναθεωρημένοι δασμοί δικαιολογούνται επειδή η Κίνα κλέβει την πνευματική ιδιοκτησία των ΗΠΑ. Αλλά η Tai συνέστησε δασμολογικές εξαιρέσεις, ανοίγει νέα καρτέλα για εκατοντάδες κατηγορίες εισαγωγών βιομηχανικών μηχανημάτων από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων 19 για εξοπλισμό κατασκευής ηλιακών προϊόντων.

Όχι πια ελεύθερο εμπόριο

Κινα, ΗΠΑ, Δασμοι

Ακόμη και όταν τα βήματα του Μπάιντεν ευθυγραμμίστηκαν με την παραδοχή του Τραμπ ότι δικαιολογούνται αυστηρότερα εμπορικά μέτρα, ο Δημοκρατικός έβαλε στο στόχαστρο τον αντίπαλό του στις εκλογές του Νοεμβρίου.
Ο Λευκός Οίκος δήλωσε ότι η εμπορική συμφωνία του Τραμπ με την Κίνα για το 2020 δεν αύξησε τις αμερικανικές εξαγωγές ή τις θέσεις εργασίας, και δήλωσε ότι οι οριζόντιοι δασμοί 10% σε αγαθά από όλα τα σημεία προέλευσης που έχει προτείνει ο Τραμπ θα απογοητεύσουν τους συμμάχους των ΗΠΑ και θα αυξήσουν τις τιμές. Ο Τραμπ έχει επινοήσει δασμούς 60% ή υψηλότερους σε όλα τα κινεζικά προϊόντα.

«Δεν είναι έξυπνο, δεν είναι στοχευμένο και κοστίζει πολύ ακριβά στους Αμερικανούς καταναλωτές», δήλωσε ο Brainard.

Αξιωματούχοι της κυβέρνησης δήλωσαν ότι τα μέτρα τους συνδυάζονται με εγχώριες επενδύσεις σε βασικούς κλάδους και είναι απίθανο να επιδεινώσουν μια έξαρση του πληθωρισμού που έχει ήδη εξοργίσει τους Αμερικανούς ψηφοφόρους και θέτει σε κίνδυνο την υποψηφιότητα του Μπάιντεν για επανεκλογή.

Ο Μπάιντεν δυσκολεύτηκε να πείσει τους ψηφοφόρους για την αποτελεσματικότητα της οικονομικής του πολιτικής παρά το σκηνικό χαμηλής ανεργίας και οικονομικής ανάπτυξης πάνω από την τάση. Μια δημοσκόπηση του Reuters/Ipsos τον περασμένο μήνα έδειξε ότι ο Τραμπ είχε προβάδισμα 7 ποσοστιαίων μονάδων έναντι του Μπάιντεν όσον αφορά την οικονομία.

Ο Τραμπ δήλωσε την Τρίτη ότι οι νέοι δασμοί της κυβέρνησης Μπάιντεν θα πρέπει να εφαρμοστούν σε άλλους τύπους οχημάτων και προϊόντων «επειδή η Κίνα μας τρώει το ”μεσημεριανό γεύμα” αυτή τη στιγμή».

Ωστόσο, αναλυτές έχουν προειδοποιήσει ότι μια εμπορική διαμάχη θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνολικά, πλήττοντας τους στόχους του Μπάιντεν για το κλίμα και τον στόχο του να δημιουργήσει θέσεις εργασίας στη μεταποίηση.

Ο Μπάιντεν έχει πει ότι θέλει να κερδίσει αυτή την εποχή του ανταγωνισμού με την Κίνα, αλλά όχι να ξεκινήσει εμπορικό πόλεμο. Τους τελευταίους μήνες εργάστηκε για να μειώσει τις εντάσεις σε κατ’ ιδίαν συνομιλίες με τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ.

Και οι δύο υποψήφιοι για την προεδρία των ΗΠΑ το 2024 έχουν απομακρυνθεί από τη συναίνεση για το ελεύθερο εμπόριο που κάποτε επικρατούσε στην Ουάσινγκτον, μια περίοδος που κορυφώθηκε με την ένταξη της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου το 2001. Η ευρύτερη επιβολή δασμών από τον Τραμπ κατά τη διάρκεια της προεδρίας του 2017-2021 έδωσε το έναυσμα για έναν δασμολογικό πόλεμο με την Κίνα.

Στο πλαίσιο της πολυαναμενόμενης επικαιροποίησης των δασμών, ο Μπάιντεν θα αυξήσει φέτος τους δασμούς βάσει του τμήματος 301 του νόμου περί εμπορίου του 1974 από 25% έως 100% για τα ηλεκτρικά οχήματα, ανεβάζοντας τους συνολικούς δασμούς στο 102,5%, από 7,5% έως 25% για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου και άλλα εξαρτήματα μπαταριών και από 25% έως 50% για τα φωτοβολταϊκά στοιχεία που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ηλιακών συλλεκτών. Για ορισμένα κρίσιμα ορυκτά οι δασμοί θα αυξηθούν από μηδέν σε 25%.

Οι δασμοί για τους γερανούς πλοίων θα αυξηθούν στο 25% από μηδέν, οι δασμοί για τις σύριγγες και τις βελόνες θα αυξηθούν στο 50% από μηδέν τώρα και ορισμένοι εξοπλισμοί ατομικής προστασίας που χρησιμοποιούνται σε ιατρικές εγκαταστάσεις θα αυξηθούν στο 25% από μόλις 0% τώρα. Ας σημειωθεί ότι οι ελλείψεις σε είδη ατομικής προστασίας που κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα εμπόδισαν την αντίδραση των Ηνωμένων Πολιτειών στον κορονοϊό.

Θα ακολουθήσουν και άλλοι δασμοί το 2025 και το 2026 σε ημιαγωγούς, καθώς και σε μπαταρίες ιόντων λιθίου που δεν χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά οχήματα, γραφίτη και μόνιμους μαγνήτες, καθώς και σε ιατρικά και χειρουργικά γάντια από καουτσούκ.

Ένα βήμα που είχε προαναγγείλει ο Μπάιντεν για την αύξηση των δασμών σε ορισμένα προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου θα τεθεί σε ισχύ φέτος, δήλωσε ο Λευκός Οίκος.

Ορισμένοι νομοθέτες έχουν ζητήσει μαζικές αυξήσεις στους δασμούς των κινεζικών οχημάτων ή μια πλήρη απαγόρευση λόγω ανησυχιών για την προστασία των δεδομένων. Υπάρχουν σχετικά λίγα κινεζικής κατασκευής ελαφρά οχήματα που εισάγονται τώρα.

Η United Auto Workers, ένα πολιτικά σημαντικό συνδικάτο που υποστήριξε τον Μπάιντεν, δήλωσε ότι οι δασμολογικές κινήσεις θα διασφαλίσουν ότι «η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα είναι μια δίκαιη μετάβαση».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Eurojackpot κλήρωση σήμερα 14/5/2024: Οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν
MasterChef 2024 - Μάριος για Γιάννη: «Παράξενος χαρακτήρας» - Αυτούς δίνει στην τελική 3άδα
Chevron Right