Η Ε.Ε. παρουσίασε, την Τετάρτη (28/5), μια νέα στρατηγική για τη Μαύρη Θάλασσα, η οποία θα επιτρέψει στην περιοχή να μεταφέρει καλύτερα βαρύ στρατιωτικό εξοπλισμό, καθώς η ρωσική απειλή πλανάται πάνω από την Ανατολική Ευρώπη. Μάλιστα, ο Ευρωπαίος επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τσιτζικώστας, είχε δηλώσει ότι η αναβάθμιση των μεταφορικών υποδομών για στρατιωτική χρήση σε ολόκληρη την Ευρώπη θα κοστίσει περίπου 75 δισεκατομμύρια ευρώ.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του Politico, η Κάγια Κάλλας που είναι ύπατη εκπρόσωπος της Ε.Ε. για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας, δήλωσε: «Η ασφάλεια στη Μαύρη Θάλασσα είναι ζωτικής σημασίας και για την ευρωπαϊκή ασφάλεια. Επί του παρόντος, υπονομεύεται από τον ολοκληρωτικό πόλεμο του Κρεμλίνου στην Ουκρανία και τις υβριδικές επιθέσεις στις θαλάσσιες υποδομές».
Επισημαίνεται ότι αυτή η στρατηγική αποτελεί απάντηση στις «γεωπολιτικές προκλήσεις» σε έναν κόσμο όπου «οι εξαρτήσεις οπλοποιούνται», δήλωσε η Μάρτα Κος, επίτροπος αρμόδια για τη διεύρυνση της Ε.Ε. «Η Μαύρη Θάλασσα αποτελεί γέφυρα προς τον νότιο Καύκασο και την κεντρική Ασία και ζωτική αρτηρία για το εμπόριο ενέργειας και τροφίμων», πρόσθεσε η ίδια.
Today, we adopt a new Strategy for the Black Sea – a region of great importance to the EU.
We’re stepping up work on security with:
🔹A new Maritime Security Hub
🔹Improved military mobility
🔹Stronger cooperation against hybrid threats
My press conference ↓ pic.twitter.com/IrJ5ifeaAL
— Kaja Kallas (@kajakallas) May 28, 2025
Στα 75 δισ. ευρώ το κόστος για την Ε.Ε.
Η περιοχή της Μαύρης Θάλασσας έχει αποσταθεροποιηθεί από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, καθώς η μεγάλης κλίμακας χρήση ναρκών και οι στρατιωτικές ενέργειες εμπόδισαν τη ροή των εμπορευμάτων. Μάλιστα, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης φοβούνται περαιτέρω επιθετικότητα από τη Μόσχα πέραν της Ουκρανίας και θέλουν να ενισχύσουν τις αμυντικές τους ικανότητες.
Ακόμα, η Ρουμανία και η Βουλγαρία είναι οι χώρες της Ε.Ε. που βρίσκονται στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας και το μπλοκ θα επενδύσει στην αναβάθμιση των περιφερειακών υποδομών, όπως λιμάνια, σιδηροδρόμους και αεροδρόμια, για τη μεταφορά βαρέων στρατιωτικών εξοπλισμών. Έτσι, αναμένεται να διασφαλιστεί ότι «οι στρατιωτικές δυνάμεις θα μπορούν να βρίσκονται εκεί όπου χρειάζονται, όταν χρειάζονται», δήλωσε η Κάγια Κάλλας.
Προηγουμένως, ο Ευρωπαίος επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τσιτζικώστας, είχε δηλώσει ότι η αναβάθμιση των μεταφορικών υποδομών για στρατιωτική χρήση σε ολόκληρη την Ευρώπη θα κοστίσει περίπου 75 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η Ε.Ε. σχεδιάζει, επίσης, να δημιουργήσει ένα Κέντρο Θαλάσσιας Ασφάλειας της Μαύρης Θάλασσας, το οποίο θα λειτουργεί ως σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης της Ευρώπης στην περιοχή. Η Κάγια Κάλλας δήλωσε ότι το Κέντρο αυτό θα αυξήσει την επίγνωση της κατάστασης και θα βοηθήσει την Ε.Ε. να προστατεύσει τις κρίσιμες υποδομές της. Ωστόσο, η τοποθεσία του εν λόγω Κέντρου, το μοντέλο λειτουργίας του και το κόστος του δεν έχουν ακόμη καθοριστεί, πρόσθεσε.
Μια άλλη κίνηση στον τομέα της ασφάλειας είναι η αυξημένη παρακολούθηση της ξένης ιδιοκτησίας λιμένων και άλλων βασικών εγκαταστάσεων, όπως ανέφερε η Κάγια Κάλλας.
Κος: «Συνεργασία με αξιόπιστους εταίρους»
Ακόμα, στον τομέα του εμπορίου, η Ε.Ε. θα αναπτύξει νέους ενεργειακούς διαδρόμους, συγκοινωνιακές συνδέσεις και ψηφιακή υποδομή με περιφερειακούς εταίρους, σύμφωνα με τη Μάρτα Κος. Το μπλοκ θα επενδύσει, επίσης, στην ετοιμότητα των παράκτιων κοινοτήτων και της θαλάσσιας οικονομίας για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών ζημιών που σχετίζονται με τον πόλεμο και την ανταπόκριση στους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής.
«Σε όλο τον κόσμο, οι χώρες αναζητούν πλέον συνεργασία με αξιόπιστους και προβλέψιμους εταίρους, όπως είναι η Ε.Ε.», δήλωσε η Μάρτα Κος, συμπληρώνοντας: «Τέτοιες συνεργασίες θα μας κάνουν συλλογικά πιο ασφαλείς και θα δημιουργήσουν επιχειρηματικές ευκαιρίες για όλους».
Η Ε.Ε., τέλος, χαρακτήρισε την Ουκρανία, τη Μολδαβία, τη Γεωργία, την Τουρκία, την Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν ως εταίρους με τους οποίους επιθυμεί να δημιουργήσει στενότερους δεσμούς μέσω της νέας στρατηγικής.